تبیان، دستیار زندگی
روز دانش‌آموز روز مبارزه با استکبار جهانی ویکی شدن باارزش‌ها و باورهای دینی و فرهنگی کشور است، روزی که به تمام جهانیان اثبات کردیم می‌توان با اندیشه ای مقتدر در برابر هر ظلمی ایستاد، این نوشتار نگاهی اجمالی به‌روز همه ایرانیان دارد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز دانش‌آموز یعنی...

سیزده آبان

روز دانش‌آموز یعنی روز باورها و اعتقادها، روز عزمی راسخ و استواری پای رفتن دانش‌آموزانی که بزرگ می‌اندیشند. روز تحقق قدم‌های آینده‌ساز کودکان و نوجوانان امروز برای ساختن فرداهایی بهتر، روز مبارزه با استکبار جهانی و یکی شدن با ارزش‌ها و باورهای دینی و فرهنگی، روزی که به تمام جهانیان اثبات کردیم می‌توان با اندیشه ای مقتدر در برابر هر ظلمی ایستاد...

13 آبان تنها مختص دانش‌آموزان نیست و بلکه به همه افراد کشور مرتبط است؛ چرا که آینده یک ملت با آن رقم خورده است. ارج نهادن به چنین روزی و اهمیت دادن به آن یعنی اعتبار افکار فرزندان این مرز و بوم که آینده‌سازان مملکت اسلامی هستند؛ فرزندانی که ایران عزیزمان را به اوج اقتدار رهنمود می‌سازند. همه ما درباره این که روز دانش‌آموز چه روزی است و چرا به این نام، نام‌گذاری شده، بارها و بارها حرف‌هایی شنیده و مطالبی خوانده‌ایم ... و اما تکرار این مطالب جهت اینست که یادمان باشد در سایه چنین تعالیمی است كه نوجوان روزهای انقلاب، دانش‌آموز روزهای پرشور مبارزه و حماسه، از راهپیمایی‌ها، مبارزات و شعارها بیش از درس‌های مدرسه، تعلیم‌ یافته و برای فراگیری بیشتر در روز 13 آبان 57 مدارس را به تعطیلی کشانده‌اند و راهی دانشگاه تهران شدند. آنان در آن روز به امام خویش اقتدا كردند و در قیام نماز تنها خدا را بزرگ و لایق بزرگی خواندند.

روز دانش‌آموز همواره مصادف است با 13 آبان هر سال؛ و این به خاطر واقعه کشتار جمعی دانش‌آموزانی می‌باشد که به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در صبح روز 13 آبان 1357 در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند. آنان در این اعتراض که با همیاری اقشار دیگر مردم نیز همراه بود، با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله به شهادت رسیدند و صدها تن دیگر نیز مجروح شدند.

دانش آموز ایرانی؛ امید جهان اسلام

آری، آن روزها که رژیم طاغوت قصد داشت با این کار جلوی گسترش دین خدا را بگیرد، غافل از این بود که قدرت خداوند قدرتی فائق است و فرمان امام خمینی (ره) حجت را بر تمام پیروانش تمام می‌کند. 13 آبان 57، زمانی که جمعی از دانش‌آموزان در صحن دانشگاه تهران برای حضور در تظاهرات علیه حکومت آماده شدند، رژیم  پهلوی جنایتی آفرید که سال‌ها در خاطرمان باقی خواهدماند. اما از آن جا که سنت خداوند اینست که شهدا ذخیره‌ایی برای رشد و تعالی مۆمنان آگاه می‌شوند، لذا این شهدا جرقه‌ای شدند و بنیاد کفر و الحاد را نشانه گرفتند.

روز سیزده آبان، روز شگفتی است! روزی كه حوادث بزرگ و سرنوشت‌ساز این ملت را در پیشانی خود حك كرده است؛ و چه عجیب كه ردپایی ثابت در تمام این حوادث به چشم می‌خورد. ردپای استكبار جهانی در تبعید امام به سال 42، در كشتار دانش‌آموزان و دانشجویان سال 57 و ...

همان دانش‌آموزانی كه هنگام تبعید امام خمینی (ره) در سال 42 خردسالانی بیش نبودند 15 سال بعد غیور مردانی در این خاك شدند كه بر ظلم و بیداد شوریدند. می‌دانید که اساس اندیشه‌های امام خمینی (ره) در مبارزه علیه ظلم ستم‌شاهی است و چون از جان برخاسته بر دل مرد نشست و آنان را از كوچك و بزرگ وارد عرصه مبارزه ساخت. و آنان به پیروی از رهبر انقلاب به پا خواستند.

13 آبان روز دانش آموز

به همین منظور 13 آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است. در نتیجه دولت باید گرامی داشت این روز را بهتر ازهر سال برگزار نماید. روزی که باورها و اعتقادها، عزم راسخ و استواری هموطنان ایران‌ زمین رقم خورده است.

از اساسی‌ترین برنامه‌ها در بهتر برگزاری این ایام می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-  برگزاری نشست‌های سیاسی با حضور دانش‌آموزان و تحلیل گران سیاسی در كلیه شهرستان‌ها به منظور تجلیل وقایع 13 آبان و استكبارشناسی و استكبارستیزی.

2-  انتشار و توزیع ویژه‌نامه‌هایی مربوط به ‌روز ملی مبارزه با استكبار جهانی در سطح مدارس کشور.

3-  برگزاری یادواره‌های شهدای دانش‌آموزی با هماهنگی بنیاد شهید شهرستان‌ها.

4- دیدار با خانواده شهدای دانش‌آموزی و شهدای هشت سال دفاع مقدس.

5- برگزاری جلسات فرهنگی-اعتقادی در سطح مدارس.

6- صدور بیانیه‌ایی توسط آموزش و پرورش برای بزرگ داشت هرچه باشکوه‌تر این ایام.

با امید به این که همچنان اندیشه‌های بزرگمرد تاریخ انقلابمان سرلوحه اهداف دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران، مسئولان و حتی سیاستمداران کشورعزیزمان قرار گیرد و یادمان 13 آبان بهتر ازهر سال تجلیل گردد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: مریم عرفانیان