تبیان، دستیار زندگی
ویندوز 8.1 (موسوم به ویندوز بلو) را می‌توان اولین به‌روزرسانی عمده برای نسخه قبلی سیستم عامل ویندوز عنوان کرد. برخلاف سایر نسخه‌های سیستم عامل ویندوز، ویندوز 8.1 یک به‌روزرسانی رایگان برای سیستم عامل ویندوز به شمار می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند دلیل برای کوچ به ویندوز 8.1


ویندوز 8.1 (موسوم به ویندوز بلو) را می‌توان اولین به‌روزرسانی عمده برای نسخه قبلی سیستم عامل ویندوز عنوان کرد. برخلاف سایر نسخه‌های سیستم عامل ویندوز، ویندوز 8.1 یک به‌روزرسانی رایگان برای سیستم عامل ویندوز به شمار می‌آید.

چند دلیل برای کوچ به ویندوز 8.1

ویندوز 8.1، اشکالات سیستم‌عامل پیشین را تصحیح نموده و علاوه بر آن، شامل ویژگی‌هایی است که در نسخه‌ قبلی وجود نداشتند. این مسأله به این معنا است که ویندوز 8.1 کاربردی‌تر از ویندوز 8 خواهد بود.

بعضی از این ویژگی‌ها در نگاه اول قابل تشخیص نیستند، بعضی هم در ویندوز 8 هم وجود داشته‌اند اما در این نسخه کاربردی‌تر شده و از کارآیی بهتری برخوردار شده‌اند؛ مانند میانبرهای صفحه‌کلید.

جستجوی هوشمند

به‌طور پیش‌فرض، جستجوی هوشمند جدید سیستم عامل ویندوز 8.1، نتایج ارتباط یافته‌ای را از موتور جستجوی “بینگ”‌، اطلاعات نقش بسته برروی هارد درایو شما و اسکای‌درایو به نمایش، در می‌آورد. البته اگر نمی‌خواهید از چنین ابزار سودمند و کارآیی استفاده کنید، گزینه‌ای برای غیر فعال کردن آن وجود دارد.

به طور مثال اگر برای آهنگی در این جستجوگر هوشمند اطلاعاتی بخواهید، جستجوی هوشمند ویندوز 8.1 به شما اطلاعاتی از گروه سازنده ، سال تولید و … آهنگ مورد نظرتان را نشان می‌دهد.

چند دلیل برای کوچ به ویندوز 8.1

میانبرهای دسترسی سریع در منوی استارت

برای دسترسی سریع به بخش‌های مهم سیستم، بر روی استارت راست‌کلیک کنید. به کمک این منو می‌توانید دستگاه خود را Restart کرده یا به کنترل‌پنل وارد شوید.

Uninstall کردن چندین اپلیکیشن به صورت همزمان

در ویندوز 8، شما در هر زمان تنها قادر به حذف یک اپلیکیشن بودید. اما ویندوز 8.1 به شما امکان می‌دهد که چندین اپلیکیشن را انتخاب نموده و به صورت همزمان حذف کنید.

مرتب‌سازی (Sort) اپلیکیشن‌های در منوی استارت

ویندوز 8، تنها اجازه لیست‌کردن اپلیکیشن‌ها را به صورت نامرتب و به هم ریخته می‌دهد. این مسأله مانع از جستجوی آسان اپلیکیشن‌ها می‌شود. اما در ویندوز 8.1 شما قادر به مرتب‌سازی و سامان‌دهی بهتر لیست اپلیکیشن‌ها هستید.

چند دلیل برای کوچ به ویندوز 8.1

قابلیت‌های ابری بهتر

برنامه اسکای درایو را می‌توان یکی از دوست داشتنی‌ترین اپلیکیشن‌های ویندوز 8 دانست. مایکروسافت در نسخه 8.1 سیستم عامل ویندوز خود، قابلیت‌های این نرم افزار را بهبود داده و آن را با سیستم عامل ویندوز هماهنگ‌تر ساخته است. اسکای‌درایو در این نسخه، گزینه‌هایی را برای همگام سازی و پشتیبان گیری در اختیار کاربران قرار خواهد داد و حتی اشتراک گذاری نیز، ساده تر شده است.

شخصی سازی بیشتر

در ویندوز 8.1 شما می‌توانید بر بسیاری از مواردی که بر زیبایی رابط استارت اسکرین تاثیر می‌گذارند، سلطه کامل داشته باشید. رنگ‌ها و پس‌زمینه‌های بیش‌تری برای انتخاب وجود دارند حتی می‌توانید گزینه‌ای را پیدا کنید که از اسلاید تصاویر به جای یک تصویر ساده، در پس زمینه استفاده می‌کند. شما حتی می‌توانید صفحه استارت اسکرین را با صفحه نرم افزارها، جایگزین نمایید.

مایکروسافت در این نسخه، گزینه‌ای را گنجانده که می‌تواند شما را مستقیما به صفحه “دسکتاپ”‌ هدایت نماید. دکمه “استارت”‌ نیز به صفحه دستکاپ بازگشته اگرچه کارآیی خود را از دست داده است!

ویندوز 8 دارای منویی است که با رفتن اشاره‌گر ماوس به لبه‌های صفحه‌نمایش، ظاهر می‌شود. اگر تجربه کار با این ویژگی را نداشته باشید، شاید ظاهر شدن آن برای شما ناراحت‌کننده باشد. در ویندوز 8.1 شما قادر به غیرفعال کردن این ویژگی هستید

نمایش دسکتاپ به جای منوی استارت در هنگام ورود (Log-In)

نمایش صفحه استارت در بدو ورود، ممکن است برای کاربرانی که به تازگی به ویندوز 8 مهاجرت کرده‌اند عجیب و ناراحت‌کننده باشد. وجود تنظیماتی خاص به شما می‌کند که به حالت قدیمی و متداول در نسخه‌های قدیمی ویندوز بازگردید و در ابتدای کار دسکتاپ نمایش داده شود.

چند دلیل برای کوچ به ویندوز 8.1

غیرفعال‌سازی Navigation از طریق گوشه‌های استارت

ویندوز 8 دارای منویی است که با رفتن اشاره‌گر ماوس به لبه‌های صفحه‌نمایش، ظاهر می‌شود. اگر تجربه کار با این ویژگی را نداشته باشید، شاید ظاهر شدن آن برای شما ناراحت‌کننده باشد. در ویندوز 8.1 شما قادر به غیرفعال کردن این ویژگی هستید.

خاموش کردن اعلان‌ها در ساعت‌های خاصی از روز

ساعت‌های سکوت (Quiet Hours) در ویندوز 8.1 مانع از نمایش اعلان‌ (Notification)ها در زمان‌های مشخصی از روز می‌شود. در این زمان، هیچ اعلانی به شما نمایش داده نمی‌شود. بنابراین اگر نیازمند تمرکز کامل بر روی یک کار خاص هستید و یا سرتان شلوغ است از این ویژگی برای مدیریت بهتر شرایط استفاده کنید.

برنامه‌های جدید و بهبود یافته

برنامه‌های پیش‌فرض مایکروسافت مانند ایمیل و تصاویر در این نسخه، بهبود چشمگیری داشته‌اند. برنامه داک نیز بهتر شده است و شما می‌توانید به آسانی از برنامه‌ها و صفحه شروع در کنار یک‌دیگر، استفاده کنید. حتی اگر صفحه نمایش مانیتور شما بزرگ باشد، سه تا چهار برنامه در حال اجرا را نیز می‌توانید در کنار یک‌دیگر استفاده نمایید.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از آی تی رسان، زومیت