تبیان، دستیار زندگی
یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد زعفران از خوراکی‌هایی است که افسردگی را از انسان‌ها دور می‌کند و باعث می‌شود تا افراد، همیشه شاد و سرحال به نظر برسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلای خوراکی را از دست ندهید!

زعفران و خواص آن


یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد زعفران از خوراکی‌هایی است که افسردگی را از انسان‌ها دور می‌کند و باعث می‌شود تا افراد، همیشه شاد و سرحال به نظر برسند.


زعفران

خواص فوق‌العاده «زعفران» برای خانم‌ها

زعفران، گیاهی بدون ساقه است که دارای ساقه‌های کوتاه بوده که به دلیل عطر و خوش‌طعم بودنش، در غذاها نقش زیادی دارد.

مهم‌ترین ترکیبات موجود در زعفران که باعث زرد شدن آن می‌شود، ترکیبات مشتق کیریستن است که به هضم طبیعی کمک می‌کند و موجب «تقویت معده» می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه مصرف زعفران به درمان فشارخون و برطرف کردن کمبود آهن در زنان و کاهش حملات قلبی کمک می‌کند و در «طب سنتی» از زعفران به عنوان آرام بخش و ضد استرس استفاده می‌کنند.

پزشکان توصیه می‌کنند زنانی که از کمبود «آهن» رنج می‌برند، حتماً باید در یکی از وعده‌های غذایی خود در روز، از زعفران به عنوان «ادویه» در غذا استفاده کنند.

این طلای خوراکی را از دست ندهید!

یافته‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد زعفران از خوراکی‌هایی است که افسردگی را از انسان‌ها دور می‌کند و باعث می‌شود تا افراد، همیشه شاد و سرحال به نظر برسند.

در طب سنتی، از زعفران و مشتقات آن زیاد استفاده می‌کنند زیرا باعث خوشبو شدن بدن می‌شود و برای معده و روده نیز بسیار مفید است. گفتنی است، ادویه زعفران باید تقریباً در تمام غذاها مورد استفاده قرار گیرد، زیرا باعث شفافیت پوست و مو می‌شود و به چهره، شادابی می‌بخشد.

زعفران به عنوان یک مکمل و آرام‌بخش است که از خونریزی بینی جلوگیری می‌کند و مصرف آن در غذاهای کودکان، باعث افزایش رشد آن‌ها نیز خواهد شد.

از خواص دیگر زعفران بدانید

* بومی نواحی مختلف آسیا، به ویژه جنوب غرب آسیا، جنوب اروپا و جنوب اسپانیاست. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله گل است.

* زعفران حاوی مواد چرب، املاح معدنی، موسیلاژ و اسانس‌های فراوانی است. رنگ زعفران مربوط به ماده‌ای به نام کرویسن است.

* مهم‌ترین خاصیت زعفران که از قدیم مورد توجه بوده، درمان افسردگی است.

* زعفران بویی قوی و طعمی تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری است و بالاخره اگر می‌خواهید همیشه شاد و خندان باشید، زعفران بخورید.

در طب سنتی، از زعفران و مشتقات آن زیاد استفاده می‌کنند زیرا باعث خوشبو شدن بدن می‌شود و برای معده و روده نیز بسیار مفید است.

* زعفران را باید در شیشه‌های دربسته و دور از نور نگهداری کنید، زیرا عطر و رنگ خود را در اثر نور از دست می‌دهد. اسانس زعفران، تبخیر شدنی است و در صورت نگهداری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر، از اثرات دارویی و طعم و مزه آن کاسته شده و مرغوبیت خود را نیز از دست می‌دهد.

* با توجه به اینکه مواد معطر گیاه در حالت پودر شده، بسیار سریع‌تر از پودر نشده آن تبخیر می‌شود، پس بهتر است زعفران را تا موقع مصرف، پودر نکنید یا در صورت پودر کردن، در ظرف دربسته نگهداری کنید.

* از مضرات زعفران این است که روی سیستم تولید مثل اثر دارد؛ بنابراین زنان حامله، باید از خوردن زیاد آن اجتناب کنند.

* در ضمن خوردن زیاد زعفران برای کلیه‌ها مضر است و اشتها را نیز کم می‌کند.

چگونه زعفران تقلبی را تشخیص دهیم؟!

اگر چه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است، اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان، به راحتی ممکن نیست.

افزایش وزن زعفران با استفاده از آغشته کردن این گیاه به چربی، عسل و... حرفه‌ای‌ترین روش تقلب در فروش زعفران است و رنگ کردن قسمت‌های سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران، محترمانه‌ترین شیوه در تقلب طلای سرخ است که برای مصرف کنندگان، به راحتی قابل تشخیص نیست؛ اما اطلاعات پی آمده، ممکن است شما را هنگام خرید این محصول یاری کند.

تقلب در زعفران، منحصر به مخلوط کردن یک گیاه شبیه زعفران با این محصول نیست، بلکه زعفران تقلبی، حتی شامل سنگین کردن وزن آن با استفاده از چربی، عسل، نمک و شکر هم می‌شود، چرا که این گیاه، ارزش بالایی دارد، لذا سودجویان را به سمت خودش می‌کشاند تا با هر چیز که می‌توانند، در زعفران تقلب کنند.

یکی از راه‌های تقلب در زعفران این است که کلاله‌های آن را با نوعی چربی، شکر، نمک یا عسل آغشته می‌کنند و وزن آن را افزایش می‌دهند. در این روش، متقلبان به گونه‌ای حرفه‌ای و البته تخصصی تقلب می‌کنند که به سادگی نمی‌توان خالص بودن و نبودن زعفران را تشخیص داد. متقلبان حرفه‌ای با مهارت بالا این مواد را به صورت محلول روی کلاله‌های زعفران می‌پاشند و هنگامی که خشک می‌شود، وزن زعفران افزایش می‌یابد که به راحتی قابل تشخیص نیست.

زعفران

روش‌های شناسایی زعفران عسلی یا روغنی!

گرچه خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه‌ها به راحتی قابل شناسایی است، اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان، به راحتی ممکن نیست. با این حال، اگر کلاله‌های زعفران بسیار براق باشد، باید به آن شک کرد یا در صورت مشاهده این ظاهر غیر طبیعی، آن را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کرد تا دید ماده خاصی از آن روی کاغذ نقش می‌بندد و کاغذ و انگشتان دست چرب می‌شود که در این صورت، مشخص می‌شود زعفران به چربی خاصی آغشته شده تا وزنش بیشتر شود.

رنگ مصنوعی، تقلبی خطرناک در زعفران

یکی دیگر از راه‌های تقلب در زعفران، استفاده از رنگ مصنوعی است؛ اگر رنگ‌های مصنوعی در زعفران به کار رفته باشد، در آزمایشگاه قابل تشخیص است چرا که پایین بودن قدرت رنگ‌دهی آن، نشان دهنده این تقلب خواهد بود. این رنگ‌های مصنوعی برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و در واقع گل‌رنگ‌هایی که به عنوان زعفران و غالباً به شکل پودر به کشور وارد می‌شود از همین رنگ‌های خطرناک مصنوعی است.

یکی دیگر از روش‌های تقلب در زعفران، استفاده از رنگ طبیعی این گیاه برای رنگ کردن دیگر قسمت‌های سفید زعفران و مخلوط کردن آن با این محصول است. این روش، محترمانه‌ترین روش تقلب است اما روش شناسایی در این نوع تقلب، برای مصرف کنندگان بسیار سخت است.

ظاهر زعفران باید چگونه باشد؟

شکل ظاهری زعفران یکی از روش‌های شناسایی خالص بودن آن است، ظاهر این محصول شبیه میخک است؛ به گونه‌ای که پایین گیاه، میله‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین، رنگ زعفران باید قرمز تند باشد، نه روشن؛ و شکل کلاله‌های آن نیز نباید براق باشد.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: djsorayya

برگرفته از انجمن: بهداشت و سلامت