تبیان، دستیار زندگی
با واگذاری مسئولیت کمیته حمایت از خانوار در ستادهدفمندی یارانه‌ها به وزیر تعاون، کار و رفاه، علی ربیعی مامور شناسایی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مامور شناسایی دهک‌ها کیست؟


با واگذاری مسئولیت کمیته حمایت از خانوار در ستادهدفمندی یارانه‌ها به وزیر تعاون، کار و رفاه، علی ربیعی مامور شناسایی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه شده است.

با واگذاری مسئولیت کمیته حمایت از خانوار در ستادهدفمندی یارانه‌ها به وزیر تعاون، کار و رفاه، علی ربیعی مامور شناسایی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه شده، این در حالی است که دولت اخیرا با همکاری مجلس برنامه حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه نقدی را در دستور کار خود قرار داده است.

ربیعی

در عین حال، ربیعی به عنوان مسئول کمیته حمایت از خانوار در ستاد هدفمندی یارانه ها منصوب شده و ستاد هدفمندی یارانه ها نیز به نحوی مسئول شناسایی دهک‌ها است. بر این اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از متولیان اصلی در این بحث خواهد بود.

در حال حاضر "تامین اعتبار ماهانه یارانه نقدی" به عنوان یکی از چالش‌های مهم دولت یازدهم تبدیل شده است و اعضای کابینه یازدهم هم از هر تریبونی استفاده می‌کنند تا این موضوع را شفاف‌سازی کنند، این در حالی است که بنا به گفته مسئولان، دولت هر ماه برای تامین اعتبار یارانه نقدی بیش از 76 میلیون ایرانی با کسری بودجه 1000 میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز اخیرا از کسری بودجه 1000 میلیارد تومانی یارانه نقدی و امکان قطع یارانه برخی دهک‌ها خبرداده و اعلام کرده است: طبق ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود، لذا باید دهك‌هایی كه نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آن‌ها پرداخت شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری افزوده است: دولت ماهانه 3500 هزار میلیارد تومان یارانه به بیش از 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌كند.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز اخیرا از کسری بودجه 1000 میلیارد تومانی یارانه نقدی و امکان قطع یارانه برخی دهک‌ها خبرداده و اعلام کرده است: طبق ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود، لذا باید دهك‌هایی كه نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آن‌ها پرداخت شود

همچنین علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه با اعلام اینکه یارانه نقدی ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری دارد، گفته است: مبالغی هم از سایر ردیف های بودجه صرف پرداخت یارانه نقدی می شود اما متاسفانه با کمبود مواجه هستیم.

یارانه

وی با بیان اینکه هر ماه حدود 3500 میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها پرداخت می شود و تراز سالی هدفمندسازی یارانه ها با مشکلات بسیار جدی مواجه است، تصریح کرده است: با تصمیم هیئت وزیران ستاد هدفمند سازی یارانه ها جلساتی را آغاز کرده است و در آغاز ارزیابی و آسیب شناسی مشکلات مرحله اول اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها هستیم، این در حالی است که درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی به ماهانه حدود 1500 میلیارد تومان می رسد و ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری منابع مربوط به پرداخت‌های نقدی یارانه است که با روشهای مختلف تامین می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بررسی دقیق پایگاه‌های اطلاعاتی با تلاش کارشناسان آماری گفته است: تاکنون روش منطقی و قابل اتکایی برای شناسایی افراد با درآمد بالا به دست نیامده است. کارگروهی در دولت مشغول مطالعه است تا راهکار منطقی با ضریب خطای منطقی برای شناسایی دهک‌های پردرآمد بالا تعیین شوند.

وی با تاکید بر این که دولت، مجلس و عامه مردم پذیرفته اند وضع کنونی پرداخت یارانه نقدی ، منطقی و قابل ادامه نیست، افزوده است:‌ قطعا باید تجدیدنظری درباره این شیوه پرداخت صورت گیرد و کاهش پرداخت به دهک‌های بالای جامعه ایجاد شود اما مشکل نبود دسترسی به حسابهای درآمدی مردم است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : مهر