تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری سومین جشنواره شعر انقلاب صبح روز 6 آبان ماه با حضور علیرضا قزوه مدیر مركزآفرینش های ادبی و علی داوودی دبیر هنری جشنواره شعر انقلاب برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری سومین جشنواره شعر انقلاب


نشست خبری سومین جشنواره شعر انقلاب صبح روز 6 آبان ماه با حضور علیرضا قزوه مدیر مركزآفرینش های ادبی و علی داوودی دبیر هنری جشنواره شعر انقلاب برگزار شد.

نشست خبری سومین جشنواره شعر انقلاب

علیرضا قزوه در این نشست خبری با یادی از امیرحسین فردی مدیر سابق مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: به كوشش زنده یاد فردی شعر انقلاب پا به پای داستان انقلاب شكل گرفت. انقلاب و ارزش های آن یكی از تاكیدات مهم فردی بود تا شعر و داستان ما بر این ویژگی ها تطبیق داده شود. تلاش كنیم از خط اصلی انقلاب و تفكر امام خمینی (ره) دور نشویم.وی ادامه داد: ادبیات می تواند فضای كلی جامعه ما را ترسیم كند و در این سه دهه حركت های بسیار خوبی داشته و در حال تبدیل شدن به یك سبك ادبی است. با استفاده از تجربه های بزرگان ادبی این دوره و قبل از انقلاب كه در خط بیداری بودند همچون شعر نیما یوشیج، اخوان ثالث، فروغ و نویسندگی كسانی چون جلال آل احمد و تفكر دكتر شریعتی و امام خمینی (ره) ادبیاتی پدید آمد كه می تواند ادبیات بیداری و جمهوری اسلامی لقب بگیرد. با تلاش جوانان ما این سبك می تواند در دهه های بعدی شكل خود را پیدا كند.

شاخصه های ادبیات بیداری و سبك جمهوری اسلامی

قزوه با اشاره به اینكه ادبیات سه دهه اخیر ما دارای ویژگی های خاصی است، افزود: از ویژگی های شاخص ادبیات كه مورد توجه پژوهش گران داخلی و خارجی است، ادبیات دفاع مقدس و آیینی ماست. تغییر در ادبیات آیینی و دفاع مقدس آنقدر نو وتازه بوده است كه در هیچ دوره ای شاهد چنین نو آوری نبوده ایم و باید برای این ادبیات به دنبال نامی باشیم كه آن اسم می تواند ادبیات بیداری و سبك جمهوری اسلامی باشد. برگزاری جشنواره شعر و داستان انقلاب و یا شعر فجر، شعر مقاومت و كنگره های شعزر مقاومت و آیینی كمك به شكل گیری این سبك می كند.وی با بیان اینكه دانشجویان و دانشگاهیان امروز گرایش خوبی به ادبیات دفاع مقدس و شعر و داستان انقلاب پیدا كرده اند، اضافه كرد: نزدیك به صدها رساله در زمینه شعر انقلاب در دانشگاهها انجام گرفته كه می تواند پشتوانه علمی و تحقیقی باشد تا شعر انقلاب به ثبت برسد.

در مسیر تثیبت سبك ادبی در تاریخ ادبیات كشور هستیم

این شاعر كشورمان طاهره صفارزاده، سلمان هراتی ، سید حسن حسینی را از شاعران شاخص شعر اول انقلاب دانست و به برگزاری بزرگداشت برای این شاعران اشاره كرد و گفت: روز نهم آبان ماه گرامیداشتی برای سلمان هراتی با حضور 100 شاعر ایرانی و خارجی در شهر تنكابن برگزار می شود. هفته گذشته نیز جایزه طاهره صفارزاده برگزار شد و 7 آبان ماه نیز در اهواز و شهر گتوند بر سر قبر قیصر امین پور حاضر بودیم. با برگزاری این مراسم نوعی سبك ادبی در تاریخ ادبیات ما به ثبت می رسد.مدیر مركز آفرینش های ادبی رشد روز افزون ادبیات كشور را از لحاظ كمی و كیفی با هیچ دوره ای قابل قیاس ندانست و افزود: كشور در حال غنی سازی ادبیات است و اكنون در بالاترین سطح خود قرار دارد. ایران سرزمین مولانا ، حافظ و سعدی است و از دل این شاعران كسانی بیرون آمدند كه ویژگی های ادبی شان با دیگران متفاوت است زیرا شعرشان شعر آزادی است كه در آن زیبایی های ادبی و محتوایی را می توان دید.

حسین اسرافیلی و محمد رضا عبدالملكیان تجلیل می شوند

قزوه با اشاره به تجلیل از پیشكسوتان شعر در اختتامیه شعر انقلاب گفت: شركت كننده های جشنواره های مختلف طیف جوانان هستند و پیشكسوتان شركت نمی كنند. این سنت خوبی است كه در كنار برگزاری جشنواره ها از چهره های ادبی كه آثار خوبی در طی سالها ارائه داشتند، تجلیل شودو در جشنواره شعر انقلاب امسال نیز به سنت سال های قبل از حسین اسرافیلی و محمد رضا عبدالملكیان تجلیل می شود.وی اضافه كرد: پیشنهاد  می كنم در سال های آینده از چهره های برجسته شاعران فارسی زبان هم تجلیل به عمل آید و از شاعران تاجیك و افغان كه به زبان فارسی شعر می گویند و فضای شعری آنها به ما نزدیك است هم تقدیر شود.

داوودی درباره آمار آثار رسیده به جشنواره شعر انقلاب گفت: 514 اثر در مجموع به دبیرخانه جشنواره رسید كه این آثار شامل24 اثر در زمینه پژوهش، 83 اثر در بخش شعرو 407 تك شعر هستند. شركت كننده های جشنواره را 169نفر متشكل از 57 نفر زن و 112 مرد هستند.

باید برای جشنواره قانون های جدیدی وضع شود

در ادامه علی داوودی معرفی نیروهای شاعر كه قابل اتكا در هر موقعیتی هستند را حداقل كاركرد جشنواره شعر انقلاب اعلام كرد و گفت: شاعرانی هستند كه برای هر موضوع و بحثی در هر لحظه صحبتی دارند. در عصری كه مواجه با هجمه های دشمنان بویژه در زمینه انقلاب هستیم، حضور این لشكر فرهنگی را می توان از توفیقات دانست.

دبیر هنری جشنواره با بیان اینكه در دهه های اول انقلاب چهره های شاخص در عرصه شعر دیده می شوند، افزود: در جشنواره شعر انقلاب باید به همه شركت كنندگان جایزه داده شود زیرا این برنامه، برنامه ای هیاتی است. انتخاب برگزیدگان این جشنواره سخت بود و بعد از انتخاب 30 نفر نهایی و دیدن آثار آنها ، می توانستیم این افراد را جزو برندگان نهایی انتخاب نماییم. اكثر شركت كنندگان قابلیت برنده شدن را دارند اما محدودیت جشنواره این امكان را از ما سلب می كند تا آنها را به عنوان برگزیده انتخاب كنیم. وی ادامه داد: معتقدم نه به همه شركت كنندگان اما باید ازطیفی از این افراد تقدیر شود.وی با بیان اینكه وقت آن رسیده كه در برگزاری جشنواره شعر انقلاب قانون های جدیدی وضع شود، افزود: در سه دوره برگزاری جشنواره شعر انقلاب تغییراتی صورت گرفت اما فضای گسترده ای برای تمام گروه های سنی شركت كننده وجود داشت. حتی برگزیده جشنواره های دیگر و كتاب های چاپ شده هم فرصت شركت در این جشنواره را داشتند كه این فرجه خوبی برای افراد محسوب می شد.

داوودی درباره آمار آثار رسیده به جشنواره شعر انقلاب گفت: 514 اثر در مجموع به دبیرخانه جشنواره رسید كه این آثار شامل24 اثر در زمینه پژوهش، 83 اثر در بخش شعرو 407 تك شعر هستند. شركت كننده های جشنواره را 169نفر متشكل از 57 نفر زن و 112 مرد هستند.دبیر هنری جشنواره شعر انقلاب آمار پایین آثار رسیده به جشنواره را حذف یكی از بخش های این رقابت عنوان كرد و ادامه داد: در جشنواره امسال بخش شعر كودك و نوجوان حذف شد زیرا با تاسیس حوزه هنری كودك و نوجوان این بخش به عهده این مركز سپرده شد و به جای آن بخش پژوهش به جشنواره اضافه شد.وی ادامه داد: برگزیدگان این جشنواره را 18 نفر تشكیل می دهند  كه به نفر اول در بخش مجموعه اثر 30 میلیون ریال، نفر دوم 25 میلیون ریال و نفر سوم 20 میلیون ریال اهدا می شود. در بخش تك اثر به نفر اول 7 میلیون ریال ، به نفر دوم 6 میلیون ریال و نفر سوم 5 میلیون ریال اهدا خواهد شد.داوودی در پایان به برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره شعر انقلاب اشاره كرد و گفت: مراسم اختتامیه روز چهارشنبه 8 آبان از ساعت 16 در حوزه هنری برگزار می شود. بعد از اختتامیه جشنواره جهت گرامیداشت یاد سلمان هراتی در حدود 100 شاعر به شهر تنكابن و بر مزار وی حاضر می شوند.

بخش ادبیات تبیان


منبع: پایگاه خبری حوزه هنری