تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در حکمی محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور را با حفظ سمت به عنوان «سرپرست وزارت ورزش و جوانان» منصوب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شریعتمداری سرپرست وزارت ورزش و جوانان


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در حکمی محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور  را با حفظ سمت به عنوان «سرپرست وزارت ورزش و جوانان» منصوب کرد.

شریعتمداری

به گزارش تبیان به نقل از وب سایت رئیس جمهور متن حکم دکتر روحانی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

جناب آقای محمد شریعتمداری

بر اساس اصل 135 قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمی و مدیریتی جنابعالی، به موجب این حکم شما را با حفظ سمت به سرپرستی «وزارت ورزش و جوانان» برمی‌گزینم.

امید است با عنایات الهی و همکاری همه همکاران ‌آن وزارت، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران

12 آبان آخرین فرصت معرفی وزیر ورزش و جوانان

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت که با توجه به اتمام مهلت سه ماهه سرپرستی بر وزارت ورزش و جوانان آخرین مهلت وزیر پیشنهادی این وزارتخانه یکشنبه آینده است.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: مهلت سه ماهه سرپرستی بر وزارت ورزش و جوانان 24 آبان به اتمام می‌رسد و طبیعتا قبل از آن باید وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شود.

وی افزود: براین اساس اگر وزیر پیشنهادی چهارشنبه هفته جاری (8آبان) به مجلس معرفی شود زمان بسیار مناسب و خوبی است در غیر این صورت یکشنبه هفته آینده (12 آبان) آخرین فرصت رییس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی است چون بعد از آن مهلت سه ماهه سرپرستی تمام می‌شود، حضور سرپرست بر وزارتخانه در این زمان تخلف است.

با وجود مطرح شدن اسامی همچون محسن مهرعلیزاده، احمدرضا دستغیب، مصطفی هاشمی طبا، بیژن ذوالفقار نسب، امیررضا خادم، محمد دادکان و سعید فائقی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آخرین گمانه زنیها از معرفی اکبر ترکان به مجلس برای این وزارتخانه حکایت دارد

گزینه های مطرح برای وزارت ورزش و جوانان

با وجود مطرح شدن اسامی همچون محسن مهرعلیزاده، احمدرضا دستغیب، مصطفی هاشمی طبا، بیژن ذوالفقار نسب، امیررضا خادم، محمد دادکان و سعید فائقی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان آخرین گمانه زنیها از معرفی اکبر ترکان به مجلس برای این وزارتخانه حکایت دارد.

به گزارش مهر، اکبر ترکان در کارنامه مدیریتی اش، 6 سال مدیریت فدراسیون کشتی را برعهده داشته است. وی در حال حاضر در دولت یازدهم به جز سمت مشاور ارشد رئیس جمهور، سمت‌های دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سرپرست معاونت امور بین الملل ریاست جمهوری، سرپرستی دبیرخانه جنبش عدم تعهد و سرپرستی سازمان فضایی کشور را بر عهده دارد. او در دو دولت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به عنوان وزیر دفاع و وزیر راه و ترابری فعالیت می‌کرد.

پیش از این نیز ابتدا محمد سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شد که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. سپس سید رضا صالحی امیری سرپرست این وزارتخانه شد و پس از دو ماه و اندی به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شد که وی نیز در نهایت نتوانست آراء کافی را برای تصدی پست وزارت از مجلس بگیرد.

مهرعلیزاده

خبرگزاری مهر نگاهی به سوابق این چند گزینه احتمالی دارد که در ادامه می خوانید.

محسن مهرعلیزاده در دولت خاتمی در فاصله سالهای 1380 تا 1384 به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی انتخاب شد.

او متولد 1335 است و تحصیلات خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز آغاز کرده و کارشناسی ارشد خود را نیز در این رشته ادامه داده و دکترای خود را در رشته اقتصاد مهندسی از دانشگاه تیلبرگ گرفت. او همچنین یک دکترای دیگر در رشته مدیریت مالی از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

از مهمترین اقدامات اجرایی وی می توان به مطالعه و طراحی توسعه خطوط تولیدی خودرو در شرکت‌های خودرو سازی،توسعه ظرفیت‌های تولید برق،آب شیرین، اسکله ، بازار و مکان‌های تفریحی در منطقه آزاد کیش و توسعه حجم سرمایه گذاری ها،ایجاد اولین شرکت هواپیمایی غیر دولتی با عنوان « کیش ایر»، راه اندازی اولین گروه منظم تور رسمی‌خارجی در کشور برای بازدید از کیش؛ ایجاد و توسعه شرکت صنعتی منطقه آزاد کیش؛ایجاد مجتمع تفریحی- ورزشی بزرگ کیش و برگزاری مسابقات ورزشی اشاره کرد.

محسن مهرعلیزاده در انتخابات نهم ریاست جمهوری کاندیدا و نفر آخر شد.

هاشمی طبا تکذیب کرد

در شرایطی مصطفی هاشمی طبا به عنوان یکی از گزینه های احتمالی وزارت ورزش و جوانان از روز گذشته مطرح شده است که او خود در گفتگو با مهر این موضوع را تکذیب کرده و گفته است:هیچ پیشنهاد جدیدی به من برای وزارت ورزش نشده است.به نظرم با توجه به اینکه دو گزینه قبلی نتوانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند، گزینه سوم شانس زیادی برای گرفتن رای اعتماد از مجلس دارد.

باهنر: مهلت سه ماهه سرپرستی بر وزارت ورزش و جوانان 24 آبان به اتمام می‌رسد و طبیعتا قبل از آن باید وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی شود

به گفته او، بعد از اتفاقات اخیر و عدم رای اعتماد به صالحی امیری هیچ صحبت و پیشنهاد جدیدی به بنده صورت نگرفته و هر چه بوده به گذشته برمی گردد که یک بار در این مورد صحبت هایی شده بود.

امیررضا خادم

امیر رضا خادم متولد 1348 از مشهد است و نخستین وزرشکار حرفه ای است که وارد مجلس شورای اسلامی شد. او در سال 1382 نماینده سوم تهران در مجلس هفتم شد.

او که قهرمان در رشته ورزشی کشتی بود، تحصیلات خود را در تربیت بدنی ادامه داد و مدرک فوق لیسانس خودرا در رشته مدیریت و دکترا را در رشته مدیریت دولتی دریافت کرد.در بیست و یکمین مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه شهید بهشتی از دکتر امیررضا خادم جهت تالیف کتاب فرهنگ واژگان تخصصی رفتارحرکتی تقدیر شد.

دادکان

محمد دادکان

محمد دادکان متولد سال 1333 بوده و از جمله بازیکنان سابق باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران در فاصله سال‌های 1354 تا 1361 است. او سابقه ریاست فدراسیون فوتبال ایران را در کارنامه کاریش دارد، اما در حال حاضر استاد گروه فیزیولوژی ورزشی, دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی است.او از جمله افرادی بوده است که از زمان آغاز به کار دولت یازدهم به عنوان یکی از گزینه های وزارت ورزش و جوانان مطرح بوده و شنیده ها حاکی از آن است که هم اکنون او به عنوان یکی از گزینه های جدی تصدی گری وزارت ورزش و جوانان است.

سعید فائقی

سعید فائقی، چهره‌ای كه حدود 12 سال پیش و در زمان مدیریت مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی، به عنوان نفر دوم مدیریت ورزش كشور شناخته شده بود. معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی که مدتی نیز این سمت را در زمان مهرعلیزاده برعهده داشت، یکی از مدیران باتجربه ورزش کشور است. سعید فائقی از مدیران معتقد به "اقتصاد ورزش" ، "ورزش اجتماعی" و "علمی سازی ورزش" است.

او معتقد است: ما با همین توسعه نیافتگی حداقل در دوازده رشته ورزشی در دنیا مطرح هستیم که این حکایت از پتانسیل نیروی انسانی قوی ما دارد. اگر مربیان تجربی ما فرهنگ نانوشته خود را به فرهنگی مکتوب تبدیل کنند، یقیناً علمی بالاتر از سطح فعلی ورزشی، حداقل درهشت رشته ورزشی خواهیم داشت.

اکنون باید منتظر ماند و دید که رئیس جمهور کدامیک از این گزینه ها را برای وزارت ورزش و جوانان که این روزها، بدون وزیر اداره می شود، را انتخاب می کند یا شاید هم گزینه جدیدی مورد نظر رئیس دولت یازدهم است.

سید احمدرضا دستغیب

سید احمدرضا دستغیب متولد 1355 است و دکترای خود را در رشته علوم سیاسی گرفته است. او در دوره مجلس هشتم و نهم نماینده مجلس در کمیسیونهای مختلف فرهنگی، امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است. همچنین به عنوان یکی از اعضای فراکسیون جوانان در مجلس فعالیت کرده و با مطالبات و آسیبهای اجتماعی جوانان کاملا آشناست.

مشاور فرهنگی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس كمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام،رئیس هیئات بازرسی رایزنیهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران،نایب رئیس گروه دوستی ایران ، اندونزی و استرالیا و مالزی، عضو هیئت بازرسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای مركزی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر سازمان ملی جوانان، مشاور استاندار و رئیس گروه مشاورین جوان،كارشناس ارشد حوزه سیاسی اجتماعی استانداری از دیگر فعالیتها و سوابق اجرایی دستغیب بوده است.

فراوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: پایگاه اطلاع رسانی رییس جمهور،ایسنا،مهر