تبیان، دستیار زندگی
مشکل اقتصاد ایران مدیریت است نه اقتصاد. بدین معنا که اقتصاد ایران در چند سال اخیر خارج از سامانه هوشمند برای راهبری و پیشرفت قرار داشته و تصمیمات غیر کارشناسی چنان برآن اثرگذاشته که توان تولید را گرفته و جان بی رمقی از آن بر جای گذاشته است. با روی کار آمد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت‌ها را دریابید!


مشکل اقتصاد ایران مدیریت است نه اقتصاد. بدین معنا که اقتصاد ایران در چند سال اخیر خارج از سامانه هوشمند برای راهبری و پیشرفت قرار داشته و تصمیمات غیر کارشناسی چنان برآن اثرگذاشته که توان تولید را گرفته و جان بی رمقی از آن بر جای گذاشته است.
پولدار-پول

با روی کار آمدن دولت جدید انتظار این بود و هست که به سرعت روندها اصلاح و رویکردها در جهت استحکام ساخت درونی قدرت که مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز هست، معطوف شود که البته در اولین گزارشی که رئیس‌جمهور به مردم پیش از سفر به نیویورک ارائه کرد نشانه‌هایی از آن مشخص شد. نشانه‌هایی که می‌تواند گویای بازگشت اقتصاد ایران بر مدار عقلانیت و خردورزی دوراندیشانه باشد. اما به‌رغم همه آن تلاش‌ها این روز‌ها نوسان قیمت دربازار مواد غذایی و کالاهای اساسی نشانه‌های نگران‌کننده‌ای به مردم می‌دهد.متاسفانه حرکت خزنده نرخ تورم و گرانی کالاها و خدمات اساسی نشان می‌دهد که دولت جدید باید وقت بیشتری را به مدیریت قیمت‌ها مبذول کند تا بتواند به نتیجه بهتری برسد. اگر چه بسیار زود است درباره عملکرد اقتصادی دولت قضاوت کرد یا تقصیر گرانی و تورم موجود را فقط گردن دولت فعلی انداخت اما با این حال می‌توان از دولت انتظار داشت دست‌کم مانع افزایش قیمت‌ها و گرانی شود.

به‌عبارت دیگر رئیس‌جمهور قول داده بود تمام هم‌و‌غم خود و دولتش را برای مهار تورم و بهبود وضعیت معیشتی مردم به کارخواهد گرفت. در این راستا دولت برخی اقدامات مناسب را انجام داده ولی نتیجه‌ای عملی که بتواند مردم عادی را از آن بهره‌مند سازدحاصل نشده است.درست است که در برخی بازارها مثل سکه و ارز سفته بازی و التهابات بی مورد کم شده یا سیرنزولی یافته ولی ساماندهی قیمت‌ها برای ایجاد آرامش درمعیشت مردم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. به‌نظر می‌رسد دولت بیش ازهرچیز امیدواراست که ازطریق گشایش درامور خارجی زمینه را برای حل مشکلات اقتصادی فراهم کند.

رئیس‌جمهور قول داده بود تمام هم‌و‌غم خود و دولتش را برای مهار تورم و بهبود وضعیت معیشتی مردم به کارخواهد گرفت. در این راستا دولت برخی اقدامات مناسب را انجام داده ولی نتیجه‌ای عملی که بتواند مردم عادی را از آن بهره‌مند سازدحاصل نشده است.درست است که در برخی بازارها مثل سکه و ارز سفته بازی و التهابات بی مورد کم شده یا سیرنزولی یافته ولی ساماندهی قیمت‌ها برای ایجاد آرامش درمعیشت مردم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

نشانه‌ها حاکی از این است که دولت برای این استراتژی حساب ویژه‌ای باز کرده و بسیار امیدوار است برنامه اش به نتیجه دلخواه برسد. این فی نفسه مطلوب است که معضلات خارجی بر سر راه تجارت کشور کاهش یابد ولی پیوند زدن همه مشکلات اقتصادی به دیپلماسی ممکن است بر ضداهداف دولت عمل کند. به این معنا که وقتی دولتمردان به صراحت از مشکلات خارجی سخن می‌گویند و تلویحا و تصریحا هم تنها راه حل را درعبوراز تحریم‌ها می‌بینند، طرف‌های غربی هم جسارت پیدا کرده و بر طبل تحریم‌ها بیشتر می‌کوبند و به این نتیجه می‌رسند که نقطه ضعف ایران را به خوبی پیدا کرده اند. البته نمی‌توان منکر تاثیر تحریم‌ها بر اوضاع اقتصادی کشورشد اما با این حال تحریم‌ها نقشی به مراتب کمتر از سوء مدیریتی دارند که طی سال‌های گذشته باعث به هم ریختن اوضاع اقتصادی کشور شد.

اقتصاد

دولت جدید که از تیم اقتصادی قابل قبولی برخوردار است و معدل تئوریک،عملی و تجربی اعضایش در حد مناسب است، می‌بایستی بیش از حد فعلی از خود تحرک نشان بدهد و صرفا به امید رفع تحریم‌ها نباشد. یادمان باشدانتظار بیش از حد برای گشایش از خارج می‌تواند به منزله آفتی جدید برای اقتصاد باشد.

یقینا دولتمردان خود بیش از هر کسی از اوضاع اقتصادی و دخل و خرج کشور خبر دارند. دخل و خرج‌هایی که با برخی برنامه‌ها قابل تراز شدن است. راه جبران کسری بودجه دولت حتما از دیپلماسی و فروش نفت بیشتر نمی‌گذرد بلکه دولت می‌تواند با تحرک بخشیدن به تولید داخلی و تشویق بخش خصوصی راه را برای گشایش نسبی در اقتصاد باز کند. اگر ما در داخل نشاط اقتصادی داشته باشیم و در همان حال درمذاکرات حاضر شویم حتما نتایج بهتر و بیشتری کسب خواهیم کرد تا اینکه همه چیز را ناامید‌کننده جلوه دهیم و مستقیم و غیر مستقیم حل مشکلات داخلی از جمله در حوزه اقتصاد را به مذاکرات موفق و رفع تحریم مرتبط کنیم. رفع تحریم‌ها خوب است و حتما باعث پویایی بیشتر اقتصاد می‌شود اما به یاد داشته باشیم همه چیز در گرو رفع تحریم نیست و می‌بایستی حل مشکلات را از درون شروع کنیم.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : فردا