تبیان، دستیار زندگی
امام موسی کاظم (علیه‌السلام) فرمودند: خداوند در روز قیامت، سه دسته را در زیر سایه عرش خویش پناه می‌دهد، در حالتی که سایه‌ای جز سایه عرش پروردگار وجود ندارد؛ و آن‌ها عبارتند از: کسی که برادر مسلمان خود را زن دهد، و کسی كه به برادر دینی خود خدمت کند، و یا آ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسش از شما، پاسخ از معصومین


امام موسی کاظم (علیه‌السلام) فرمودند: خداوند در روز قیامت، سه دسته را در زیر سایه عرش خویش پناه می‌دهد، در حالتی که سایه‌ای جز سایه عرش پروردگار وجود ندارد؛ و آن‌ها عبارتند از: کسی که برادر مسلمان خود را زن دهد، و کسی كه به برادر دینی خود خدمت کند، و یا آنکه از فاش شدن اسرار برادر مسلمانش جلوگیری کند.


خدا

پرسش:

خداوند در آخرت، چه کسانی را زیر سایه عرش خود پناه می‌دهد؟

پاسخ:

امام موسی کاظم (علیه‌السلام) فرمودند:

ثَلاثةٌ یُستظلونَ بظلِ عَرشِ اللهِ یومَ القیامةِ یومٌ لا ظِلَّ الا ظلةُ رَجلٌ زوّجَ اَخاهُ المسلمَ او اَخدمهُ او کتَمَ له سرّاً.

خداوند در روز قیامت، سه دسته را در زیر سایه عرش خویش پناه می‌دهد، در حالتی که سایه‌ای جز سایه عرش پروردگار وجود ندارد؛ و آن‌ها عبارتند از: کسی که برادر مسلمان خود را زن دهد، و کسی كه به برادر دینی خود خدمت کند، و یا آنکه از فاش شدن اسرار برادر مسلمانش جلوگیری کند. «نور الثقلین، ج 3، ص 599»

پرسش:

انسان متکبر، در آخرت چگونه است؟

پاسخ:

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

اِنَّ المُتکبّرینَ یَجعَلُونَ فی صُورَةِ الذّرِّ یَتَوَطَّأُهُمُ النّاس حتّی یَفرغَ اللهُ مِن الحساب.

انسان‌های متکبر، در قیامت به صورت مورچگان پدیدار می‌گردند و زیر دست و پای مردم قرار می‌گیرند تا خداوند از حسابرسی فارغ گردد. «الکافی، ج 3، ص 424»

پرسش:

ترک عبادت و رها کردن یاد خدا، چه نتیجه‌ای دارد؟

پاسخ:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

تَرکُ العِبَادَةِ یُقسِی القَلبَ تَرکُ الذِّکرِ یُمِیتُ النَّفسَ.

ترک عبادت، دل را سخت می‌کند، رها کردن یاد خدا، جان را می‌راند. «تنبیه الخواطر، ج 2، ص 120»

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

ترک عبادت، دل را سخت می‌کند، رها کردن یاد خدا، جان را می‌راند.

پرسش:

عظیم‌ترین حالت تکبر چیست؟

پاسخ:

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

اَعظَمُ الکِبرِ اَن تَسَفَهَ الحقَّ وَ تَغَمِصَ النّاس؛

عظیم‌ترین حالت تکبر آن است که در برابر حق، تجاهل ورزی (خود را به سفاهت بزنی) و مردم را نادیده بگیری. «الکافی، ج 2، ص 311»

پرسش:

چه چیزهایی سر آغاز نافرمانی خداوند متعال است؟

پاسخ:

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

إن أولَ ما عُصِیَ الله عزوجل به ستٌّ: حبُّ الدنیا و حبَّ الرئاسة و حبُ الطعامِ و حبُّ النَومِ و حبُّ الراحةِ و حبُّ النساءِ.

سرآغاز نافرمانی خداوند (عزوجل) شش چیز است:

1. دوستی دنیا.

2. دوستی ریاست.

3. دوستی خوراک.

4. دوستی خواب.

5. دوستی راحتی.

6. دوستی زنان. «الکافی، ج 2، ص 289»

حدیث

پرسش:

دوستی دنیا چه آثاری دارد؟

پاسخ:

امام علی (علیه‌السلام) فرمودند:

لَحُبُّ الدنیا صَمَّت الأسماعَ عن سماعِ الحکمةِ و عَمِّیَت القلُوب عن نورِ البصیرةِ.

دوستی دنیا، گوش‌ها را از شنیدن حکمت، کر می‌کند و دل‌ها را از دیدن نور بصیرت، کور می‌کند. «غررالحکم، ص 65»

پرسش:

شخص آزمند از چه خصلت‌هایی محروم شده و به چه خصلت‌هایی مبتلا می‌گردد؟

پاسخ:

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

حَرُمَ الحَرِیصُ خَصلَتَینِ وَ لَزَمَتهُ خَصلَتَانِ: حَرُمَ القِنَاعَةَ فَافتَقَدَ الرَّاحَةَ، وَ حَرُمَ الرِضَا فَافتَقَدَ الیَقِینَ.

آزمند از دو خصلت محروم شده و در نتیجه، دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در نتیجه، آسایش را از دست داده است؛ از رضایت و خرسندی محروم است و در نتیجه، یقین را از کف داده است. «خصال، ص 69، ح 104»

پرسش:

کسی که به صورت زنش سیلی زند، در آخرت دچار چه عذابی می‌شود؟

پاسخ:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند:

فای رجل لطم امراته لطمة، امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حر وجهه سبعین لطمة فی نار جهنم؛

هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتش‌بان جهنم دستور می‌دهد تا در آتش جهنم، هفتاد سیلی بر صورت او بزند. «مستدرک الوسائل، ج14، ص250»

امام هادی (علیه‌السلام) فرمودند:

حسد موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می‌گردد؛ و تکبر و خودخواهی، جذب کننده دشمنی و عداوت افراد می‌باشد؛ و عُجب و خودبینی، مانع تحصیل علم خواهد بود و در نتیجه، شخص را در پستی و نادانی نگه می‌دارد.

پرسش:

حسد، تکبر و عُجب، چه نتیجه‌ای دارد؟

پاسخ:

امام هادی (علیه‌السلام) فرمودند:

الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَالْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داع إلَی الْغَمْطِ وَالْجَهْلِ، وَالبُخْلُ أذَمُّ الاْخْلاقِ، وَالطَّمَعُ سَجیَّةٌ سَیِّئَةٌ؛

حسد موجب نابودی ارزش و ثواب حسنات می‌گردد؛ و تکبر و خودخواهی، جذب کننده دشمنی و عداوت افراد می‌باشد؛ و عُجب و خودبینی، مانع تحصیل علم خواهد بود و در نتیجه، شخص را در پستی و نادانی نگه می‌دارد؛ و بخیل بودن، بدترین اخلاق است؛ و طَمَع داشتن، خصلتی ناپسند و زشت می‌باشد. «بحارالانوار، ج 69، ص 199، ح 27»

پرسش:

آیا کسی که همسرش را بیازارد، نماز و اعمال نیکش، قبول می‌شود؟

پاسخ:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند:

کسی که همسر خود را بیازارد، نماز و اعمال نیک او مورد پذیرش الهی قرار نمی‌گیرد، مگر آن که به کمک او بپردازد و رضایتش را جلب کند، گر چه همیشه روزه‌دار باشد و البته شوهر نیز دارای همین نوع از عقاب است، در صورتی که همسر خویش را بیازارد و به او ظلم روا دارد. «وسائل الشیعه، ج،14 ص 116»


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: neka57

برگرفته از انجمن: قرآن و عترت