تبیان، دستیار زندگی
طرح شهردار مدرسه که چند سالی است توسط مدیران مدرسه و با همکاری دانش‌آموزان تشکیل می‌شود کمک به تقویت روحیه و حس همکاری و اعتمادبه‌نفس در بین دانش‌آموزان مدرسه است. این نوشتار نگاهی اجمالی به این طرح دارد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به من رأی دهید...

به من رأی دهید...

طرح شهردار مدرسه که چند سالی است توسط مدیران مدرسه و با همکاری دانش‌آموزان تشکیل می‌شود کمک به تقویت روحیه و حس همکاری و اعتماد به‌ نفس در بین دانش‌آموزان مدرسه است. این نوشتار نگاهی اجمالی به این طرح دارد.

وارد هر مدرسه که می‌شوی حال و هوایی خاص بر جو آن حاکم است؛ برگه‌هایی سیاه و سفید که مطالبی روی آن حک شده است و برگه نواری کوچکی که بر آن نوشته است بچه‌ها به من رأی دهید. گاهی در بین برگه‌ها صحبت‌های کودکانه و زیبا لبت را به خنده وامی‌دارد: «ـ لطفاً، خواهش می‌کنم به من رأی دهید! من با مدیر صحبت می‌کنم تا شما را به اردو ببرد، به مدیر می‌گویم کلاس ورزش را بیشتر کند و حتی کلاس سفال‌گری بگذارد...»

اما در بین همین صحبت‌های کودکانه دنیای بزرگی نهفته است که ثابت می‌کند کودکان ما خیلی زود بزرگ‌شده‌اند و بسیار می‌دانند. آن‌ها اعتماد به ‌نفس دارند و می‌توانند از حق خود و دیگران حمایت کنند. رهبر معظم کشورمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دانش‌آموزان می‌فرمایند: «ـ این کشور برای شماست، این تاریخ برای شماست. سهم ما انجام گرفت. امروز کشور تحویل شماست. هم امروز برای شماست،‌ هم فردا برای شماست. باید این کشور را محکم نگهدارید؛ با اراده مستحکم. این کشور با عزم و اراده مستحکم شما که از ایمان دینی برخاسته باشد، می‌تواند روز به ‌روز مقتدرتر شود.»

آری، طرح شهردار مدرسه چندین سال است در مدارس اجرا می‌شود؛ از مهم‌ترین اهداف و سیاست‌های آن می‌توان به تأمین آگاهی مورد نیاز زندگی شهری در محیط مدرسه، تقویت روحیه همکاری گروهی و تقسیم کار جمعی، توجه به ارتقاء تحصیلی دانش‌آموزان، گسترش نشاط و نور در فعالیت‌های اجتماعی و برقراری ارتباطات کافی دانش‌آموزان با مراکز و نهادهای محلی، ارائه آموزش‌های پایه شهروندی در سنین نوجوانی و... اشاره کرد.

شهردار مدرسه با رأی مخفی و مستقیم دانش‌آموزان به مدت یک سال تحصیلی انتخاب می‌شود و مسئولیت تمام امور شهرداری مدرسه تا شعاع 500 متری مدرسه در اختیار اوست. وی جهت انجام مسئولیت‌ها مجاز به انتخابات 8 معاون از بین دانش‌آموزان می‌باشد. در مدارس 250 نفری تعداد 5 نفر و در 250 تا 300 نفری 7 نفر و در مدارسی که از 300 دانش‌آموز به بالا داشته باشد 7 نفر انتخاب می‌شوند که در جلسات انجمن اولیاء شرکت کرده و این گروه حرف دل دانش‌آموزان را به مدیر و معاونین می‌رسانند.

به من رأی دهید...

دانش‌آموزان مهم‌ترین سرمایه‌های حال و آینده کشور می باشند؛ زیرا دو ویژگی مهم «تحرک و شادابی» و «پاکی و معصومیت» را در خود دارند. همان طور که در دوران پیروزی انقلاب و نیز در دوران جنگ تحمیلی به واسطه این دو ویژگی، ثمرات زیادی از سوی دانش‌آموزان نصیب کشور شد، در مرحله سازندگی نیز بهره‌های فراوانی می‌توان از این سرمایه عظیم برد. آموزش مسائل مدیریتی و نحوه چگونگی تصمیم‌گیری‌های جمعی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای طرح شهردار مدرسه به شمار می‌رود.

از مهم‌ترین مزایای شهردار مدرسه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر.
  • اداره کردن نشریه‌های دانش‌آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه و برنامه همکاری در اجرای مناسبت‌های مذهبی و انقلابی.
  • همکاری در ارتقاء مهارت‌های فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه.
  • همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه.
  • همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی.
  • شرکت موردی در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان.
  • دعوت از دانش‌آموزان برای همکاری با شورا در پیشبرد فعالیت‌های پرورشی و آموزشی.
  • همکاری در تقویت هویت دینی و انقلابی و ملی دانش‌آموزان.
  • همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه در اجرای برنامه‌های و فعالیت‌های پرورشی.

در نهایت این که مدرسه جامعه کوچکی است که فرد در آن می‌تواند بازتاب اخلاق و تصمیم‌گیری‌های فردی و اجتماعی را در تعامل با سایر افراد درک کند و در آینده با تغییر رفتارها و رفع معایب نسبت به ساختن زندگی خویش اقدام کند. طرح شهردار مدرسه باهدف تقویت، تفکر جمعی و مشارکت دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت آینده کشورمان خواهد داشت.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه‌کننده: ملیحه قشقایی

تنظیم:مریم فروزان کیا