تبیان، دستیار زندگی
تفاوت روز دانش‌آموز و روز دانشجو در پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی صحیح است که باید دانست چه زمان و کی باید نهال انقلاب را پرثمر ساخت تا این نهال شکل درستی به خود گیرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش‌آموزان امروز، دانشجویان فردا...

دانش‌آموزان امروز، دانشجویان فردا...

تفاوت روز دانش‌آموز با روز دانشجو

تفاوت روز دانش‌آموز و روز دانشجو در پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی صحیح است که باید دانست چه زمان و کی باید نهال انقلاب را پرثمر ساخت تا این نهال شکل درستی به خود گیرد...

تا به حال با خود اندیشیده‌اید که چرا همه در تلاش هستند تا کودکان را درست آموزش دهند و از کودکی همه مسایل خوب را ملکه ذهن کودکان کنند و چرا کسی این تربیت را به نوجوانی یا جوانی وا نمی‌گذارد؟ چرا همه به دنبال خشت اول هستند تا درست گذاشته شود؟

هر فعالیتی که در کودکی و نوجوانی درست صورت گیرد گوشه‌ای از آینده کشور را تضمین می‌کند اهمیت دادن به کودکان و نوجوانان و روزی را به نام آن‌ها نام نهادن خود حاکی از خشت صحیح گذاشته ‌شده‌ی اولیه است.

در هشت سال دفاع مقدس به اندازه لاله‌های پرپر دشت شقایق شهید داشتیم؛ اما چرا این نوجوان 13 ساله اسوه ای شد که امام خمینی (ره) فرمودند: «رهبر ما آن طفل دوازده ساله‌ای است كه با قلب كوچك خود، كه ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگ‌تر است خود را زیر تانك دشمن انداخت و آن را منهدم و خود نیز شربت شهادت نوشید.»

اکنون وطن ما باید صدها حسین فهمیده داشته باشد تا بتوانند در این آشفته ‌بازار دنیا کشور را مقاوم و روی پای خویش نگه دارد. همین حسین فهمیده‌ها بودند که شهید کشوری و شهید برونسی شدند، پس لازم است تا هر روز آن‌ها را سپاس نهیم و این راه را روشن کنیم تا دیگر نوجوانان و دانش‌آموزان از این راه نیز بگذرند...

می دانید که...

همه‌ساله با توجه به رویداد سیزدهم آبان کمیته مشترکی متشکل از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش و بسیج دانش‌آموزی و برخی دیگر از سازمان‌ها و نهادهای کشور با عنوان کمیته مرکزی دانش‌آموزی مراسم 13 آبان تشکیل‌شده که مهم‌ترین برنامه‌های آن در قالب برنامه‌های هفته تربیت، روز بزرگداشت شهید فهمیده و سالگرد تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان طراحی می‌شود.

تاریخچه نام‌گذاری روز دانش‌آموز نیز خود حاکی از رشادت، شجاعت و بزرگی این مردان کوچک است و آن‌قدر این روز بزرگ و لبریز از مقاومت است که تنها دانستن همین تاریخچه کوتاه خود آینده‌ای روشن را رقم می زند.

آن هنگام که جوانی شده‌ای و خود راه خویش را پیداکرده‌ای؛ از همان جاده‌ای رفته‌ای که روزی تو را به نام دانش‌آموز خطاب می‌کردند و آن روز در دل آرزوی این روز را داشته‌ای که دانشجو شوی. وقتی بزرگ شدی شاید فکرش را هم نمی کردی که  شکل گرفتنت رأی امروز بود.

روز دانشجو...

دانش‌آموزان امروز، دانشجویان فردا...

روز دانشجو، در ایران به 16 آذرماه اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجو (دو هوادار حزب توده ایران و یک هوادار جبهه ملی ایران) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون نایب‌رئیس جمهور وقت ایالات‌متحده آمریکا و همچنین از سر گیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332 (حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

وقایع آذر 1332، نمایانگر واکنش دولت کودتا به فعالیت‌های دانشجویی بود و به دنبال آن سرکوب نظام‌مند تمامی اشکال دیگر مخالفت‌ها، روی داد. 16 آذر، توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، روز دانشجو نامیده شد. دانشجویان پس از آن، هر سال در این روز اعتصاب‌های دانشجویی به راه می‌انداختند و در واقع 16 آذرماه به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت شاه و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران، تبدیل شد.

نتیجه...

نهایت این که چنین روزی از آن زمان، همچنان از اهمیت تاریخی برجسته‌ای در ایران برخوردار بوده است. خلاصه، همان طور که 13 آبان باشکوه برگزار می‌گردد و رسانه‌ها و مسئولین در جهت هرچه بهتر برگزاری چنین روزی تلاش می‌کنند. روز دانشجو نیز باید به همان اندازه در اذهان مردم پررنگ باقی بماند.

چرا که دانش‌آموزان امروز دانشجویان فردا هستند...


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: ملیحه قشقایی

تنظیم: مریم فروزان کیا