تبیان، دستیار زندگی
رۆیا را جز برای مۆمنی که از حسادت و تجاوز مبرّاست، نباید بازگو کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر رۆیای بدی در خواب دیدیم چه کنیم؟


رۆیا را جز برای مۆمنی که از حسادت و تجاوز مبرّاست، نباید بازگو کرد.


خواب شب

مسأله خواب و رۆیا، ریشه قرآنى، روایى و علمى دارد. خواب از نشانه‏هاى وجود خدا و قدرت الهى است.

امام صادق (علیه السلام) در ضمن سخنانى به شاگرد هوشمندش «مُفضّل» فرمود: «اى مفضّل! در خواب دیدن‏ها بیندیش... گاهى (خواب‏ها) راست است و گاهى بى‏پایه؛ در نتیجه مردم را از خواب‏هایى كه مى‏بینند، در مصالح خود به وسیله آنها هدایت شده و بهره‏مند مى‏گردند، و یا به زیان موضوعى، پى برده و از آن دورى. مى‏كنند...(بحارالانوار، ج 61، ص 183)

در قرآن در وصف اولیاى خدا مى‏خوانیم: «لَهُمُ الْبُشْرى‏ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ»(یونس (10)، آیه 64. ) براى آنان در زندگى دنیا و آخرت بشارت شادى هست».

شخصى از رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) در مورد بشارت دنیوى، در این آیه پرسید؛ حضرت فرمود: «این بشارت، همان خواب دیدن نیكى است كه مۆمن آن را در عالم خواب مى‏بیند، و به وسیله آن در دنیا بشارت داده مى‏شود.» (روضةالكافى، چاپ بیروت، ص 90)

همه خواب می بینند

مطلب دیگر اینكه خواب دیدن، یک امر عمومى و همگانى است. همه بدون استثنا گاهى خواب مى‏بینند. حتى در این جهت فرقى بین زن و مرد نیست. زنان نیز خواب مى‏بینند و بعضى از رۆیاهاى آنان، راست و داراى پیام و تعبیر است.

خواب دیدن بسیار مهم است. هر چه انسان از نظر معنوى، تقوا، معرفت و كمالات در سطح بالایى باشد و موازین شرع را بیشتر رعایت كند، خواب‏هایى را كه مى‏بیند غالباً خواب‏هاى صادق و داراى پیام است.

راه ارتباط انسان با عالم غیب

خواب یكى از راه‏هاى ارتباط انسان با عالم غیب است؛ زیرا انسان در عالم خواب، به جهت اقتضاى قوانین و سنن حاكم بر آن، از بدن مادى خود منصرف گشته و با توجه به عالم غیب، حقایقى را مشاهده مى‏كند. (محمدحسین طباطبایى، تفسیر المیزان، چاپ بیروت، ج 11، ص 269.)

در خواب، گیرنده و دریافت‏كننده حقایق، «نفس و روح» انسان است‏.(حسن زاده آملى، هزار و یك نكته، انتشارات فرهنگى رجا، ج 1، ص 12)

هر گاه یکی از شما خوابِ خوبی دید، آن را تعبیر کند و برای دیگران بازگو کند و اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و به کسی هم نگوید

خواب هم مراقبه دارد

چنان كه براى دریافت حقایق در بیدارى، نیاز به مراقبه است، در عالم خواب هم مراقبه لازم است، اگر كسى مى‏خواهد در عالم رۆیا، حقایق را آن چنان كه هستند، بفهمد و از هدایت‏ها، اشارات و ارشادهاى آنها سود جوید، باید مراقبه داشته باشد و این مراقبه با یك سلسله اعمال و برنامه‏ها حاصل خواهد گشت.‏(بحارالانوار، ج 76، صص 181 و 218)

در اندیشه اسلامی، رویا می‌تواند حامل یک پیام باشد؛ که گاهی این پیام، از سمت جسم و حواس و ادراک جسمانی ما، گاهی از سوی روح و ادراک روحانی ما مخابره شده است.

رۆیای صادقه

در بین انواع رویاها، خواب‌هایی وجود دارند که تجربیات واقعی روح ما هستند و می‌توانند ما را از رازی پوشیده و یا حادثه‌ای در آینده با خبر سازند. این رویاها به رویای صادقه معروفند.

ابتدا برای بررسی این موضوع به احادیثی از معصومین (علیهم السلام) درباره این که رۆیاها چند گونه است؟ اشاره می‌کنیم:

امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: "رۆیا سه گونه است: نویدی از جانب خدا به مۆمن، ترسی که شیطان می‏‌افکند و خواب‌های آشفته1".

پیامبر (صلی الله و علیه وآله) در این باره فرمودند: رۆیا را جز برای مۆمنی که از حسادت و تجاوز مبرّاست، نباید بازگو کرد

پیامبر خدا (صلی الله و علیه وآله) برای رفع نگرانی خیلی از ما انسان‌ها که گاهی رویاهای خوب و بد در خواب می‌بینیم راهکاری خوب ارائه می‌دهند و می‌فرمایند: "هر گاه یکی از شما خوابِ خوبی دید، آن را تعبیر کند و برای دیگران بازگو کند و اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و به کسی هم نگوید2".

رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) درباره این که چرا رۆیاهای ناراحت کننده می‌بینیم؟ چنین می‌فرمایند: "هر گاه خداوند خوبی بنده‏‌ای را بخواهد او را در خواب سرزنش می‏‌کند3".

همچنین برای پاسخ به این سوال که شاید دغدغه بسیاری از ما باشد که برای چه کسی می‌توان خواب را تعریف کرد؟ معصومین (علیهم السلام) پاسخ گفته‌اند. به عنوان مثال پیامبر (صلی الله و علیه وآله) در این باره فرمودند: "رۆیا را جز برای مۆمنی که از حسادت و تجاوز مبرّاست، نباید بازگو کرد4".

پی نوشت ها:

1- الکافی: 8 / 90 / 61 منتخب میزان الحکمة: 226

2- کنزالعمّال: 41392 منتخب میزان الحکمة: 226

3- کنزالعمّال: 30765 منتخب میزان الحکمة: 190

4- الکافی: 8 / 336 / 530 منتخب میزان الحکمة: 226

فرآوری: زهرا اجلال             

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

ایسنا

سایت پرسمان

مقاله: ابوالقاسم بشیری

مرتبط:

درباره‌ی خواب دیدن چه می‌دانید؟

خواب پریشان دیدیم، چه کنیم ؟

جلسه ارتباط با ارواح!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.