تبیان، دستیار زندگی
تصویر دزدان دریایی در سینما، خصوصا برای نسل حاضر بشدت با تصویر کاپیتان جک گنجشکه، با بازی جانی دپ در فیلم دزدان دریای کارائیب عجین شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدی در دریای سینما

بهترین تصاویر خلق‌شده از دزدان دریایی


تصویر دزدان دریایی در سینما، خصوصا برای نسل حاضر بشدت با تصویر کاپیتان جک گنجشکه، با بازی جانی دپ در فیلم دزدان دریای کارائیب عجین شده است.

دزدی در دریای سینما

متاخر بودن ساخت این فیلم نسبت به سایر فیلم ها با مضمون دزدی دریایی و البته موفقیت آن در گیشه در شکل گیری این ذهنیت نقش داشته است. از چهارگانه موفق وربینسکی و مارشال اگر بگذریم، کاراکترهای ماندگار دیگری نیز در هیبت دزدان دریایی در دنیای سینما آفریده شده اند و در شکل گیری انگاره عمومی از آنها نقش داشته اند. در ادامه به چند مورد از مهم ترین و تحسین شده ترین کاراکتر های دزد دریایی در تاریخ سینما اشاره شده است.

کاپیتان جک گنجشکه با بازی جانی دپ در فیلم های دزدان دریای کارائیب

چهارگانه تحسین شده دزدان دریایی کارائیب را بدون حضور جانی دپ در نقش کاپیتان جک اسپارو نمی توان تصور کرد. حضور این بازیگر در نقش یک دزد دریایی حرفه ای چنان باورپذیر و جریان ساز شده که اصلی ترین عامل ساخت قسمت پنجم آن نیز به شمار می رود. جک اسپارو به شهادت منتقدان سینما و بسیاری از سینمادوستان، یکی از ماندگارترین تصاویر خلق شده از دزد دریایی در تاریخ سینماست، به طوری که تصویر موجود در ذهن بسیاری از افراد از دزدان دریایی به شکل غیرقابل انکاری متاثر از این فیلم و کاراکتر مورد نظر است. دپ در یکی از معروف ترین گفت وگوهایش درباره نقشش در دزدان دریایی کارائیب گفته است: «بازی در این نقش مرا سر ذوق می آورد، اما آنها (مسئولان کمپانی دیزنی) نمی فهمیدند من دارم چه کار می کنم تا جایی که نزدیک بود «دیزنی» مرا اخراج کند. این بهترین نقش زندگی ام است و واقعا دوست دارم آن را بازی کنم چون این کار برایم یک تفریح است.» گفته می شود جانی دپ برای ایفای این نقش 350 میلیون دلار دستمزد گرفته است.

سر هنری مورگان با بازی لرد کرگر در فیلم قوی سیاه (1942)

هنری مورگان از شخصیت های واقعی سده 16 میلادی است که در اغلب تحلیل ها درخصوص پیشینه دزدان دریایی به نام او برمی خوریم. این دزد دریایی پرهیاهوی انگلیسی البته موضوع رمان ها و فیلم های مختلفی قرار گرفته و در این میان، قوی سیاه با تمرکز به مقطع خاصی از زندگی مورگان، تصویری ماندگار از یک دزد دریایی به دست داده است. داستان فیلم از آنجا که در بستر فعالیت های استعمارگرانه دولت های بزرگ اروپایی اتفاق می افتد، مورد توجه علاقه مندان تاریخ قرار دارد و این ویژگی، درکنار وجوه تکنیکی و دراماتیک فیلم، بر جذابیت آن می افزاید. قوی سیاه شرح مقطعی از زندگی هنری مورگان است که پس از صلح انگلستان و فرانسه، او تصمیم می گیرد اصلاح شود و دزدی دریایی را کنار بگذارد. بستر روایی فیلم بر همین تصمیم مورگان و مبارزات او در کسوت فرماندهی جامائیکا ـ که به پاس اصلاح شدنش به او پاداش داده بودند ـ با هم صنفان سابقش، یعنی دزدان دریایی، پیش می رود. قوی سیاه از سوی هنری کینگ ساخته و برای دو جایزه اسکار نامزد شد و یکی از آن جوایز را دریافت کرد.

داستان ماجراجویانه جزیره گنج، درباره دزدان دریایی و گنجی مدفون دریک جزیره است و آن را به خاطر شخصیت پردازی مثال زدنی و فضاسازی روایی ستوده اند. این اقتباس خاص از «جزیره گنج» به وسیله «لورنس ادوارد واتکین» انجام شده و فیلمنامه ای که او نوشته، به وسیله «بایرون هاسکین» به فیلم تبدیل شده است.

کاپیتان فلینت با صداپیشگی برایان مورای در انیمیشن سیاره گنج (2002)

کاپیتان فلینتِ انیمیشن سیاره گنج از دیگر شمایل های مانای خلق شده از دزدان دریایی در دنیای تصویر است که به نسبت موارد پیشین متاخرتر است. انیمیشن مورد نظر فضایی فانتزی دارد و اتفاقات در بستر یک روایت افسانه ای پیش می رود. کاپیتان فلینت دزد دریایی مشهور این کارتون است و به گونه ای عجیب از موجودات تعلق دارد. او از گنج بزرگی در سیاره ای ناشناس محافظت می کند و تصویری مثال زدنی از یک دزد دریایی عجیب وغریب را در کاراکتر خود دارد. سفر فضایی جیم هاوکینز، قهرمان داستان برای یافتن گنج و تقابل او با دزد دریایی قصه، موضوع اصلی درام در این انیمیشن است که توانست سال 2002 بسیاری از مخاطبان گروه سنی هدف را جذب فیلم کند. این کارتون که با دوبله فارسی در ایران نیز در دسترس است، در کمپانی والت دیزنی تولید شده است.

کاپیتان بارباسوا با بازی جفری راش در فیلم های دزدان دریای کارائیب

کاپیتان جک گنجشکه اگرچه معروف ترین شخصیت دزد دریایی سری فیلم های دزدان دریای کارائیب است، اما تنها کاراکتر ماندگار دزد دریایی در این فیلم نیست. کاپیتان هکتور بارباسوا ملقب به مروارید سیاه از کاراکترهای اصلی قصه در این سری فیلم هاست و توانسته به استانداردهای سنتی یک دزد دریایی حرفه ای تا حد زیادی نزدیک شود. او شخصیت منفی فیلم اول است، اما در فیلم سوم به طور کامل تغییر رویکرد می دهد و به شخصیتی درستکار تبدیل می شود. بارباسوا در جدالی دائمی با جک گنجشکه است و از ویژگی های جالبی که در فیلم اول دارد، این است که می گویند او نفرین شده و به خاطر این نفرین هرگز نمی میرد.

دزدی در دریای سینما

جان سیلور با بازی رابرت نیوتون در فیلم جزیره گنج (1950)

داستان پرآوازه رابرت لویی استیونسن ـ داستان نویس اسکاتلندی ـ بارها دستمایه ساخت تئاترها و فیلم های مختلف شده است، اما از سال 1883 که کتاب «جزیره گنج» نوشته شده تا امروز، به شهادت منتقدان سینما شاید کاراکتر خلق شده از سوی رابرت نیوتون در فیلم سال 1950 هاسکین بهترین تصویرسازی دزد دریایی براساس این کتاب باشد. کاراکتر «لانگ جان سیلور» به تعریف مفهوم جدیدتری از یک دزد دریایی کمک کرد و یک لهجه خاص را به عنوان لهجه کلیشه ای دزدان دریایی معرفی نمود.

داستان ماجراجویانه جزیره گنج، درباره دزدان دریایی و گنجی مدفون دریک جزیره است و آن را به خاطر شخصیت پردازی مثال زدنی و فضاسازی روایی ستوده اند. این اقتباس خاص از «جزیره گنج» به وسیله «لورنس ادوارد واتکین» انجام شده و فیلمنامه ای که او نوشته، به وسیله «بایرون هاسکین» به فیلم تبدیل شده است.

کاپیتان هوک در انیمیشن پیترپن با صداپیشگی داستین هافمن (1953)

همیلتون لوسک و ویلفرد جکسون و کلاید گرونیمی سال 1953 احتمالا نمی دانستند انیمیشنی که برای والت دیزنی می سازند، تصویری چنین ماندگار از یک دزد دریایی را در تاریخ سینما خلق کند. انیمیشن، داستان «وندی» و دو برادرش را روایت می کند که با قهرمان افسانه ای پیترپن، به سمت «ناکجاآباد» می روند و در این مسیر با موجود خبیثی به نام کاپیتان هوک ـ که یک دزد دریایی بدطینت است ـ مواجه می شوند. کاپیتان هوک انیمیشن پیترپن هر آنچه را که ما از ویژگی های یک دزد دریایی در ذهن داریم، دارد یا بهتر است بگوییم، آنچه از خصوصیت های یک دزد دریایی حرفه ای در این شخصیت تصویر شده، به شکل فراگیری در اذهان پذیرفته شده است. کلاسیک بازهای دنیای انیمیشن، بی تردید کاپیتان هوک را با صداپیشگی داستین هافمن فراموش نمی کنند. این انیمیشن 77 دقیقه ای در همان سال تولیدش، نامزد دریافت جایزه جشنواره کن هم بود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : روزنامه جام جم / فرهاد بیاتی