تبیان، دستیار زندگی
بهترین راه برای مقابله با استرس، لبخند زدن است. فقط کافیست سعی کنیم که بخندیم. حتی خندیدن غیر واقعی، تغییرات محسوسی در مغز ایجاد می‌کند و کم کم احساس خوشایند آرامش واقعی به وجودمان راه پیدا می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور در هنگام استرس، لبخند بزنیم؟!


بهترین راه برای مقابله با استرس، لبخند زدن است. فقط کافیست سعی کنیم که بخندیم. حتی خندیدن غیر واقعی، تغییرات محسوسی در مغز ایجاد می‌کند و کم کم احساس خوشایند آرامش واقعی به وجودمان راه پیدا می‌کند.


استرس در محیط کار

با وجود زندگی شلوغ امروز، استرس، جزو جدا نشدنی زندگی ما شده است. گرفتاری‌های روزمره، مشکلات شغلی، ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، تحصیل و تربیت فرزندان، همه و همه، دست به دست هم داده‌اند تا ما را آماده همیشگی نگرانی، استرس و فشار عصبی کنند.

مسلماً ما نمی‌توانیم استرس را کاملاً از زندگی خود حذف کنیم، ولی می‌توانیم یاد بگیریم كه به روشی سالم‌تر با آن برخورد کنیم و از آنجایی که استرس، ارتباط مستقیمی با انواع بیماری‌های جسمی مثل فشارخون بالا و ضعف سیستم ایمنی بدن دارد،‌ روزی چند دقیقه مقابله با آن، می‌تواند باعث شادمانی ما شود و از طرف دیگر، سلامت جسمانی را برایمان به ارمغان آورد.

بهترین راه برای مقابله با استرس، لبخند زدن است. فقط کافیست سعی کنیم که بخندیم. حتی خندیدن غیر واقعی، تغییرات محسوسی در مغز ایجاد می‌کند و کم کم احساس خوشایند آرامش واقعی به وجودمان راه پیدا می‌کند.

لبخند مسری است. فقط با یک لبخند می‌توانید یک جمع را شاد کنید. در حقیقت، لبخند زدن باعث می‌شود از درون، احساس بهتری پیدا کنید چون با این کار ساده، ماده‌ای شیمیایی به نام «اندورفین» در مغز ترشح می‌شود که خود به خود، درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد و احساس رضایت را افزایش می‌بخشد. مهم‌تر اینکه، همان طور که گفتیم خنده و لبخند مسری است و با این کار، باعث شادمانی اطرافیان خود خواهید شد. چه دوست و عضو فامیل شما باشند و چه نباشند. بنابراین، اگر دوست دارید با روشی سریع و موثر، حال خود و اطرافیانتان را خوب کنید، بیشتر از قبل لبخند بزنید، فقط همین!

اما چطور بخندیم، آن هم زمانی که استرس بر ما غالب شده است؟

1. ورزش کنید

برای از بین بردن نگرانی و استرس، یکی از بهترین شیوه‌ها آن است که به محیط باز بروید و حتی اگر فرصت یک ورزش واقعی را ندارید، چند نفس عمیق و چند حرکت نرمشی انجام دهید. تحقیقاتی که در دانشگاه اسکس انجام شده نشان می‌دهد که تنها 5 دقیقه پیاده‌روی، دوچرخه سواری یا حتی باغبانی و گل‌کاری می‌تواند حال انسان را خوب کند، اعتماد به نفس او را بالا ببرد و لبخند را بر لب او بنشاند. با این کار، هم استرس را از خود دور می‌کنید و هم، چند کالری از کالری‌های بدنتان را می‌کاهید.

2. فرصتی را هم به صرف چای اختصاص دهید

نوشیدن چند جرعه چای، شما را در برابر استرس، مقاوم‌تر می‌کند و شادی را به دلتان راه می‌دهد. تحقیقاتی که در دانشگاه لندن انجام شده نشان می‌دهد بدن افرادی که در روز، چهار فنجان چای سیاه می‌نوشند، بعد از مواجهه با یک مشکل، کمتر هورمون استرس ترشح می‌کند. در ضمن، آنتی اکسیدان‌های موجود در چای برای جلوگیری از برخی سرطان‌ها مفید بوده و خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد.

3. آدامس بجوید

دانشمندان معتقدند كه جویدن آدامش به کاهش استرس کمک می‌کند. دانشمندان دریافتند افرادی که هنگام اوج فشار کاری، آدامس می‌جوند کمتر از کسانی که با همان وضعیت‌ آدامس نمی‌جوند، استرس را تجربه می‌کنند. کارایی این افراد نیز تقریباً دو برابر گروه دوم است. جویدن آدامس بدون قند، نه تنها استرس را کم می‌کند، بلکه می‌تواند مانع رشد باکتری‌های درون دهان و پوسیدگی دندان‌ها شود.

برای از بین بردن نگرانی و استرس، یکی از بهترین شیوه‌ها آن است که به محیط باز بروید و حتی اگر فرصت یک ورزش واقعی را ندارید، چند نفس عمیق و چند حرکت نرمشی انجام دهید.

4. شکلات تلخ بخورید

مسلماً تا به حال، خوردن یک دسر خوشمزه حال شما را خوب می‌کرد، اما حالا بهتر است بدانید که شکلات از نظر علمی نیز فواید شاد کننده‌ای دارد. دانشمندان و محققان آلمانی دریافتند که کسانی که روزی به میزان اندکی (حدود 30 گرم) شکلات تلخ می‌خورند و به مدت 2 هفته این کار را ادامه می‌دهند، به میزان قابل توجهی کمتر از دیگران، نگرانی و استرس دارند و بیشتر، شادی و لبخند را تجربه می‌کنند. شکلات تلخ برای کاهش فشارخون و کم شدن ریسک سکته قلبی موثر است.

5. گل‌ها را ببویید

با قرار دادن یک دسته کوچک گل تازه روی میز خانه یا محل کار می‌توانید آرامش و صفا را وارد محیط زندگی‌تان کرده و لبخند را بر لب خود و دیگران بنشانید. اگر به بوی گل حساسیت دارید، به جای آن از مرکبات یا دارچین استفاده کنید. استرس، سیستم ایمنی بدن را ویران می‌کند، اما به گفته دانشمندان ژاپنی، به مشام کشیدن عطرهای طبیعی مثل بوی گل، گلاب، سبزی‌های معطر و ادویه‌ها، به راحتی استرس را از ما دور می‌کند و شادی درونی را به جای آن می‌نشاند. استنشاق بوی استوخودوس به هنگام خواب، خوابی آرام و عمیق را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

6. نگاهتان را تغییر دهید

دانشمندان می‌گویند در زمان احساس استرس و فشار عصبی، تمرکز روی یک موضوع مثبت می‌تواند به لبخند زدن ما کمک کند. به عنوان مثال، زمانی که در یک ترافیک سنگین گیر افتاده‌اید و راه پیش و پس ندارید،‌ به این فکر کنید که الان بهترین فرصت است که به دوست قدیمی‌ام تلفن بزنم و حالش را بپرسم. نگاه کردن به جنبه مثبت تمام شرایط و اتفاقات، می‌تواند تا حدود زیادی حال ما را خوب کرده و استرس را از ما دور کند. بنابراین همواره به نیمه پر لیوان بیندیشید تا احساس شادمانی کنید.

لبخند

در کنار این تمرینات، اگر بدانید لبخند زدن چه فواید مهمی دارد، هرگز آن را فراموش نخواهید کرد:

مردم را با لبخند، جذب كنید

مردم جذب کسانی می‌شوند که لبخند بر لب دارند و بیشتر دوست دارند کنار او باشند تا این شادمانی به آن‌ها هم سرایت کند و حال خوبی پیدا کنند. اغلب انسان‌ها سعی می‌کنند فرد اخمو را کنار بگذارند و چندان توجهی به او نکنند، چون می‌ترسند حس منفی اخلاق این شخص، به آن‌ها هم سرایت کند.

برای مثبت ماندن، لبخند بزنید

لبخند، حس مثبت بودن در انسان را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید این موضوع را به خودتان ثابت کنید، از ته دل بخندید یا با شادمانی لبخند بزنید. حالا در همان حالت سعی کنید به یک موضوع منفی بیندیشید. خیلی زود متوجه می‌شوید که این کار سختی است و احتمالاً نخواهید توانست آن را انجام دهید. وقتی انسان می‌خندد، جسم و ذهنش مرتب به او پیغام می‌دهد که همه چیز خوب و مرتب است، بنابراین جایی برای ورود موضوع منفی وجود ندارد.

کسانی که لبخند می‌زنند موفق‌تر هستند

لبخند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و در نتیجه، کارآمدی بهتر انسان می‌شود و او را تبدیل به انسانی موفق می‌کند. در ضمن، کارفرماها هم با کارمندان و زیردستان خوش‌رو، رفتار دوستانه‌تری دارند.

لبخند زدن انسان را جوان‌تر نشان می‌دهد

شادابی و سرزندگی می‌تواند سن شما را چند سال جوان‌تر از آنچه هست، به اطرافیان بنمایاند. چرا؟ ماهیچه‌های صورت که برای لبخند زدن مورد استفاده قرار می‌گیرند، با لبخند، بالا می‌روند و یک نوع لیفتینگ طبیعی انجام می‌دهند.

لبخند بزنید تا بخشندگی و صبرتان بالا برود

ثابت شده است که انسان‌های غمگین و ناراحت، بیشتر از افراد شاد، حس خصومت و ستیز را تجربه می‌کنند. اگر می‌خواهید احساس عصبانیت درونی خود را کاهش دهید، می‌توانید آن را پشت یک لبخند پنهان کنید.

به همسرتان لبخند بزنید

این کار، تأثیر بسیار عمیقی در دوام زندگی مشترک خواهد داشت، چون همسران به راحتی تحت تأثیر روحیات یکدیگر قرار می‌گیرند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: djsorayya

برگرفته از انجمن: روانشناسی

مطالب مرتبط:

فواید لبخند زدن در محل‌ کار

راهکارهایی برای شادابی در محل کار

اضطراب، بلای جان زنان شاغل