قوانین اختصاصی مسابقات هوافضا
نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
گلایدر ساده
گلایدر سازه ای
موشک آبی پرتابی
موشک آبی چتر دار
هاورکرافت
بالن
قوانین مسابقهی گلایدر
گلایدر ساده هواپیمای مدل پروازی است که با نیروی پرتاب دست یا به وسیلهی پرتابگرها رها میشود و مسافتی را طی میکند.
1. گلایدر میتواند از اجناس معمول و منطقی و غیر مضر ساخته شده باشد.
2. طول بال گلایدر نباید بیشتر از 1 متر باشد.
3. استفاده از کیتهای RTF و هر گونه کیت آماده ممنوع است.
4. از هیچ گونه نیروی پیشرانی غیر از دست (مانند موتور کشی، جتکس و سوختی) برای پرتاب نمیتوان استفاده کرد.
5. استفاده از انواع لانچرها ممنوع است.
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در راستای یک خط مستقیم است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7. به ازای هر متر مسافت طی شده، 15 امتیاز در نظر گرفته میشود.
قوانین مسابقهی گلایدر سازهای
1. گلایدر باید در بال و بدنه دارای ساختار منطقی باشد.
2. گلایدر نباید از هیچگونه نیروی پیشران به غیر از نیروی پرتاب با دست بهره ببرد.
3. استفاده از کیتهای RTF و هر گونه کیت آماده ممنوع است.
4. استفاده از کیتهای ( ARF کیت قطعات) با تشخیص هیئت داوری مبنی بر ARF بودن، بلامانع است.
5. گلایدر نباید از 400 گرم سنگینتر باشد. به ازای هر 5 گرم وزن بیشتر (تا سقف 700 گرم)1 امتیاز از امتیاز نهایی تیم کم میشود.
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در راستای یک خط مستقیم است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7. حداقل طول پروازی برای احتساب امتیاز، 5 متر است. گلایدر با برد کمتر از 5 متر، از لیست رکوردها حذف میشود.
8. به ازای هر متر مسافت طی شده، 10 امتیاز در نظر گرفته میشود.
9. به ازای هر متر انحراف از خط مستقیم تعیین شده2 امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.
قوانین مسابقهی موشک آبی پرتابهای
1. راکت آبی برای پرتاب فقط باید از نیروی پیشران هوای فشرده و آب استفاده کند. (فقط آب خالی)
2. راکت آبی محدودیت اندازه و وزن ندارد.
3. راکت آبی شرکتکننده باید دستساز بوده و از کیتهای آماده ساخته نشده باشد.
4. ساخت و داشتن سکوی پرتاب امتیاز اضافه به همراه دارد و مقدار آن به مکانیزم و کارایی لانچر بستگی دارد. اعطای امتیاز منوط به استفاده از لانچر است. هر لانچر برای یک تیم امتیاز به همراه دارد. حداکثر امتیاز لانچر 30 امتیاز می باشد.
5. شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... لوازم و راکت شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهدهی شرکتکننده است و وقت اضافهتر از زمان مسابقه داده نمیشود.
6. مسیر طی شده برای امتیازدهی در یک راستای مستقیم الخط است. انحراف، مانور، بازگشت و ... امتیازی ندارد.
7. به ازای هر متر مسافت طی شده 1 امتیاز در نظر گرفته میشود.
8. به ازای هر 3 متر انحراف 1 امتیاز منفی در نظر گرفته می شود.
قوانین مسابقهی موشک آبی عمود پرتاب با چتر نجات
1. راکت آبی برای پرتاب فقط باید از نیروی پیشران هوای فشرده و آب استفاده کند. (فقط آب خالی)
2. راکت آبی محدودیت اندازه و وزن ندارد.
3. راکت آبی و سیستم چتر نباید از کیتهای آماده باشد. بلکه دست ساز باید باشد.
4. ساخت و داشتن سکوی پرتاب امتیاز اضافه به همراه دارد و مقدار آن به مکانیزم و کارایی لانچر بستگی دارد. اعطای امتیاز منوط به استفاده از لانچر است. هر لانچر برای یک تیم امتیاز به همراه دارد. حداکثر امتیاز لانچر 30 امتیاز می باشد.
5. شکستن، باز شدن قطعات، خرابی و ... لوازم و راکت شرکت کننده در حین مسابقه، قبل و یا بعد از مسابقه به عهدهی گروه شرکتکننده است و وقت اضافه تر از زمان مسابقه داده نمیشود.
6. امتیازدهی به مدت زمان از لحظه ی پرتاب تا لحظه ی برخورد به زمین است.
7. فقط گروههایی که چترنجاتشان باز شود در لیست مسابقه در نظر گرفته میشوند.
8. به ازای هر ثانیه ماندن در آسمان 1 امتیاز در نظر گرفته میشود.
9. اگر موشک خارج از محدوده شعاعی تعیین شده در روز مسابقه برای فرود، به زمین نشست، پرتاب باید مجدد انجام شود.
قوانین مسابقهی هاورکرافت
1. هاورکرافت طبق تعریف باید در هوا معلق باشد و به حرکت در بیاید، نه مانند قایق یا ماشین حرکت کند. در غیر این صورت در مسابقه شرکت داده نخواهد شد.
2. مساحت هاورکرافت نباید از 5000 سانتیمتر مربع تجاوز کند.
3. استفاده از کیتهای RTF و هر گونه کیت آماده ممنوع است. اما استفاده از قطعات آماده برای سیستمهای مختلف هاورکرافت بلامانع است.
4. استفاده از اسکرت (skirt) و سیستم هدایت از راه دور (remote control) در هاورکرافت الزامی است.
5. رتبهی برتر به کمترین زمان در مسیر تعیین شده در روز مسابقه داده میشود.
6. به ازای هر متر مسافت طی شده بر روی زمین 10 امتیاز و بر روی آب 20 امتیاز در نظر گرفته میشود.
7. بیرون رفتن از مسیر، چرخش دور خود، برعکس رفتن مسیر، ایراد فنی یا دست زدن به سازه همه باعث توقف زمان و گرفتن خطاست.
8. هر خطا 5 ثانیه به رکورد اضافه میکند و بیش از 5 خطا محرومیت از ادامهی مسابقه را به همراه دارد.
اگر تنها 1 خطا در کل مسابقه اخذ شود خطا ثبت نمیشود.
قوانین مسابقهی بالن
1. هر تیم برای پر کردن بالن خود تنها مجاز به استفاده از هوای گرم است و به کار بردن هلیم و یا سایر گازها ممنوع می باشد.
2. محدودیتی در ابعاد بالن وجود ندارد.
3. هر بالن حتما باید سبد داشته باشد، در غیر این صورت از مسابقه حذف می شود. هر 100 گرم حمل بار برای تیم 10 امتیاز خواهد داشت.
4. پر کردن بالن و تهیه ابزار مورد نیاز برای آن، به عهده تیم است و استفاده از وسایل خطرساز موجب حذف تیم خواهد شد. تشخیص این نکته به عهده تیم داوری است.
5. حداقل ارتفاع پروازی 5 متر است و به هر یک متر اضافه، 5 امتیاز تعلق می گیرد.
مطالب مرتبط:
تماس با ما
آدرس دبیرخانه: تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، مرکز رشد و فناوری دانشگاه، طبقه منفی 1، مرکز یادگیری موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان
تلفن: 22431771، 22407639، 22407705
نمابر: 22431764
پست الکترونیکی: project@tebyan.com