تبیان، دستیار زندگی
وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات، بر حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضای آرام و بدون تنش تاکید کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرجی‌دانا از خود دفاع کرد


وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات، بر حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضای آرام و بدون تنش تاکید کرد.

فرجی دانا که در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی مجلس صحبت می‌کرد از اعلام حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تشکر کرد و گفت: تلاش کردم با همکاری مدیران و همکاران دانشگاهی برنامه کاربردی و عملیاتی ارائه کنم و هدف اصلی در برنامه‌هایم حرکت شتابان و همه جانبه جامعه دانشگاهی برای تولید علم و فناوری در فضایی آرام و بدون تنش است.

فرجی دانا

وی با اشاره به رئوس برنامه‌های خود برای تصدی وزارت علوم اظهار کرد: تلاش شده در اهم برنامه‌های ارائه شده رهنمودهای رهبری و تکیه بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی،‌سیاست های کلی نظام، سند چشم‌انداز بیست ساله وقانون برنامه پنجم گنجانده شود که امیدوارم با عنایت خداوند آ‌نها به پیش ببریم.

وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طی سالهای اخیر برنامه‌ریزی بنیادین در علم و فناوری شتابی چشم‌گیری یافته است اظهار کرد: در عین حال چالش‌ها و تهدیدهایی نیز در سیاست‌گذاری و اجرا و افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان و نیز میزان بیکاری وجود دارد.

فرجی دانا در ادامه با تاکید بر اینکه باید دانش‌آموختگان خلاق تربیت شوند که بتواند مهارت لازم برای حل مسائل کشور داشته باشند افزود: باید آهنگ رشد علمی از طرف دانشگا‌ه‌ها به مراکز آموزش عالی کشور استمرار بخشیده شود که در این میان نیازمند فضای مساعدی هستیم که دارای حرمت‌، اعتبار و منزلت باشد و تامین این خاص کلیدی از محورهای پیشنهادی این جانب برای وزارت علوم است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها برای ارتقای منزلت و نیز تاثیرگذاری در نظام‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی گفت: توجه به اسناد بالادستی نشان می‌دهد که زمینه برای ارتقای علم و فناوری فراهم شده است و با توجه به اینکه می‌تواند براساس سیاست‌ها چشم‌انداز روشنی را ترسیم کرد در برنامه‌های اینجانب به مواردی چون تربیت فضای عمومی و اعتماد به دانشگاهیان و آموزش و پژوهش، توجه به دانشگاه‌های تازه تاسیس‌،توسعه هماهنگ علم تا ثروت و ... از مواردی است که وجود دارد.

فرجی دانا همچنین فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها، عدم تحقق اهداف اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها‌،عدم تناسب توانمندی‌های دانش‌آموختگان با نیازهای کشور‌،عدم همگرایی و هدفمندی پژوهش‌ها در کشور و نیز عدم تناسب بین رشد کمی وکیفی آموزش عالی را از مهمترین نقاط ضعف آموزش عالی عنوان کرد.

باید آهنگ رشد علمی از طرف دانشگا‌ه‌ها به مراکز آموزش عالی کشور استمرار بخشیده شود که در این میان نیازمند فضای مساعدی هستیم که دارای حرمت‌، اعتبار و منزلت باشد و تامین این خاص کلیدی از محورهای پیشنهادی این جانب برای وزارت علوم است

وزیر پیشنهادی علوم بر ضرورت توجه به ارزش‌های بنیادین و اصول باورها تاکید کرد و گفت: دانشگاه،‌نهاد دانش‌،‌اخلاق و

قانونمداری و دانشگاهیان نماد تعهد و تخصص، مسوولیت پذیری و پاسخگوی و پرسشگری و مبنای جامعه دانش بنیان است.

فرجی دانا همچنین بر نقش تحول در ارتقای علوم انسانی اشاره کرد و گفت: بازنگری متون‌، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه‌های و ارزش‌های دینی و هویت اسلامی- ایرانی و انقلابی است.

نتیجه شب نشینی دولت و مجلس!

وزیر پیشنهادی علوم، انسجام در تصمیم‌گیری‌ها را یکی از اقدامات کلیدی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید در قبال جامعه مسوولیت پذیر باشند و اگر غیر از باشد نمی‌شود برای نیازها جامعه از آنها سوال کرد.

فرجی دانا ضمن تاکید بر ارتقای آموزش و پژوهشی و فناوری بر پایه نقش جامعه علمی کشور گفت: این موضوع، تاکید مجددی به هدف‌ها است که ارتقای آموزش عالی خوشبختانه مورد تاکید تمام مسوولان بوده و حتی در تمام کمیسیون‌های مجلس به این موضوع توجه شده است.

وزیر پیشنهادی علوم با تاکید بر اینکه رشد آموزش عالی و پژوهش و فناوری باید هدفمند باشد گفت: جهت‌گیری آموزش و پژوهش از اقتضائات کشور بوده که باید بر پژوهش و آموزش تقاضا محور توجه جدی انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: تبدیل علم به ثروت در راستای توجه به توسعه فناوری و نوآوری از مهمترین محورهای کلیدی این جانب در رئوس برنامه‌هایم است که باید در این زمینه به شاخص‌های علم و فناوری،‌سرانه تولید ناخالص داخلی، شمار ثبت اختراعات‌،تولیدات جهانی،‌نسبت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه دانش بنیان توجه شود.

فرجی دانا در بخش دیگری از سخنان خود بر جذب نخبگان علمی داخل و خارج کشور تاکید کرد و گفت: نخبگان ایرانی داخل و خارج از کشور دارای ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای جهت بهره برداری در توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های محوری نظام علم و فناوری کشور هستند که لازم است با اتخاذ سیاست‌های لازم از توانمندی آنان بهره‌گیری بهینه شود.

به گزارش ایسنا، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: این سوال مطرح شده است که آیا برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل دارند یا خیر؟ که در پاسخ باید گفت که آیین‌نامه‌ای مشخص برای انتقال دانشجویان از خارج به داخل در صورت تمایل آن‌ها وجود دارد که طبیعتا بر اساس آن می‌توان زمینه‌های لازم را برای حضور آنها فراهم کرد.

فرجی‌دانا تامین منابع و اعتبارات مورد نیاز و تخصیص عادلانه آن به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و تهیه نیروی انسانی مورد نیاز را از دیگر برنامه‌هایش عنوان کرد.

وی با تاکید بر ارتقای کیفیت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبیعتا ارتقای کیفیت در بحث آموزش عالی یکی از مهمترین برنامه‌های بنده است که تلاشی برای تحقق آن خواهم داشت.

فرجی دانا

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: در صحبت‌هایی مطرح شد که برنامه‌هایم با اسناد بالادستی تطابق ندارد که برای پاسخ اسناد را به گزارش معاونت نظارت مجلس در خصوص تطابق برنامه‌هایم با اسناد بالادستی ارجاع می‌دهم که طبق این گزارش برنامه‌ها همسو است.

فرجی‌دانا در مورد موضوع دانشگاه تک‌جنسیتی گفت: دانشگاه تک جنسیتی دارای سابقه طولانی فعالیت در خارج و داخل کشور در قبل و بعد از انقلاب است، موضوع دیگری که مطرح شد در مورد تفکیک جنسیتی است که در سند مورد اتکای ما برای عمل یعنی سند دانشگاه اسلامی لفظی به نام تفکیک جنسیتی وجود ندارد ما نیز همواره محور خود را برای انجام کارها در اجرای قوانین می‌دانیم.

وی همچنین با تاکید بر انجام کارها مبتنی بر کار کارشناسی گفت که نظر شخصی‌اش این است که باید همواره الزامات قانونی را به عنوان مسیر حرکت در نظر گرفت.

فرجی‌دانا در پایان در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا ماده 44 قانون برنامه پنجم در مورد استفاده از نیروهای متخصص فرزندان شهدا و ایثارگر را اجرایی می‌کند یا نه، گفت: مطمئنا به همه احکام قانونی پایبند است.

متاسفانه در برنامه های شما تسلط و اشراف بر قوانین وجود ندارد. شما راهکاری با در نظر گرفتن مشکلات و کمبود منابع مالی در دستور کارتان وجود ندارد در حالیکه انتظار نمایندگان راهکار عملی از طرف شماست

اهم سخنان مخالفان:

*نماینده قائنات که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم صحبت می‌کرد گفت: برنامه دکتر فرجی دانا کلیشه‌ای است و ایشان حتی فرصت این که یک بار هم قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را خوانده باشند نداشته است.

اودر ادامه  با بیان این که با این مقدمات وارد اصل قضیه می‌شوم، گفت: آموزش عالی امروز ستون فقرات نظام در کشور است و باید وزیر علوم حساسترین شخص علمی و با کفایت‌ترین و با دیانت‌ترین پشتوانه را داشته باشد. با این تصاویر و گرداب‌های مواج بر سر راه آموزش، آیا ایشان قدرت به دست گرفتن این سکان را در این دریای پرتلاطم دارد؟ آشنایی ایشان با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این منصب بربیاید؟

او با بیان این که کسی که در مسند وزارت علوم می‌خواهد بنشیند باید سرآمد علمی و پژوهشی باشد اما در کارنامه ایشان چنین چیزی نیست، گفت: ایشان چند کتاب در کارنامه دارد؟ رتبه استاد تمامی چگونه بدون داشتن این پژوهش‌ها به ایشان داده شده است؟

*زهره طبیب زاده نوری نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم به صحن علنی مجس آمد.وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مخالفت من با فرد نیست گفت:مخالفت من با برنامه ها و تفکرات سیاسی ایشان است.

فرجی دانا

وی خطاب به فرجی دانا گفت: متاسفانه در برنامه های شما تسلط و اشراف بر قوانین وجود ندارد. شما راهکاری با در نظر گرفتن مشکلات و کمبود منابع مالی در دستور کارتان وجود ندارد در حالیکه انتظار نمایندگان راهکار عملی از طرف شماست.

به عقیده او این مسایل نشان‌دهنده عدم اشراف وزیر پیشنهادی به اختیارات وزیر علوم و ناشی از برخوردهای ذهنی وزیر پیشنهادی با موضوعات است.طبیب‌زاده در ادامه خطاب به فرجی دانا گفت: برخورد شما با اساتیدی که ستاره‌دارند و در کلاس‌ها علیه انقلاب صحبت می‌کنند، چیست؟ نحوه جذب اعضای هیئت علمی را مشخص نکرده‌اید و برای برخورد با دانشگاه هنر دانشگاه تهران که کمترین نشانی از یک دانشگاه اسلامی ندارد، نظرتان چیست؟

طبیب‌زاده درپایان گفت: اعضای مجلسی که به فرجی دانا رأی می‌دهند باید به درگاه خدا پاسخگو باشند.

اهم سخنان موافقان:

*  آقایی، نماینده موافق فرجی دانا گفت: یکی از سوال‌هایی که از وزیر شد این بود که می‌دانید تعداد اعضای کمیسیون آموزش چند نفر است؟ حالا ایشان بداند یا نداند، با دانستن قطعا شما رای اعتماد می‌دهید؟.

آقایی همچنین گفت: دکتر فرجی دانا در فاصله تعطیلات دانشگا‌ه‌ها در سال 59 به سپاه پاسداران پیوسته و تا بازگشایی دانشگاه در آنجا ادای دین کرده است و با بازگشایی دانشگاه‌ها به ادامه تحصیل و اشتغال در وزارت علوم و دانشگاه تهران پرداخته و با موفقیت به خدمات ارزشمندش ادامه داده است.

او همچنین گفت: بر اساس دیدگاه ارزشمند رییس‌جمهور در حمایت از فرجی دانا، تخصص خاص او در علم و فناوری سبب تداوم سرعت در گسترش رشد علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی، تنوع بخشی در نظام آموزش عالی، ورود بخش خصوصی، شکل گیری ارتباط دانشگاه با صنعت، شکل‌گیری و توسعه پارک‌های علم و فناوری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود که مورد تاکید رییس جمهور و از جمله برنامه‌های فرجی دانا است.

* پس از او مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم سخنرانی کرد. او با بیان این که دفاع خودم را از وزیر محترم از مسائلی که مخالفین مطرح کردند آغاز می‌کنم، گفت: آقای هروی تمام مسائلی را که گفتند از مشکلات وزارت علوم بود، آقای فرجی دانا تازه تشریف آورده و قرار نیست ایشان پاسخگوی مشکلات گذشته باشد. مسائلی هم که در خصوص دانش‌ بنیان نبودن برنامه گفته شد باید بگویم لابد ایشان برنامه را مطالعه نکردند چون بند 35 برنامه فرجی‌دانا به این موضوع اشاره کرده و بی‌انصافی است که بگوییم ایشان برنامه منطبق با قانون برنامه پنجساله نداده چون 74 بند برنامه ارائه داده که همه آنها منطبق با اسناد بالادستی است.

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: من می‌خواهم از سه منظر از ایشان دفاع کنم؛ یکی تعهد، یکی تخصص و دیگری تجربه.

این نماینده مجلس گفت: در زمان مدیریت ایشان شاهد رشد علمی و ارزشی در دانشگاه تهران بودیم و هیچ التهابی در زمان مدیریت ایشان نداشتیم که این حسن بارز ایشان است. دکتر فرجی دانا اعتقاد دارد علم و تحقیق باید در فضایی کاملا آرام ولی با نشاط رشد کند.

اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهدان زنده ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان هستند

* خانمحمدی گفت : فرجی دانا فردی متدین و چهره ای شاخص در علم برق است و تقید اخلاقی او و سلامت نفس او و مدیریت درخشان ایشان برکسی پوشیده نیست

وی سپس با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری شاخصه های دانشگاه مطلوب را برشمردوگفت این شاخصه ها در برنامه ارایه شده توسط فرجی دانا وجود دارد

*محسن علیمردانی با اشاره به اینکه فرجی‌دانا در جامعه علمی به عنوان دانشمند شناخته شده است ادامه داد: اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهدان زنده ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان هستند.

وی ادامه داد:وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تعامل شایسته با نهادهای دانشجویی و پرهیز از افراط و تفریط توانسته است نظر مثبت دانشجویان را جلب کند بنابراین باید از این توان در سطح وزارت علوم، آموزش و تحقیقات استفاده کرد.

نمایده زنجان گفت:‌ با حمایت قوی مجلس از دکتر فرجی‌دانا سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی افزایش معناداری خواهد یافت.

فرآوری: عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا/ خبر آنلاین