تبیان، دستیار زندگی
این روزها اخبار جالبی از كشورهای مختلف دنیا به گوش می رسد كه علاوه بر جالب بودن در نوع خود برای عامه مردم بویژه برای سیاست گذاران غافل گیر كننده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاسوسی های زنجیره ای آمریكا تمامی ندارد


این روزها اخبار جالبی از كشورهای مختلف دنیا به گوش می رسد كه علاوه بر جالب بودن در نوع خود برای عامه مردم بویژه برای سیاست گذاران غافل گیر كننده است.

شنود امریکا

خبر شنود تلفن و ارتباطات تلفنی و چك كردن پست های الكترونیك یا همان ایمیل های شخصی، امر جدید نیست چند سالی است كه در برخی كشور ها بویژه آن دسته كه داعیه مردم سالاری و آزادی و احترام به حریم شخصی و خصوصی را دارند، باب شده همانطور كه نیكلا ساركوزی رییس جمهور سابق فرانسه در یك سخنرانی خطاب به مردم كشورش گفت: مردم ما می دانیم شما‌ آخر هفته ها به كجا می روید.

سردمداران كشورهای غربی به بهانه امنیت مكالمات، ایمیل های شخصی و...مردم خود را كنترل می كنند.

اما امان از آن روزی كه خود درزی نیز در كوزه بیافتد. خبر شنود مكالمات مركل، اولاند، روسف روسای جمهور  جمهور آلمان، فرانسه، برزیل و برخی دیگر از مقامات سایر كشورهای دنیا توسط آمریكا كه اخیرا منتشر شده همپیمانان این كشور را در شوك بزرگی فرو برده است.

اتفاق شنود ها و جاسوسی های آمریكا، دارد به یك امر بدیهی مبدل می شود و گویی با گذشت زمان این قضیه لوث و عادی خواهد شد.آمریكا خود را كدخدای این دهكده جهانی می داند و در این شنود ها گویا می خواهد علاوه بر جاسوسی و كسب اطلاع، قدرت ابزار ارتباطی خود و عرصه قدرت نمایی NSA آژانس امنیت ملی را به رخ دنیا بكشد

ادوارد اسنودن پیمان‌کار سابق ان.اس.ای و کارمند سابق سیا، مدارکی را فاش کرده است که نشان می‌دهد، سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) و همچنین پلیس«اف بی آی» افزون بر شنود مکالمات تلفنی،به فعالیت‌ها و اطلاعات اینترنتی میلیون‌ها شهروند امریکایی و اروپایی دسترسی داشته است.

اسنودن نمایی از سامانه جاسوسی «PRISM» را فاش کرد که بر مبنای آن سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) و پلیس «اف بی آی» اجازه یافته‌اند به سرورهای شرکت‌های مهم اینترنتی از جمله گوگل، یاهو، اپل، مایکروسافت، فیس‌بوک و امریکن آنلاین (AOL) دسترسی داشته باشند.

اتفاق شنود ها و جاسوسی های آمریكا، دارد به یك امر بدیهی مبدل می شود و گویی با گذشت زمان این قضیه لوث و عادی خواهد شد.آمریكا خود را كدخدای این دهكده جهانی می داند و در این شنود ها گویا می خواهد علاوه بر جاسوسی و كسب اطلاع، قدرت ابزار ارتباطی خود و عرصه قدرت نمایی NSA آژانس امنیت ملی را به رخ دنیا بكشد

این سامانه جاسوسی، ایمیل‌ها، ویدئو چت‌ها، پیام‌های کوتاه را به دقت رصد می‌کند و از امکانات و تجهیزات برای ردیابی و دنبال کردن مظنونان خارجی برخوردار است.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن، پیمان‌کار سابق آژانس امنیت ملی امریکا (NSA)  مبنی بر اطلاعات طبقه‌بند‌ی شده درباره برنامه‌های جاسوسی امریکا، موجب نگرانی آلمان، فرانسه و چند کشور دیگر شده است.

دیلما روسف رییس جمهور برزیل كه خود قربانی شنود و سیستم های جاسوسی آمریكا است با رد توجیه مقامات آمریكایی مبنی بر شنود ها در راستای مبارزه با تروریسم، این عمل را نقض حقوق مدنی می داند.

افشای جاسوسی‌های آمریکا از برزیل، روابط دو کشور را به شدت تیره کرده است؛ رئیس جمهور برزیل (سپتامبر 2013) در واکنش به فعالیت‌های جاسوسی امریکا سفر خود به واشنگتن را لغو کرد.

شنود امریکا

برزیل همچنین اعلام کرده است، قصد دارد با تدابیری چون ذخیره داخلی اطلاعات و برقراری ارتباط مستقیم با اروپا و همه کشورهای امریکای جنوبی از طریق شبکه‌های کابل زیردریایی فیبر نوری، اینترنت-محوریِ امریکا را دور بزند و شبکه‌ای عاری از جاسوسی امریکا شکل دهد.

آمریكایی ها به شنود مكالمات روسف بسنده نكردند، گویا جاسوسی های زنجیره ای NSA ادامه دارد، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز چهارشنبه (23 اکتبر) در واکنش به گزارش‌های اخیر مبنی بر جاسوسی امریکا از مکالمات تلفنی وی، با باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا تماس گرفت و شفاف‌سازی و توضیح فوری واشنگتن را درباره این موضوع خواستار شد.

صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی با اوباما، این گونه فعالیت‌های کنترلی و جاسوسی را در صورت صحت، نوعی «نقض جدی اعتماد» دانست و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بر «توضیح فوری و کامل» دولت اوباما تاکید کرد.

روزنامه‌ی واشنگتن پست فاش کرده که ادوارد اسنودن اسنادی از جاسوسی آمریکا از ایران را در اختیار دارد. این روزنامه‌ی آمریکایی نوشت که مسوولان آمریکایی به برخی دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه هشدار دادند اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیار دارد، بیانگر تعاملات مخفیانه میان این دستگاه‌ها و آمریکاست.

این مسوولان اعلام کردند، اسنودن در مدت فعالیتش در این اداره به ده‌ها هزار سند دسترسی پیدا کرده است که برخی از این اسناد حاوی اطلاعات حساسی از برنامه‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات از ایران، روسیه و چین است. هم‌چنین اسناد دیگری وجود دارد که بیانگر تعامل با کشورهایی است که مخفیانه همکاری اطلاعاتی با آمریکا دارند.

واشنگتن پست به نقل از این مسوولان ادامه داد، بسیار دشوار است که به این کشورها اعلام شود اطلاعات حساس آن‌ها درز کرده است. شنود مکالمات 35 رهبر جهان توسط آمریکا همپیمانان اروپایی واشنگتن را در شوک بزرگی فرو برده است

به عقیده اسنودن برنامه‌های جاسوسی واشنگتن توانایی مردم برای آزادی بیان و تفکر را محدود می‌کند، از خلافیت آنان می‌کاهد و زندگی آن‌ها را نا امن می‌کند.

صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی با اوباما، این گونه فعالیت‌های کنترلی و جاسوسی را در صورت صحت، نوعی «نقض جدی اعتماد» دانست و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بر «توضیح فوری و کامل» دولت اوباما تاکید کرد

در این میان مسولان حوزه مخابرات و ابزارهای ارتباطی باید تمام توان خود را در بالابردن ضریب امنیتی ابزارهای ارتباطی بكار گیرند. وقتی به گفته اسنودن كه صحت اسناد و افشاگری هایش یكی پس از دیگری رو می شود، چین نیز از جمله قربانیان شنود آمریكا است، چگونه ما به سیستم ها و زیرساخت های مخابراتی كشورمان كه غالبا چینی هستند اعتماد كنیم.شركت هواووی از جمله شركت‌های چینی است كه متعهد شده بود فناوری‌ها و تجهیزات خود را در اختیار شركت‌های ارتباطی ایران قرار دهد.

شاید ما هم باید به فكر اینترنت ملی باشیم و یا زیر ساخت های خود را با استفاده از تولیدات ملی تجهیز و بروز رسانی كنیم تا مبادا آن اتفاق كه نباید بیافتد، بیافتد...

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان


مقالات مرتبط :

مجوز جاسوسی دولت آمریکا تمدید شد  

دزدی انگلیس از اروپا !