تبیان، دستیار زندگی
کتاب «آخرین وحشت‌آفرین» که اثری داستانی درباره زندگی‌ ناصر مقدم آخرین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی است، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و راهی بازار کتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین رئیس ساواک


کتاب «آخرین وحشت‌آفرین» که اثری داستانی درباره زندگی‌ ناصر مقدم آخرین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت رژیم پهلوی است، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر و راهی بازار کتاب شد.

کتاب «آخرین وحشت‌آفرین

کتاب «آخرین وحشت آفرین» عنوان تازه‌ترین اثر داستانی منتشر شده از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب مجموعه کتاب‌های «دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان» است که با موضوع زندگی ناصر مقدم آخرین رئیس کل ساواک رژیم پهلوی و آجودان مخصوص محمد رضا پهلوی نوشته شده است.

این کتاب که تالیف قلم حبیب‌الله مهرجو است، تلاش کرده در قالب یک اثر داستانی و البته از زبان شخص ناصر مقدم به توصیف زندگی و فعالیت‌هایش در دوران حضور در ساواک و نیز ارتش شاهنشاهی بپردازد. این کتاب با روایتگری مقدم از تولد تا حضورش در دانشکده افسری آغاز می‌شود و در ادامه ماجرای ورود وی به ساواک تا رسیدنش به ریاست اداره کل سوم ساواک و تاسیس کمیته مشترک ضد خرابکاری را بازگویی می‌کند.

چگونگی ارتباط گیری سازمان CIA با مقدم و تلاش این سازمان برای ارتقاء درجمه نظامی و پست کاری وی به قائم مقامی ساواک و نیز چرایی استعفای وی از این مقام و انتصاب مقدم به عنوان ریاست ساواک در خرداد ماه 57 تا نحوه دستگیری و اعدام وی از دیگر موضوعاتی است که این کتاب به آنها توجه نشان داده است و سعی کرده در کنار آن ساخت قدرت سیاسی و نظامی در دوران پهلوی دوم را به تصویر بکشد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

فردای روزی که رفیع زاده با من (ناصر مقدم) تماس گرفت و گفت: ماموران سیا با شاه درباه اتقاء درجه من صحبت کرده‌اند و او هم فورا قبول کرده است، برای انجام کاری به اداره مرکزی ساواک رفتم. پس از اینکه کارم در آنجا به پایان رسید تصمیم گرفتم سری هم به نصیری بزنم. وقتی به اتاقش رفتم از همان لحظه ورود متوجه شدم که از دیدن من زاد هم خوشحال نیست. داخل شدم و سلام کردم. نصیری پشت میزش  بود و د حالی که پرونده‌ای را بررسی می‌کرد، بدون اینکه سرش را بالا بیاورد و به من نگاه کند، با اشاره دست گفت: بنشین سرهنگ!.

چگونگی ارتباط گیری سازمان CIA با مقدم و تلاش این سازمان برای ارتقاء درجمه نظامی و پست کاری وی به قائم مقامی ساواک و نیز چرایی استعفای وی از این مقام و انتصاب مقدم به عنوان ریاست ساواک در خرداد ماه 57 تا نحوه دستگیری و اعدام وی از دیگر موضوعاتی است که این کتاب به آنها توجه نشان داده است.

از اینکه من را سرهنگ خطاب کرد، بسیار عصبانی شدم و در دلم چند فحش آبدار به او دادم! روی  کاناپه چرمی‌ای که دقیقا روبروی میزش بود، نشستم. چند دقیقه‌ای فضای اتاق سنگین بود و او بدون توجه به من در حالی که سیگار برگی در دست داشت،  مشغول بررسی پرونده‌ها شد. من هم مشغول دیدن اناق او شدم. نصیری به تازگی دکور اتاقش را عوض کرده بود. او آدم خوش سلیقه و البته به شدت  تنوع طلبی بود.

نصیری پس از چند دقیقه‌ای سکوت گفت: خب! مقدم از اداره سوم چه خبر؟

کارها خوب پیش می‌رود قربان، همانطور که اعلیحضرت می‌خواهند.

درسته که ارتقاء درجه داشته‌ای ولی این را بدان که من هنوز رئیس تو هستم سرتیپ! امور ساواک باید آنطوری پیش برود که من می‌خواهم نه اعلیحضرت. بنابراین از این به بعد بیشتر مراقب گفتار و رفتارت باش.

بله قربان! حق با شماست.

تا وقتی من رئیس تو هستم همیشه حق با من خواهد بود. در ضمن این را بدان که می‌دانم آن رفیع زاده جاسوس، خبرهای دست اول کشور را از طریق سیا، قبل از اینکه به گوش اعلیحضرت و حتی من برسد به تو می‌گوید.

نه اینطور نیست قربان، رفیع زاده...

من حتی تلفن‌های شاه را هم شنود می‌کنم چه برسد به تو سرتیپ!

اما رفیع زاده...

به موقع به حساب  آن جاسوس هم خواهم رسید. حالا مرخصی!

کتاب «آخرین وحشت آفرین» با شمارگان 2500 نسخه و قیمت 2600 تومان از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: مهر