تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال نوجوانان ایران در حالی روز سه‌شنبه و در آخرین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی نوجوانان امارات برابر نیجریه، پرافتخارترین تیم در این رده به میدان می‌رود که در صورت پیروزی برابر این حریف آفریقایی، بزرگترین افتخار تاریخ فوتبال ایران در تمام ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوجوانان ایران در اندیشه افتخار آفرینی


تیم فوتبال نوجوانان ایران در حالی روز سه‌شنبه و در آخرین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی نوجوانان امارات برابر نیجریه، پرافتخارترین تیم در این رده به میدان می‌رود که در صورت پیروزی برابر این حریف آفریقایی، بزرگترین افتخار تاریخ فوتبال ایران در تمام رده‌های ملی را رقم خواهد زد.


تیم ملی نوجوانان

مرحله یک‌هشتم نهایی پانزدهمین دوره رقابتهای فوتبال جام جهانی نوجوانان 2013 - امارات طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با برگزاری 8 دیدار پیگیری می‌شود تا چهره 8 تیم برتر این دوره از مسابقات مشخص شود که یکی از این دیدارها نوجوانان ایران مقابل نیجریه به میدان می‌رود.

شاگردان علی دوستی مهر که مسابقات را با متوقف کردن آرژانتین و خلق شگفتی آغاز کردند، دیداری که حتی می‌توانستند آن را با پیروزی به پایان برسانند، در دومین بازی خود در این جام، مقابل کانادا نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و برابر این تیم به تساوی رضایت دادند. هر چند آنها در آخرین بازی مرحله مقدماتی اتریش را شکست دادند اما اگر یکی از 12 موقعیت آنها مقابل کانادا به گل تبدیل می‌شد، شاید به عنوان تیم تخست گروه خود صعود می‌کردند و در مرحله دوم جام شرایط بهتری داشت.

به نقل از مهر، شاگردان علی دوستی‌مهر در حالی به عنوان تیم گروه دوم E به جمع شانزدهم تیم برتر جام جهانی نوجوانان صعود کردند که طبق جدول مسابقات، در این مرحله باید برابر تیم نخست گروه F به میدان بروند که این آخرین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام خواهد بود.

البته سمت جدولی که تیم ایران در آن قرار گرفته، به غیر از نیجریه و شاید اروگوئه تیم‌های مدعی و صاحب نام در این رده حضور ندارند و تیم‌هایی همچون مکزیک قهرمان دوره گذشته، برزیل، آرژانتین، ایتالیا، روسیه و ساحل عاج در آن سوی دیگر جدول قرار گرفته‌اند. در این شرایط با نگاهی گذرا به این جدول با صراحت می‌توان گفت نیجریه قوی‌ترین تیم در این سوی جدول است و اگر کوچک مردان کشورمان بتوانند این تیم را شکست دهند، برای فینالیست شدن راه چندان سختی را پیش رو نخواهند داشت.

در این بین تیم‎‌های ایران و نیجریه در حالی برابر هم صف آرایی می‌کنند که حریف مطرح آفریقایی - میزبان دو دوره قبلی این جام - بعد از برزیل، بهترین خط حمله را در مرحله مقدماتی در اختیاز داشته است. پیروزی 6 بر یک برابر مکزیک، قهرمان دور گذشته جهان، تساوی 3 بر 3 با سوئد و پیروزی 5 بر صفر مقابل عراق، نتایجی بود که نشان می‌دهد این تیم با آمادگی کامل در این جام به میدان آمده است. البته تیم نیجریه که در ابتدای جام به علت بالا بودن گرید استخوانی 11 بازیکن خود را از دست داد، با این شرایط هم توانست عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

اما در سوی دیگر میدان مردان علی دوستی‌مهر که شاید در سه بازی مرحله مقدماتی بیش از 25 موقعیت گلزنی را به راحتی از دست دادند، با دو گل خورده یکی از بهترین خط های دفاعی این دوره از رقابتها را در اختیار دارند که در این شرایط، این بازی را هم می‌توان تقابل بهترین خط دفاع و حمله جام برشمرد.

تیم ملی نوجوانان

ادامه یا پایان افتخارآفرینی

تیم نوجوانان ایران در جام جهانی نوجوانان 2009 نیجریه با هدایت علی دوستی‌مهر به عنوان نخستین تیم ملی فوتبال کشورمان در رده‌های مختلف، از مرحله گروهی به مرحله دوم یکی از جام‌های جهانی رده‌های مختلف ملی صعود کرده بود، با شکست از اروگوئه نتوانست به جمع 8 تیم برتر آن دوره از رقابتها راه یابد.

در این بین اما اگر در این دوره از مسابقات نوجوانان کشورمان بتواند نیجریه را شکست داده و به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یابند، بزرگترین افتخار فوتبال ملی ایران را رقم خواهند زد که این کاری بسیار ارزشمند است؛ افتخاری که با هدایت علی دوستی‌مهر، کادر فنی‌اش به اضافه مهدی مهدوی‌کیا بدست آمده و رکوردی قابل اعتنا برای فوتبال کشورمان خواهد بود.

حال باید دید شاگردان دوستی‌مهر می‌توانند چنین کار بزرگ و افتخاری ارزشمند را رقم بزنند و به جمع 8 تیم برتر جام راه یابند و یا با شکست از نیجریه، با افتخاری تا که به امروز بدست آوردند که موفقیت کمی هم نیست، به ایران باز خواهند گشت.

نیجریه پرافتخارترین تیم جام

تیم فوتبال نوجوانان نیجریه هر چند پس از یک دوره دوری و غیبت در جام جهانی در این مسابقه حضور پیدا کرده، باز هم با کسب 3 عنوان قهرمانی و سه نایب قهرمانی موفق‌ترین تیم در این رده محسوب می‌شود. این تیم آفریقایی که تا سال 2009 از نظر کسب افتخار در این رده، پائین‌تر از برزیل قرار داشت آنهم در شرایطی که دو تیم، سه قهرمانی و دو نایب قهرمانی داشتند اما برزیلی‌ها عناوین سومی بیشتری را کسب کرده بودند، در سال 2009 و در کشورشان در بازی فینال مغلوب سوئیس شدند اما همان نایب قهرمانی باعث شد عنوان بهترین و پرافتخارترین تیم در رده نوجوانان را کسب کند.

بر اساس آمار نیجریه با سه قهرمانی، سه نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم نوجوانان جهان است. پس از نیجریه، برزیل با سه قهرمانی، دو نایب قهرمانی، یک سومی و دو چهارمی دومین تیم پرافتخار جهان محسوب می‌شود. غنا با دو قهرمانی، دو نایب قهرمانی، یک سومی و یک چهارمی در رده سومین تیم پرافتخار جهان قرار گرفته است. مکزیک با دو قهرمانی چهارم است و تیم‌های شوروی سابق، عربستان، فرانسه و سوئیس با یک قهرمانی مشترکا پنجم هستند.

در رده‌بندی تیم‌های نوجوانان و بر اساس تاریخچه حضور در جام جهانی تیم‌های اسپانیا، آلمان، اسکاتلند، استرالیا، اروگوئه، آرژانتین، ساحل عاج، پرتغال، شیلی، بورکینا فاسو، هلند، کلمبیا، گینه، ایتالیا، بحرین، قطر، لهستان، عمان، آمریکا و ترکیه در رده‌های بعدی قرار دارند.

البته آنچه در فوتبال جهان معروف است این بوده که تیم‌های آفریقایی از جمله نیجریه و غنا بازیکنان صغر سن بسیاری داشته‌اند و این قهرمانی‌ها و عناوینی که در این رده بدست آورده‌اند غیر واقعی است، در این بین حذف نام 11 بازیکن این تیم در ابتدای جام به علت بالا بودن شرایط سنی این مسئله را تا حدودی ثابت می‌کند اما هنوز شک و شبهه‌هایی هم در تیمی که قرار است مقابل نوجوانان ایران به میدان برود، وجود دارد؛ بازیکنانی که اگر چهره‌های آنان را ببینید هرگز باور نمی‌کنید سن‌شان زیر 17 سال است.

برنامه کامل دیدارهای مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات جام جهانی نوجوانان 2013 - امارات به شرح زیر است:

مرحله یک‌هشتم نهایی:

دوشنبه - 06/08/92

* بازی شماره 37: ایتالیا - مکزیک، ساعت 17، ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی

* بازی شماره 38: ژاپن - سوئد، ساعت 17، ورزشگاه شارجه شهر شارجه

* بازی شماره  39: برزیل - روسیه، ساعت 20، ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی

* بازی شماره 40: هندوراس - ازبکستان، ساعت 20، ورزشگاه شارجه شهر شارجه

سه‌شنبه - 07/08/92

* بازی شماره 41: اروگوئه -اسلواکی، ساعت 17، ورزشگاه امارات شهر راس الخمیه

* بازی شماره 42: مراکش - ساحل عاج، ساعت 17، ورزشگاه فجیره شهر فجیره

* بازی شماره 43: آرژانتین - تونس، ساعت 20، ورزشگاه الرشید شهر دبی

* بازی شماره 44: نیجریه - ایران، ساعت 20، ورزشگاه شیخ خلیفه شهر العین

بخش ورزشی تبیان