تبیان، دستیار زندگی
مدرسه خوب مکانی است که بتواند آرامش و فراغت فکری را برای دانش‌آموزان فراهم سازد تا با فراغ باز به دنبال اهداف تربیتی و آموزشی خود باشند؛ و باید بتواند شرایطی را فراهم نماید تا دانش‌آموز مسائل زندگی را در عمل تجربه کرده به «خود» واقعی خویش پی برد ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدرسه خوب برای دانش‌آموز خوب

هرساله یکی از دغدغه‌های مهم والدینی که قبل از بازگشایی مدارس هنوز فرزندانشان را در مدرسه‌ای ثبت‌نام نکرده‌اند؛ انتخاب یک مدرسه‌ی خوب است. معیارهای خانواده‌های مختلف برای خوب یا بد بودن یک مدرسه متفاوت می باشد و ممکن است مدرسه‌ای که از نظر والدینی بسیار خوب باشد، اما از نظر خانواده‌ای دیگر؛ با مدرسه خوب فاصله داشته باشد.

سال تحصیلی جدید

پس اولین نکته این است که مشخص کنید معیارهای شما برای یک مدرسه خوب چیست و فرزند شما چه خصوصیاتی دارد؛ سپس بررسی کنید که آیا آن مدرسه با معیارهای شما همخوانی دارد یا خیر. برای انتخاب هر مدرسه‌ای باید چند ماه قبل از بازگشایی مدارس شروع به شناسایی مدارس اطراف محله خود کنید. مدرسه خوب مکانی است که بتواند آرامش و فراغت فکری را برای دانش‌آموزان فراهم سازد تا با فراغ باز به دنبال اهداف تربیتی و آموزشی خود باشند؛ و باید بتواند شرایطی را فراهم نماید تا دانش‌آموز مسائل زندگی را در عمل تجربه کرده به «خود» واقعی خویش پی برد و با کسب تجارب لازم بر اعتمادبه‌نفس خود بیفزاید.

دانش‌آموزان باید در مدرسه عزت نفس و احترام شخصی خود را احساس کرده و با تازه‌ترین و معتبرترین یافته‌های علمی و هنری آشنا شوند. ویگوتسكی یكی از معروف‌ترین نظریه‌پردازان رشد شناختی معتقد است: «كنش متقابل میان یادگیرنده و محیط اجتماعی او اهمیت بسزایی دارد.» او بر این باور بود كه رشد ذهنی كودكان، عموماً به مردمی كه در دنیای اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند، وابسته است و بسیاری از اندیشه‌ها، نگرش‌ها و ارزش‌های خود را در تعامل و رابطه متقابل با دیگران ارتقا می‌دهند. بنابراین، چنین به نظر می‌رسد كه اگر مطالب درسی در یك محیط فرهنگی و اجتماعی آموزش داده شود، رشد ذهنی یادگیرندگان قطعی خواهد بود. بنابراین، مشاركت اجتماعی یكی از شرایط مهم یادگیری است هر چند كه داشتن فضای آموزشی وسیع یك شرط لازم در امر تعلیم است، اما به تنهایی كافی نیست، محیط آموزشی هدفمند محیطی است كه فرصت‌های متنوعی را برای تعامل با افكار و آراء گوناگون به وجود می‌آورد.

 برخی از معیارهای مناسب به لحاظ ارتباط میان فردی بین دانش‌آموز و مدرسه عبارتند از:

1.      آموزش خوب و کادر علمی قوی.

2.      رفتار مناسب اولیای مدرسه و کادر آن با کودکان.

3.      ساعات کاری مناسب با برنامه والدین.

اختلال املانویسی

4.      محیط شاد و توأم با احترام برای دانش‌آموز.

5.      انضباط در حد مناسب سن کودک.

6.      آموزش دینی مسئولین و مذهبی بودن مدرسه.

7.      مشارکت کودکان در برنامه‌های جنبی.

8.      وجود مشاور باتجربه در مدرسه.

جیمز مك دونالد كه اندیشه‌هایش ریشه در نظریات روان‌شناسان انسان‌گرا دارد،

در دهه 1980 شرایط و كیفیت محیط آموزشی مناسب را چنین شرح می‌دهد: «یادگیری باید در محیطی صورت گیرد كه ارائه كننده، فرصت های تازه و جدید برای هر دانش آموز باشد، چنین محیطی باعث می شود تا یادگیرنده خود و محیط اطرافش را با روش خود كشف كند، مسلما چنین شرایطی می تواند برای معلمان نیز فرصت هایی را بیافریند تا راه های مختلف برخورد با دانش آموزان را بیابند

ویژگی‌های محیطی یک مدرسه خوب عبارتند از:

1-   ساختمان تمیز، داشتن کلاس‌هایی استاندارد و متناسب باسن دانش‌آموزان با میز و صندلی مناسب.

2-   در مدرسه خوب مکان نشستن راحت بوده سیستمهای گرمایی و برودتی مناسب و کلاس‌ها به دور از سر و صد ا و دارای نور کافی می‌باشند.

3-   در مدرسه خوب توجه به امنیت کودکان در حیاط، راه‌پله و هنگام استفاده از سرویس اهمیت داده می‌شود.

تحت پوشش قرار گرفتن 2 هزار و 800 دانش آموز مرزی در 1800 مدرسه عادی مازندران

4-   فضای فرهنگی، هنری و فن آوری برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش‌آموزان مهیا می‌باشد.

5-   در مدرسه خوب فضای نمازخانه رغبت‌انگیز، سالن‌ها وسیع و نظافت آب خوری و دستشویی ها روزانه انجام می‌شود.

6-   در، دیوار، حیاط و رنگ مدرسه خوب، دارای پیام آموزشی و تربیتی هستند.

7-   در مدرسه خوب با تأمین سرویس ایاب‌وذهاب به سلامت جسمی دانش‌آموزان توجه كافی می‌شود.

8-   مدرسه خوب به بهداشت روحی دانش‌آموزان توجه كافی دارد و با ایجاد كتابخانه، اتاق خلاقیت و سمعی بصری در جهت تأمین آن می‌کوشد.

9-    مدرسه خوب دارای امكانات آموزشی و آزمایشگاهی از داشتن وب‌سایت، مجله، روزنامه دیورای و تجهیزات آزمایشگاهی و ... است.

10-  محیط آموزشی گویای معماری ایرانی و اسلامی و دارای پیام فرهنگی هنری است و …

انتخاب درست لوازم التحریر

علاوه بر تمام نکات بیان‌شده دانش‌آموز در محیط مدرسه باید یادگیرد و تمرین کند که چگونه انسان مفیدی برای جامعه باشد و روابط درست اجتماعی با افراد و نهادها را بفهمد و ممارست نماید. او باید در محیط مدرسه با اصول بهداشت بدنی، روانی فردی و اجتماعی؛ با حقوق و وظایف شهروندی؛ با تفکر علمی و منطقی و باانضباط فکری و رفتاری به خوبی آشنا شود.

دانش‌آموز علاوه بر عوامل فوق باید در مدرسه یاد بگیرد که اعتقادات،  گرایش‌ها  و ارزش‌های خود را به شکل قطعی مشخص نموده و عواطف خود را پالایش دهد. مدرسه باید بتواند مفهوم آزاداندیشی و تواضع علمی را به فرزندان این مملکت آموزش دهد و او را برای سازگاری با محیط‌های گوناگون آماده نماید. دانش‌آموز در محیط مدرسه باید فراگیرد که چگونه از زندگی سالم و لذت‌بخش بهره‌مند شود و چگونه تولیدکننده و مصرف‌کننده موفق و خوبی باشد. اولیای مدرسه باید بتوانند شیوه‌های سالم زندگی خانوادگی را به دانش‌آموز یاد داده و او را در انتخاب شغل آینده خود کمک نماید. در نهایت مدرسه باید انگیزه لازم و نشاط کافی را در وی ایجاد کند تا دانش‌آموز برای ادامه تحصیل در دوره‌های عالی و موفق شدن در مراحل بعدی زندگی آماده شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: مریم عرفانیان