تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با ششم آبان 1392هجری خورشیدی، بیست و دوم ذی الحجه 1434هجری قمری و بیست و هشتم اکتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز دوشنبه برابر با ششم آبان 1392هجری خورشیدی، بیست و دوم ذی الحجه 1434هجری قمری و بیست و هشتم اکتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

6 آبان 1357

با شدت یافتن تظاهرات سراسری علیه رژیم پهلوی در بیشتر شهرهای ایران، امام خمینی(ره) از ارتش خواستند تا به ملت بپیوندد.

6 آبان 1357

همزمان با شدت یافتن اعتراض های مردمی در ایران، براساس گزارش ساواک ژنرال هوفی، رییس سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، در سفر به تهران روابط عمیق میان ایران و اسرائیل را مورد ستایش قرار داد.

6 آبان 1355

جمشید آموزگار وزیر کشور کابینه هویدا به دستور محمدرضا پهلوی، دومین دبیرکل حزب رستاخیز شد، امیرعباس هویدا نخستین دبیرکل حزب به مدت 20 ماه، در این سمت قرار داشت.

6 آبان 1349

صدور گاز ایران به شوروی بوسیله بزرگترین خط لوله جهان آغاز شد. در سال 1344 براساس توافق کلی در زمینه توسعه همکاری های متقابل ایران و اتحاد جماهیر شوروی، با امضای پروتکلی در زمینه صدور گاز ایران، تاسیس شرکت ملی گاز ایران رقم خورد. متعاقب این قرارداد احداث خط لوله سراسری اول و پالایشگاه بیدبلند و در همین راستا بهره برداری از کارخانه لوله سازی اهواز در سال 1346 شروع شد.

6 آبان 1344

سه فروند ناو جنگی اهدایی دولت امریکا به حکومت پهلوی، در مراسمی رسمی در خرمشهر تحویل نیروی دریایی ایران شد.

6 آبان 1333

دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه نظامی مورخ 18 مهر مبنی بر اعدام حسین فاطمی وزیر خارجه کابینه محمد مصدق را تایید کرد.

6 آبان 1333

قرارداد کنسرسیوم نفت در مجلس سنا نیز به تصویب رسید. این قرار داد توسط علی امینی امضا شد و در 29 مهر در مجلس شورای ملی به تصویب رسیده بود.

6 آبان 1320

با بازنشسته شدن بیشتر فرماندهان ارتش دوره رضاخان، تصفیه گسترده امرای ارتش منسوب به آن دوره انجام شد.

6 آبان 1318

وزیر مختار آلمان در تهران در گزارشی به برلین با اشاره به فشارهای مسکو به تهران در قضایای نفت شمال نوشت: هر گونه اقدام شوروی علیه ایران ممکن است ایران را ناخواسته به آغوش دشمنان ما ـ متفقین ـ براند.

تنظیم: هومن بهلولی