تبیان، دستیار زندگی
آیا تا کنون در زیر قطرات باران ایستاده اید ؟ این آب پاک و به تعبیر قرآن پاک کننده که از آسمان فرو می ریزد و برای اهل زمین ، مایه برکت و خیر می شود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شگفتی‌های بارانی
باران

آیا تا کنون در زیر قطرات باران ایستاده اید ؟ این آب پاک و به تعبیر قرآن " پاک کننده " که از آسمان فرو می ریزد و برای اهل زمین ، مایه برکت و خیر می شود! براستی این پدیده شگفت انگیز چیست و چه منافعی دارد؟ کدام خالق حکیم آفریننده این پدیده شگفت است ؟

اگر باران ، این جلوه آفرینش الهی نمی بود ، چه اتفاقی می افتاد ؟

باران آبی است که پس از سرد شدن بخارهای جوی به وجود آمده و بر زمین می‌ریزد. وقتی هوای گرم به بالای آسمان صعود می‌کند، بخار آب را هم همراه خودش به بالا داخل آسمان می‌برد. در بالای آسمان، بخار آب سرد می‌شود و قطره‌های آب دور ذرات ریز گرد و غبار موجود در هوا تشکیل می‌شود. مقداری از بخار آب هم به شکل کریستال‌های ریز یخ منجمد می‌شود که قطرات آب سرد شده را جذب می‌کند. قطرات به شکل کریستال‌های یخ، منجمد می‌شود و کریستال‌های بزرگ تری را تشکیل می‌دهد که ما آنها را ریزه برف می‌نامیم. موقعی که ریزه برف ها سنگین می‌شوند، پایین می‌افتند. ریزه برف ها در مسیرشان رو به پایین با هوای گرم تر برخورد می‌کنند و ذوب می‌شوند و به صورت قطرات باران در می‌آیند .

باران، این نعمت شگفت انگیز و بی نظیر الهی، زمین های مرده را زنده می کند، لباس حیات بر تن درختان و گیاهان می پوشاند و انسان ها و حیوانات را سیراب می کند

باران، این پدیده شگفت انگیز، یکی از نعمت های بزرگ پروردگار است که به وسیله ابرها در بسیاری از نقاط زمین فرو می ریزد. در اثر همین برکات آسمانی است که رودها، چشمه ها، بندها و دریاها پر آب می شود و زندگی موجودات در زمین ادامه می یابد. در خطبه ای از امیرمۆمنان درباره چگونگی شکل گیری ابرها و ریزش باران می خوانیم: «خداوند، ابرهایی را آفرید تا قسمت های مرده زمین احیا شود و گیاهان رنگارنگ بروید. پس قطعات بزرگ و پراکنده ابرها را به هم پیوست تا سخت به حرکت درآمدند و با به هم خوردن ابرها، برق ها درخشیدن گرفت و از درخشندگی ابرهای سفیدِ کوه پیکر و متراکم چیزی کاسته نشد. بعد، ابرها را پی در پی فرستاد تا زمین را احاطه کردند و بادها، شیر باران را از ابرها دوشیدند و به شدت به زمین فرو ریختند. ابرها هم پایین آمده سینه بر زمین ساییدند و آن چه بر پشت داشتند، فرو ریختند و در این حال، در بخش های بی گیاه زمین، انواع گیاهان رویید و در دامن کوه ها سبزه ها پدید آمد».

باران

باران، این نعمت شگفت انگیز و بی نظیر الهی، زمین های مرده را زنده می کند، لباس حیات بر تن درختان و گیاهان می پوشاند و انسان ها و حیوانات را سیراب می کند. در قرآن کریم (سوره بقره آیه 22) به این نعمت زیبا چنین اشاره می شود: « و از آسمان، آبی فرو فرستاد و به سبب آن، میوه های گوناگون روزی شما فرمود».

امام سجاد (ع) در تفسیر این آیه می فرماید: " خداوند، باران را از آسمان نازل می کند تا به تمام قله های کوه ها، تپه ها و گودال ها و خلاصه تمام نقاط مرتفع و هموار برسد و آن را دانه دانه، نرم نرم و پی در پی ، گاهی به صورت دانه های درشت و گاهی قطره های کوچک، قرار داد تا کاملاً در زمین فرو رود و سیراب شود و آن را به صورت سیلابی نفرستاد تا زمین ها و درختان و مزارع و میوه های شما را بشوید و ویران کند. بی شک، این برنامه بی نظیر الهی از یک سو، رحمت گسترده خداوند را آشکار می کند و از سویی دیگر، بیان کننده قدرت پروردگار تواناست که از آب بی رنگ، صدهزار میوه رنگارنگ و دانه های غذایی خوشمزه با خواص متفاوت برای انسان ها و جانداران دیگر آفریده است.

فواید باران

غالب مایعات تا به درجه غلیان و جوشش نرسند بخار نمی شوند، ولی آب یکی از مایعات استثنائی است که در هر درجه ای از حرارت تبخیر می شود،اگر این خاصیت در آب نبود ذره ای از آب دریاها تبخیر نمی شد،ابری به وجود نمی آمد،بارانی نمی بارید و تمام خشکی ها از بی آبی می سوخت.

هنگام تبخیر، فقط آب خالص بخار نمی شود و املاح و ذرات دیگری که در آن است به جا می ماند، یعنی یک تصفیه طبیعی دائمی حاصل می شود تا سالم ترین آب در اختیار بشر قرار گیرد.

باران،هوا را نیز می شوید،گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را در خود حل کرده به زمین می آورد،اگر ریزش باران نبود بعد از مدتی هوا چنان آلوده و کثیف می شد که تنفس برای انسان غیر ممکن بود.

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: رادیو دری

پژوهش قرآنی

قطره باران

مطالب مرتبط:

آفرینش و شگفتی‌های دریا

ستاره دریایی، شگفتی اعماق دریا

پروانه‌های شیششه‌ای

جنگل‌های دیدنی

غارهای شگفت انگیز

بزرگ‌ترین غار نمکدان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.