تبیان، دستیار زندگی
آینه های تخت یک سطح بازتابی دارند که نور را با زاویه 180 درجه به عقب بر می گرداند. ما از این آینه ها هر روز در حمام، اتومبیل و جاهای دیگر استفاده می کنیم. زمانی که شما به آینه تخت نگاه می کنید شما تصویری در آینه می بینید که مخالف چیزی است که در برابر ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب آینه

آینه های تخت یک سطح بازتابی دارند که نور را با زاویه 180 درجه به عقب بر می گرداند. ما از این آینه ها هر روز در حمام، اتومبیل و جاهای دیگر استفاده می کنیم. زمانی که شما به آینه تخت نگاه می کنید شما تصویری در آینه می بینید که مخالف چیزی است که در برابر آن قرار گرفته است.

دانش پژوهان گرامی برای انجام این پروژه چیزهایی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند:

1-  زاویه سنج

2-  دوآینه تخت یکسان

3-   اشیاء کوچک

4-  نوار کاغذی

5-  نوار بسته بندی پلاستیکی

6-  خاک رس

مراحل کار

1-  آینه ها را با نوار به هم بچسبانید به طوری که آن ها بتوانند باز و بسته شوند. شما به یک فاصله بین دو لبه آینه نیاز دارید، برای انجام این کار:

بازتاب آینه
2-  زوایای 30، 36، 45، 60، 90، 120 و 180 را با استفاده از نقاله روی کاغذی علامت گذاری کنید.
3-  لولای آینه خود را در زاویه های مشخص شده قرار دهید.

4-  آزمایش را ابتدا با زاویه 180 درجه شروع کنید.

5-  اشیاء را میان آینه ها قرار دهید و به بازتاب آن ها نگاه کنید. (شما می توانید از خاک رس برای ایستاده نگه داشتن اشیاء استفاده کنید.)

6-  اشیاء را به طور مساوی بین دو آینه نگاه دارید، آینه ها را با هم تحت زوایایی که مشخص کردید تکان دهید. چه تعداد شی در هر زاویه می بینید؟  آیا اطلاعاتی در رابطه با زاویه وجود دارد که بتواند به پیش بینی تعداد اشیاء در هر زاویه به شما کمک کند؟ آیا تصاویر ایجاد شده همان درخشندگی شی اصلی را دارند؟

بازتاب آینه

7-  یک کلمه ای را روی تکه ای کاغذ بنویسید و آن را بین آینه ها تحت زاویخ 60 درجه قرار دهید.

نتایج

شما تعداد بیشتری شی را زمانی که آینه ها را به هم نزدیک می کنید خواهید دید(کاهش زاویه بین آینه ها).  هر زمان که شما تواتستید تصویر منعکس شده را کامل ببینید، این زمانی است که زاویه بین آینه ها به 360 درجه تقسیم شده است.

زمانی که شما به انعکاس یک انعکاس نگاه کنید می توانید نوشته خود را بخوانید. آینه ها انعکاس آینه های دیگر را با زاویه 180 درجه منعکس می کنند. هنگامی که آینه منعکس کننده، تصاویر را به عقب منعکس می کنند، اگر آن تصویر دو بار منعکس شود شما آن تصویر را طبیعی خواهید دید. چون نور به خط مستقیم از هر آینه سیر می کند  نور چند بار به جلو و عقب بر می گردد قبل از آن که از شی به چشم برسد. تعداد دفعاتی که نور جهش دارد به تعداد دفعاتی که زاویه به 360 تقسیم می شود ارتباط خواهد داشت. زمانی که زاویه کمتر و کمتر می شود تعداد تصاویر ایجاد شده بیشتر می شود. در زاویه صفر درجه و هنگامی که آینه ها روبه روی یکدیگر قرار دارند تعداد انعکاس ها نامحدود خواهد بود.

شما می توانید با تنظیم کردن آینه ها و پروژکتور متنی را ظاهر کنید. نور در تعداد دفعاتی جهش پیدا می کند، قبل از آن که به چشم شما برسد.

بازتاب آینه

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

نیرو رو به بالا توسط سیالات

ساخت پیرکس نامرئی

کشش سطحی