تبیان، دستیار زندگی
زنی که شوهرش را بیازارد، تا شوهرش را یاری و او را از خود راضی نکند، خدا نماز او و هیچ یک از کارهای نیکش را نمی‌پذیرد؛ این کیفر برای شوهر هم هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنانی که عذاب قبر از آن‌ها برداشته می‌شود!

همسر


زنی که شوهرش را بیازارد، تا شوهرش را یاری و او را از خود راضی نکند، خدا نماز او و هیچ یک از کارهای نیکش را نمی‌پذیرد؛ این کیفر برای شوهر هم هست.

اهمیت همسرداری از نکاتی است که روابط خانوادگی را استحکام بخشیده و نیک عاقبتی افراد جامعه را به دنبال دارد؛

در سیره خانوادگی پیامبر اصل مودت و رحمت به عنوان یک اصل مطرح است مودت و رحمت در روابط و مناسبات نقش اساسی دارد و هر چه مودت و رحمت عمیق تر و گسترده تر باشد، زندگی خانوادگی از آرامش و مودت و رحمت برخوردار خواهد بود. هر چه مودت و رحمت عمیق تر باشد، توان و تحمل افراد بیشتر می شود و هر چه گسترده تر باشد رفتارها مناسب تر می گردد و گسترده تر جلوه می یابد. در نظر پیامبر اصل مودت و رحمت یکی از پایه های اخلاق خانوادگی و آئین همسرداری است.

پاداش همسران صبور

پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خدا عذاب قبر را از سه دسته از زنان بر می دارد و در روز قیامت با فاطمه (سلام الله علیها) دختر رسول الله (صلی الله علیه و آله) محشور خواهند شد: زنی که بر غیرت شوهرش شکیبایی کند و زنی که در برابر بداخلاقی شوهرش شکیبایی کند و زنی که مهریه اش را به همسرش ببخشد. خدا به هر یک از آنان ثواب هزار شهید می دهد.(1)

از جمله ستون های پابرجایی، دوام، استحکام و کمال زندگی خانوادگی، شکیبایی و بردباری است. شکیبایی و بردباری تأکید شده در منطق نبوی شامل همه مسائل زندگی خانوادگی است. ممکن است گاهی خلق و خوی یکی از زوجین برای دیگری ناخوشایند نماید و یا علی رغم همه خوبی ها و نیک رفتاری ها یکی از آن دو، کج خلقی هایی داشته باشند. که در این صورت راه چاره و بهترین وسیله مقابله شکیبایی و بردباری است. پیامبر اکرم پیامدها و ثمرات شکیبایی و بردباری در زندگی خانوادگی را اینگونه برشمرده است: 1- گشایش، توفیق و کامیابی 2- پشیمانی و سامان یابی 3- صلح و آشتی 4- کاهش مصیبت و اندوه و سختی 5- دفع آسیب و گرفتاری 6- فرصت سازی(دلشاد تهرانی، 1388: 471-461-372-369).

کیفر ترک اطاعت از شوهر

امام باقر(علیه السلام) فرمودند: روز عید قربان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به خارج از شهر مدینه رفتند و به زنانی برخوردند. ایستادند و به آنان فرمودند: ای گروه زنان! صدقه بدهید و از شوهرانتان اطاعت کنید، به درستی که بیشتر شما در آتش هستید. آنان با شنیدن این سخن گریستند. سپس زنی از آنان برخاست و گفت: ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! ما در آتش با گروه کافرانیم؟ به خدا سوگند ما کافر نیستیم تا از دوزخیان باشیم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شما به حق شوهرانتان کافرید.(2)

در روایتی دیگر آمده است که هر گاه مردی همسری ناسازگار داشته باشد که به آنچه خدا روزی وی کرده است صبر نکند و بر شوهر خود سخت بگیرد و او را به کاری وادارد که توان آن را ندارد، خدا هیچ کاری نیکی را که موجب نجات وی از آتش می شود، نمی پذیرد، و خشم خدا بر او تا وی اینگونه است، ادامه دارد

کیفر بی توجهی به نیاز جنسی شوهر

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: زنی که شوهرش وی را برای نیاز خود می خواند و او پیوسته به تاخیر می اندازد تا اینکه خواهش مرد فرو می نشیند و به خواب می رود، فرشتگان پیوسته تا هنگام بیدار شدن شوهرش آن زن را لعنت می کنند.(3)

نکته: خطر بی اعتنایی به خواسته های غریزی همسر این است که وی به گناهان ناخواسته آلوده گردد و چنین آلودگی زمینه آسیب پذیری نهاد خانواده را فراهم کند.

کیفر همسر آزاری

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: زنی که شوهرش را بیازارد، تا شوهرش را یاری و او را از خود راضی نکند، خدا نماز او و هیچ یک از کارهای نیکش را نمی پذیرد؛ گرچه آن زن همه روزگارش را روزه بگیرد و به عبادت بپردازد و بردگانی را آزاد سازد و اموالش را در راه خدا ببخشد و این زن (تا چنین باشد) نخستین کسی است که وارد آتش می شود. سپس افزود: همانند این کیفر برای شوهر هم هست، چنانچه همسرش را از روی ستم بیازارد.(4)

همچنین آن حضرت (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر زنی همسرش را با گفتار خود بیازارد خدا هیچ عملی را از او نمی پذیرد.(5)

در روایتی دیگر آمده است که هر گاه مردی همسری ناسازگار داشته باشد که به آنچه خدا روزی وی کرده است صبر نکند و بر شوهر خود سخت بگیرد و او را به کاری وادارد که توان آن را ندارد، خدا هیچ کاری نیکی را که موجب نجات وی از آتش می شود، نمی پذیرد، و خشم خدا بر او تا وی اینگونه است، ادامه دارد.(6)

پی نوشت ها:

1. ارشادالقلوب، ص 175

2. الکافی، ج 5، ص، 514

3. مکارم الاخلاق، ص 249

4. بحارالانوار، جلد 73، ص 14

5. الفقیه، ج 4، ص 14

6. ثواب الاعمال، ص 287

                                                                                                                                           فرآوری: محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع:

خبرگزاری شبستان، برگرفته از کتاب مفاتیح الحیاة

سایت حبل المتین       

مطالب مرتبط

لباسی که آرامش را به ارمغان می آورد

اعمالی که از شمیم بهشت محروممان می کند!

نکاتی برای داشتن یک خانواده اخلاقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.