تبیان، دستیار زندگی
بعد از اظهارات عجیب رئیس کل بانک مرکزی حالا این بار نوبت به وزیر صنعت رسیده تا مانع ارزانی شود. دیروز نعمت‌زاده تا توانست خودروسازان را خوشحال کرد و مصرف کننده را شاکی!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودرو بخرید،گران می‌شود!


بعد از اظهارات عجیب رئیس کل بانک مرکزی حالا این بار نوبت به وزیر صنعت رسیده تا مانع ارزانی شود. دیروز نعمت‌زاده تا توانست خودروسازان را خوشحال کرد و مصرف کننده را شاکی!

خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت نشان می‌دهد قیمت‌های جاری خودرو کف قیمت‌ است، گفت: مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند، چرا که از این پس ارز خودرو با ارز آزاد محاسبه خواهد شد. محمدرضا نعمت زاده گفت: مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند، چرا که از این پس ارز خودرو با ارز آزاد محاسبه خواهد شد. قیمت خودرو قبلا بر مبنای ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شد ولی با توجه به اینکه در حال حاضر خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند، امکان کاهش قیمت وجود ندارد.وی افزود: البته به خودروسازان گفته ایم که قیمت خودرو را زیاد افزایش ندهند و برهمین اساس، ممکن است مختصر تغییراتی در قیمت برخی خودروها خواهیم داشت. به گقته نعمت زاده، ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت نشان می‌دهد قیمت‌های جاری خودرو کف قیمت است، البته از خودروسازان خواسته‌ایم تا کمتر سود ببرند و امسال همین قیمت‌های فعلی خودرو را دنبال کنند، هر چند ممکن است در برخی موارد تغییراتی نیز داشته باشیم.شورای رقابت چند روز مهلت خواسته است تا قیمت‌ها را براساس ارز آزاد محاسبه کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: از شورای اقتصاد هم خواسته‌ایم انحصاری بودن صنعت خودرو و اختیار قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت را لغو کند.

وی از بررسی لغو ممنوعیت واردات کالاهایی که در اولویت 10 ( کالاهای لوکس و غیرضرور) هستند، خبر داد و اعلام کرد: احتمال خروج برخی کالاها از اولویت 10 و انتقالشان به فهرست اولویت‌های پائین‌تر وجود دارد.براساس پیشنهاد وزارت صنعت به دولت، تعرفه خودروهایی با موتور زیر 2500 سی سی تغییری نخواهد کرد اما تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و دیزلی 20 درصد خواهد شد.

ضرب و تقسیم وزارت صنعت و سازمان حمایت نشان می‌دهد قیمت‌های جاری خودرو کف قیمت است، البته از خودروسازان خواسته‌ایم تا کمتر سود ببرند و امسال همین قیمت‌های فعلی خودرو را دنبال کنند، هر چند ممکن است در برخی موارد تغییراتی نیز داشته باشیم.شورای رقابت چند روز مهلت خواسته است تا قیمت‌ها را براساس ارز آزاد محاسبه کند

آرزوی صنعت، تک نرخی شدن ارز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره یکسان ‌سازی نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز مقوله‌ای اقتصادی است و نمی توان آن را به صورت دستوری تعیین کرد.

وی با بیان این‌که آرزوی صنعت تک نرخی شدن ارز است، اظهار کرد: نرخ مبادله ای و آزاد فاصله زیادی است و نمی دانم در آینده کدام یک به دیگری نزدیک می شود. نعمت‌زاده در پاسخ به این سوال که رییس سازمان حمایت کجا است، تصریح کرد:‌ وی صحیح و سالم است و همین امروز با وی مکاتباتی درباره دستمزد بازرسان داشتیم.

نعمت زاده

وزیر صنعت، معدن و تجارت از عدم پرداخت حقوق بازرسان سازمان حمایت به دلیل عدم تامین منابع در ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: سازمان حمایت بیش از 3000 بازرس را دراختیار دارد که مدتی است حقوق خود را دریافت نکرده بودند و ما منابع آن را فراهم کرده و آن‌ها ماه قبل حقوق خود را دریافت کردند. به بازرسان سازمان حمایت وعده می دهم که تا آخر سال مشکل دریافت حقوق نداشته باشند و پیش بینی کرده‌ایم که منابع حقوق بازرسان قاعده‌مند باشد.

نعمت‌زاده در پایان درباره واگذاری قیمت‌گذاری‌ها به تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه خاطرنشان کرد: در حال حاضر کنترل یک سری قیمت‌ها به انجمن‌ها و تشکل‌ها واگذار شده است. برخی جدی هستند و به وظایف خود خوب عمل می کنند اما از آن‌هایی که عملکرد مطلوبی ندارند وظایف واگذار شده را پس می گیریم.

خودرو بخرید

سخنان وزیر صنعت نشان می‌دهد که انتظار برای کاهش قیمت خودرو پوچ است و حتی از افزایش نرخ این کالا حمایت هم می‌کند. با وجود اینکه نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد اما تجربه نشان داده اینگونه اظهارنظرهای غیرمسوولانه مسوولان بازار را ملتهب می‌کند و توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید خودرو را دارید منتظر کاهش قیمت نباشید و از هم‌اکنون اقدام به خرید حودرو کنید چون التهاب بازار خودرو در روزهای آتی چیز عجیبی نخواهد بود.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، ایسنا