تبیان، دستیار زندگی
پیشرفت، دستیابی به علوم روز دنیا و حركت در مسیر توسعه پایدار در ایران اسلامی زمانی به طور كامل محقق می‌شود كه مسئولین در حفظ و تقویت سرمایه‌های ملی (دانش‌آموزان) بكوشند. در این نوشتار نگاهی گذرا به نقش دانش‌آموزان در روند پیشبرد اهداف کشور داریم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان، كلید پیشرفت و توسعه

اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان، كلید پیشرفت و توسعه

وقایع روز 13 آبان نشانه پویایی، هوشیاری و آگاهی دانش‌آموزان و دانشجویان و نقطه عطفی در تاریخ كشور به شمار می روند. هركجا دو محور تعهد و تخصص باهم همراه بوده‌اند موفقیت و سربلندی را به دنبال داشته است. كشور و آینده متعلق به فرزندان این مرز و بوم می‌باشد و موفقیت آنان در تمام عرصه‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، هنری و... سبب پیشرفت کشور می‌گردد.

پس دانش‌آموزان باید باهمتی مضاعف تلاش كنند تا برخی کاستی‌ها را که حاصل بحران‌های موجود (تحریم، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و...) است را جبران نموده و كشور را به نقطه آرمانی برسانند. در این راه والدین و مسئولین باید با فراهم ساختن بستر فعالیت‌های مناسب، دانش‌آموزان را یاری کنند. نتیجه این که اعتمادبه‌نفس تک‌تک دانش‌آموزان سبب پیدایش اعتمادبه‌نفس ملی می‌گردد. اعتمادبه‌نفس ملی به عنوان شاه‌کلید تمامی جریان‌های پیشرفت و توسعه‌ی همه‌جانبه كشور محسوب می‌شود؛ واژه‌ای كه مقام معظم رهبری چندین بار بر آن تأكید فرموده و آن را عامل اصلی ادامه پیشرفت‌های كشور خوانده‌اند.

بهترین و مهم‌ترین راه کارها برای پیشرفت کشور:

1- بهترین راه كار به عنوان مهم‌ترین و اولین گام برای پیشرفت علم، ترویج خودباوری تلقی می‌شود كه باید با كمك اولیای مدارس، اساتید و دستگاه‌های مدیریتی، بین دانش‌آموزان و دانشجویان گسترش یابد.

2- داشتن برنامه هدفمند در میان دانش‌آموزان و دانشجویان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار

دوست داشتن خود

است، چرا که آنان را به سمت زندگی ایده آل پیش می‌برد.

3- رسیدن به پیشرفت منطقه‌ای و جهانی نیازمند تقویت اعتمادبه‌نفس ملی و شتاب بخشیدن به روند پیشرفت كشور می‌باشد که لزوم آن اعتمادبه‌نفس ملی است.

آری، قشر جوان هر جامعه‎ای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعدادهای فراوان قادر خواهد بود نقش موثری در آینده آن جامعه داشته باشد و دانش‌آموزان در هر جامعه‌ سرمایه اصلی آن جامعه‎ محسوب می‎شوند كه امکان رشد و بالندگی در موضوعات مختلف را در عرصه‌های گوناگونی محقق می‌کنند.

اما پیشرفت، دستیابی به علوم روز دنیا و حركت در مسیر توسعه پایدار در ایران اسلامی زمانی به طور كامل محقق می‌شود كه مسئولین در حفظ و تقویت این سرمایه‌های ملی بكوشند. در خصوص نقش دانش‌آموزان در روند پیشبرد اهداف کشور باید خاطرنشان کرد که بررسی این موضوع، حاکی از آن است که برخورد رژیم گذشته با دانش‌آموزان و بیداری انقلابی آن‌ها نشان می‌دهد مدرسه به عنوان مهم‌ترین مرکز انتقال دانش در شکل‌گیری و انگیزه‌های پیشرفت کشور تاثیری ژرف داشته است.

 امروزه دشمن نیز در پی ناکامی‌های گسترده خود در مقابل ملت ایران، به دنبال شیوه‌ها و حیله‌های جدیدی است که بردانش آموزان، دانشجویان و به ویژه نخبگان تأثیر بگذارد.

دوزبانگی چه تاثیری در آموزش و تحصیل فرزند ما دارد؟

دانش‌آموزان امروز مدیران فردا و مغزهای متفكر آینده هستند؛ بنابراین تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی به خصوص انجمن‌های اسلامی باید در درجه نخست قرار گیرد. علاوه بر دانش‌آموزان، نقش دانشجویان و دیگر اقشار جامعه نیز در تحقق اهداف درازمدت جامعه مهم ارزیابی می‌شود.

وظیفه آموزش و پرورش آن است كه محتوای آموزشی خود را منطبق با اهداف نظام تعریف كند. آن وقت که اهداف درازمدت نظام مشخص گردید باید آموزش آغاز شود. برای برنامه‌ریزی و اجرای این مهم از سنین خردسالی آغاز شود چون این افراد مدیران آینده و مجریان سال‌های بعد هستند. دانش‌آموزان از امروز باید آماده شوند تا پست‌های مدیریتی و سیاستگذاری را در دست بگیرند و به نحو احسن نقش‌آفرینی نمایند.

منابع تعیین‌کننده برای نیل به اهداف طولانی کشور:

1-   امكانات ملی و مادی مورد نیاز (امکانات آموزشی و پرورشی)

2-   نیروی انسانی (دانش‌آموزان)

البته این دو شرط در صورتی محقق می‌شود كه ساختارهای رسمی و سازمان‌های اجتماعی كه نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، فراهم باشند. در جامعه ایران، افراد بسیاری در شرایط سخت توانسته‌اند بهترین زندگی را فراهم كنند، این یعنی نظم، دقت، پشتكار و توكل آن‌ها رمز پیروزی کشور بوده كه هرگز از آن غافل نشده‌اند.

اتحاد

بالأخره تمام موارد را نمی‌توان به حساب وجود امكانات گذاشت. بلکه باید از فرصت‌ها استفاده نمود چرا كه همیشه انسان در حال زندگی نمی‌کند؛ بنا به تعریفی دیگر، برای برنامه‌ریزی، باید پیش‌بینی از شرایط آینده داشت و طبق آن برنامه خاصی تدوین كرد. نوجوانان و جوانان باید با آموزشی صحیح آینده خویش را مدیریت كنند.

آنان باید بداند که هدفشان برای آینده چیست و  به چه كاری می‌خواهند مشغول شوند؟ نهادینه كردن این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

در نتیجه نیروی انسانی موتور محرك هر برنامه در جامعه است؛ به جرئت می‌توان ادعا كرد توسعه یافتنی و اعطایی نیست بلكه ساختنی است و بدون حضور تک‌تک افراد به فعلیت نخواهد رسید. اهداف عالیه نظام در شرایطی به ثمر می‌رسند که مردمی هدفمند و منظم داشته باشند؛ بنابراین با هدفمند ساختن فرزندانمان در روند پیشبرد اهداف کشور گامی موثر برداریم.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان