تبیان، دستیار زندگی
آب‌سنج ابزار ساده‌ای برای اندازه‌گیری چگالی و یا گرانش ویژه یک مایع است. آب‌سنج شامل یک استوانهٔ شناور است که انتهای پایینی آن به شکل مخروط و سنگین و انتهای بالایی آن به صورت لوله‌ای باریک است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب سنج

آب سنج

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام آب سنج آشنا نماییم.

آب‌سنج ابزار ساده‌ای برای اندازه‌گیری چگالی و یا گرانش ویژه یک مایع است. آب‌سنج شامل یک استوانه ی شناور است که انتهای پایینی آن به شکل مخروط و سنگین و انتهای بالایی آن به صورت لوله‌ای باریک است. زمانی که آب‌سنج را در یک مایع قرار دهیم شکل عمودی به خود خواهد گرفت و در مایع فروخواهد رفت. میزان فرورفتن این ابزار با چگالی آن متناسب است، در عین حال ممکن است چگالی را از روی مقیاس روی لوله بخوانند.

آب سنج وسیله‌ای است که از آن برای اندازه‌گیری وزن مخصوص یا چگالی نسبی مایعات استفاده می‌شود. که نسبت چگالی مایع به چگالی آب هست. یک آب سنج معمولاً از شیشه ساخته شده است و شامل یک ساقه ی استوانه ای و یک حباب پر شده با جیوه یا گلوله ی سربی برای قائم نگه داشتن آن است.مایعی که می خواهد آزمایش شود داخل یک محفظه ی بلند ریخته شده است، اغلب یک سیلندر مدرج، و آب سنج به آرامی به سمت مایع پایین آمده تا آزادانه شناور شود.محل سطحی از مایع که با ساقه ی آب سنج برخورد می کند لحاظ می شود.

آب سنج ها معمولاً یک درجه کنار ساقه دارند، بنابراین چگالی نسبی می‌تواند مستقیماً خوانده شود. تنوعی از درجه بندی ها وجود دارد و بسته به زمینه استفاده می شود. آب سنج ها ممکن است برای استفاده های مختلفی مدرج شده باشند. مانند یک شیر سنج برای اندازه گیری غلظت (چربی) شیر. یک قند سنج برای اندازه گیری غلظت شکر در یک مایع.

آب سنج

عملکرد آب سنج بر پایه قانون ارشمیدس است که یک جامد معلق در سیال بوسیله ی یک نیرو برابر وزن سیال جابه جا شده شناور می‌ماند. پس هر چه چگالی ماده کمتر باشد آب سنج بیشتر فرو می‌رود.

در مایعات با چگالی پایین مانند نفت سفید، بنزین و الکل آب سنج پایین تر می رود و در مایعات با چگالی بالاتر مانند آب شور – شیر و اسیدها زیاد فرو نمی‌رود. در واقع معمولاً دو وسیله جداگانه دارد – یکی برای مایعات سنگین روی جاییکه نشانگر 1,000 برای آب نزدیک بالای لوله است و یکی برای مایعات سبک روی جایی که نشانگر 1,000 برای آب نزدیک پایین لوله است.در بسیاری از صتایع یکی مجموعه آب سنج استفاده می شود که چگالی های 1,0–0,95, 0,95–0,9 را پوشش می دهد تا اندازه گیری دقیق تری را فراهم کند.

آب‌سنج گرمایی

آب سنج گرمایی یک آب سنج است که یک گرماسنج کنار بخش شناور شدن دارد.برای اندازه گیری غلظت محصولات نفت خام مانند نفت های سوختی نمونه معمولاً در یک ژاکت(پوشش) گرما با یک دما سنج در پشت آن گرم می شود چون چگالی وابسته به دما است. نفت های سبک نوعاً در 15 درجه سانتی گراد در ژاکت(بسته) های سرد جاسازی می شوند. نفت های خیلی سبک با عناصر بسیار فرار با یک ظرف اندازه-متغیر با استفاده از یک پیستون شناور نمونه بردار برای کم کردن سبکی و هدر رفت اندازه گیری می شوند. یک آزمایش باتری دمای خنثی سازی وزن مخصوص و دمای الکترولیت را اندازه می گیرد.

آب سنج باتریی وضعیت شارژ اسید هادی باتری می تواند از غلظت محلول سولفوریک اسید به عنوان الکترولیت تخمین زده شود.یک آب سنج مدرج برای خواندن وزن مخصوص نسبت به آب در 60 درجه فارنهایت وسیله استاندارد برای سرویس کردن باتری‌های اتومبیل هاست. از جداول برای تصحیح قرائت ها به دمای استاندارد استفاده می شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

جوسنج

طیف سنج جرمی

چگالی سنج