تبیان، دستیار زندگی
علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و در ادامه جلسه بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی برای هر کشور گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تولید می‌کند و در این وزارتخانه است که فردای
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فانی از خود دفاع کرد


علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و در ادامه جلسه بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی برای هر کشور گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تولید می‌کند و در این وزارتخانه است که فردای جامعه ساخته می‌شود.

وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سابقه 43 ساله خود در زمینه آموزش و پرورش ادامه داد: من تمام مراحل این وزارتخانه را از معلمی گرفته تا مدیریت‌های خرد و کلان و رده‌های معاونت طی کرده‌ام و معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه و ایجاد عادت اجتماعی متناسب با شئون جامعه و همچنین تقویت باورهای دینی و باورهای مهارت حرکت کنید.

فانی در مجلس

فانی با بیان اینکه رسیدن به اهداف مطرح شده جز با توجه به معلم میسر نخواهد شد، تاکید کرد:‌ معلم رکن اصلی در آموزش و پرورش است و می‌تواند با رفتار خود بیشترین تاثیر را بر جامعه بگذارد.

وی ادامه داد: همه همت ما باید این باشد که معلمان با انگیزه، با شایستگی‌های حرفه‌ای و آشنا به شیوه‌های تدریس داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد مراکزی برای تربیت معلمان افزود: تقویت مراکز تربیت معلم اهمیت ویژه‌ای دارد و با تاسیس دانشگاه فرهنگیان امید است که زمینه تحول آموزش و پرورش فراهم شود.

فانی همچنین موضوع معیشت معلمان را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: معلمانی که ویژگی‌های مذکور را دارند نباید دغدغه معیشت داشته باشند.

وی نقش آموزش و پرورش را در زمینه فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: به این نقش آموزش و پرورش در گذشته کمتر توجه شده در حالی که فرزندان ما ساعت زنده و اصلی عمر خود را در مدارس می‌گذرانند لذا معتقدم باید با دستگاه‌های فرهنگی همکاری مداوم و مدون داشت.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی،‌شیوه اجرا، مسائل مدارس تیزهوشان، ورزش، هنر و مشکلات مدارس استثنایی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: امید است این مشکل‌ها و صدها مشکل دیگر با همت نمایندگان و کمیسیون‌ تخصصی آموزش و همکاری دولت حل شود.

فانی در ادامه ضمن تشکر از حسن نظر روحانی برای معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان گفت: در صورت اعتماد شما وظیفه خود می‌دانم باتبعیت از رهنمودهای رهبری و در چارچوب سیاست‌های دولت تدبیر و امید و به دور از گروه‌گرایی از همه ظرفیت نیروهای ارزشی استفاده کنم.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش به همه نیروهای انقلاب نیازمند است و مشکلات بدون همت دولت و مجلس حل نخواهد شد.

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از خداوند متعال مسئلت دارم بنده را پیرو پیامبر و ائمه معصومین قرار دهد و اگر توفیق خدمت در کسوت وزارت را به بنده عنایت فرمود مشمول این آیه شریفه «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ» شوم.

فانی افزود: امیدوارم با حمایت شما بزرگواران آستین همت در جهت فردای روشن برای فرزندانمان را بالا ببریم و به قول حافظ شیرازی: "همتم بدرقه راه کن ای طاهر قدس، که دراز است ره مقصد و ما نوسفریم".

وی راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور را ارتقاء کیفیت عنوان و خاطرنشان کرد: در همین راستا ارتقاء‌ کیفیت مدارس دولتی را در دستور کار داریم بنابراین راهبردی که برای آموزش و پرورش باید انتخاب کنیم راهبرد کیفیت‌بخشی است.

این تکلیف من است که قوانین مصوب مجلس  را پیاده کنم و یکی از قوانین استخدام پیش دبستانی‌ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم اینکار را انجام دهم

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش «ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی آموزش و پرورش»، «توسعه و مشارکت آموزش و پرورش»، «مدیریت بر منابع آموزش و پرورش» و «ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی» را 4 اولویت کاری خود در وزارت آموزش و پرورش دانست.

فانی ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان مخالف و موافق خود گفت: این تکلیف من است که قوانین مصوب مجلس  را پیاده کنم و یکی از قوانین استخدام پیش دبستانی‌ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم اینکار را انجام دهم.

وی در پاسخ به تذکر چند نماینده مجلس مبنی بر اینکه چرا با کسب 60هزار معلم تکلیف معلمان مشخص نیست، گفت: این را توضیح دادم و گفتم که اجرای قانون مصوب مجلس را تا قبل از انقضا و مهلت قانونی انجام خواهم داد.

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که با توجه به اینکه امروز 5 آبان است چرا هنوز حقوق مهر ماه معلمان پرداخت نشده، گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم حقوق‌ها پرداخت شده اما باز هم دنبال می‌کنم.

اهم صحبت های مخالفان:

*ایرانپور نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اولین مخاف  بود وی با طرح این پرسش از وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش که برنامه‌هایش برای استفاده از توان عظیم فرهنگیان کشور چیست؟ افزود: در برنامه‌های شما تنها به بخشی از جامعه بزرگ وزارت آموزش و پرورش توجه شده است و به نظر می‌رسد که با نگاه جزیی‌نگری در برنامه‌های خود کمتر از نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی این وزراتخانه سخن گفته‌اید.

ایرانپور با اشاره به دوران سه ‌ماه سرپرستی فانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: طبیعتا شما در طول این سه ماه به این موضوع پی برده‌اید که آیا می‌توانید مدیریت این وزارتخانه را در طول چهار سال بر عهده بگیرد یا خیر.

وی با اشاره به یکی از برنامه‌های فانی در مورد ارتقای مدیریت در وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار می‌رفت که در برنامه‌هایتان سخنی از چابکسازی در وزارت آموزش و پرورش را نیز به میان می‌آورید.

فانی در مجلس

ایرانپور با طرح این پرسش که نظر شما در مورد اخراج معلمان پیش دبستانی چیست گفت: در سال‌های گذشته به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط برخی از معلمان پیش دبستانی اخراج شدند که سوال ما این است برنامه شما در این رابطه چیست؟ طبیعتا نظر ما در رای نمایندگان تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر لزوم ارائه برنامه شفاف و عملیاتی از سوی وزیر پیشنهادی گفت: سال ما این است که شیوه شما برای تربیت منابع انسانی موجود دراین وزارتخانه چیست؟

*حسین طلا که در مخالفت دیگر بود با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سخن می‌گفت، اظهار کرد: مخالفت بنده نه به جهت سخن وزیر پیشنهادی بلکه به دلیل ابهاماتی است که در برنامه وی ارائه شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی برنامه‌های ارائه شده خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای زیرساختی و با هدف توسعه پایدار است. شما با توجه به افق 1404 باید تبیین کنید که چه نوع نگاه و کارکردی را در این وزارتخانه دنبال خواهید کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحول در نظام آموزشی گفت: براساس ماده 19 قانون برنامه پنجم توسعه مشخص شده که عملا باید در راستای تحول در نظام آموزشی اقدامات لازم به عمل آید اما اکنون که نظام 3-3-6 به مدت یک سال است که اجرایی شده است آیا اطلاعی از نقاط ضعف و قدرت این سیستم دارید؟ آیا این برنامه را دنبال خواهید کرد یا اینکه نه مسیر دیگر را پیگیری می‌کنید.

وی در پایان خواستار توجه به مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان شد و گفت: عده‌ای با راه‌اندازی فتنه در سال 88 شادی را تلخ کردند انتظار است که اجازه ندهیم افراد تندرو در وزارتخانه‌های زیربنایی حضور یابند.

اهم صحبت های موافقان:

*نماینده مردم اردن و فارسان در مجلس شورای اسلامی تدوین و اجرای برنامه جهت ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش را از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد و از نمایندگان خواست که برای تحقق سند بنیادین آموزش وپرورش به فانی رای بالایی بدهند.

عزیزی فارسانی با بیان این که فانی وابسته به هیچ جناح خاصی نیست، برنامه‌های پیشنهادی وی را با اسناد بالادستی منطقی دانست و تصریح کرد:‌ ایشان همچنین برای رسیدن به هدف نقشه راه دارند و به اقتصاد آموزش و پرورش و عملیاتی کردن بودجه و ارتقاء بهره‌وری و تامین منابع جدید توجه لازم را دارند.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی،‌شیوه اجرا، مسائل مدارس تیزهوشان، ورزش، هنر و مشکلات مدارس استثنایی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: امید است این مشکل‌ها و صدها مشکل دیگر با همت نمایندگان و کمیسیون‌ تخصصی آموزش و همکاری دولت حل شود

*امیر عباس سلطانی  در مجلس رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و فراهم کردن زمینه‌ی آموزش و پرورش نسل جدید را رسالت خطیر وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد او هم از نمایندگان خواست با رای قاطع به وزیر پیشنهادی این وزارت‌خانه رسالت بزرگ کمک به تحول بنیادین در آموزش و پرورش را انجام دهند.

نماینده‌ی مردم بروجن اعتقاد به منزلت اجتماعی و ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم را در اولویت برنامه‌های فانی دانست و افزود:‌ رعایت اصل شایسته سالاری و پرهیز از مسائل جناحی هم مورد توجه ایشان است زیرا آموزش و پرورش نهادی فرهنگی و علمی است و نه پایگاه یک جناح سیاسی خاص.

*اسداللهی با بیان اینکه صاحب‌نظران آموزش و پرورش فانی را قبول دارند گفت: آقای فانی کار خود را از معلمی آغاز کرده به همین دلیل با تمامی ارکان این وزارت‌خانه آشنا است.

وی در ادامه مهمترین مولفه و ویژگی‌ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را فعالیت در این وزارت‌خانه از سال 49 تاکنون عنوان و اظهار کرد: آقای فانی فردی پاک است که تمامی مدارج علمی را در وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش طی کرده است.

نماینده‌ مردم تربت جام با بیان اینکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس برنامه‌های ارائه شده فانی با اسناد بالا دستی برنامه‌ی پنجم توسعه و سند چشم انداز منطبق است گفت: انتقادات مطرح شده در این رابطه مبنی بر این که برنامه‌ها چقدر در راستای تحقق سند چشم انداز است وارد نیست.

* حجت‌الاسلام محمد باقری نیر به عنوان آخرین موافق اظهار کرد: دکتر فانی را معلمان و نخبگان جامعه می‌شناسند، ایشان فردی است که کار خود را از مدرسه شروع کرده و سپس با طی کردن مراحل مختلف از مدرسه به منطقه و سپس به استان و کشور رفته و تمامی مراحل مدیریتی را تجربه کرده است.

فرآوری: عطاالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: فارس/ ایسنا