تبیان، دستیار زندگی
، شیطان همیشه، همراه انسان است گناه و معصیت را پیش چشمش زینت مى‏ دهد، وى را در آرزوى توبه نگه‏ مى‏ دارد كه آنرا به تأخیر اندازد تا زمانى كه مرگ در حال غفلت كامل، در برابرش‏ آشكار گردد. اى واى بر غافلى كه عمرش دلیلى بر ضد اوست و روزگارش او را به بدبختى و ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه بر مرگ خود پیشی بگیریم!

مرگ

امام علی(علیه السلام) در خطبه شصت و چهارم نهج البلاغه می فرمایند: «اى بندگان خدا از (نافرمانى) خدا بپرهیزید و با اعمال نیك خویش بر مرگتان پیشى‏ گیرید(پیش از آنكه مرگ شما فرا رسد تا مى‏ توانید اعمال نیك به جا آورید) به وسیله‏ چیزى كه از دست‏ شما مى‏ رود آنچه براى شما جاودان مى‏ ماند خریدارى كنید.

خود كوچ كنید كه به سختى براى كوچ دادنتان كوشش مى‏ شود، مهیاى مرگ باشید كه بر شما سایه افكنده است، از كسانى باشید كه آنها را بانگ زدند و بیدار شدند و دانستند كه دنیا سراى جاودان نیست، پس آن را با سراى آخرت مبادله كردند. خداوند شما را بیهوده نیافریده و مهمل رها نكرده، فاصله شما با بهشت‏ یا دوزخ بیش‏ از فرارسیدن مرگ نیست. زندگى محدودى كه گذشتن لحظات، از آن مى‏ كاهد و مرگ‏ آنرا نابود مى‏ سازد حتما كوتاه خواهد بود. زندگى كه گذشت‏ شب و روز آنرا به پیش مى‏ راند به زودى به پایان خواهد رسید.

آن حضرت می افزایند: «مسافرى كه تنها سعادت و خوشبختى و یا شقاوت و بدبختى همراه دارد باید بهترین زاد را با خود بردارد، در این جهان از همین جهان براى خود زاد و توشه ‏اى گیرید كه فرداى رستاخیز حافظ و نگهدارتان باشد. بنده باید از پروردگارش بترسد، خویشتن را اندرز دهد، توبه را مقدم دارد و بر شهوات خویش پیروز گردد. زیرا مرگش از نظرش پنهان است و آرزویش وى را فریب مى‏ دهد، شیطان همیشه، همراه انسان است گناه و معصیت را پیش چشمش زینت مى‏ دهد، وى را در آرزوى توبه نگه‏ مى‏ دارد كه آنرا به تأخیر اندازد تا زمانى كه مرگ در حال غفلت كامل، در برابرش‏ آشكار گردد. اى واى بر غافلى كه عمرش دلیلى بر ضد اوست و روزگارش او را به بدبختى و شقاوت بكشاند. از خدا مى‏ خواهیم كه ما و شما را از كسانى قرار دهد كه هیچ نعمتى آنها را مست و مغرور نمى‏ كند و هیچ هدفى او را از اطاعت پروردگار باز نمى‏ دارد و بعد از فرارسیدن مرگ‏ پشیمانى و اندوه در او راه نمى‏ یابد».

امام جعفر صادق(علیه السلام) نیز در این باره می فرمایند: «مثل الدنیا كمثل ماء البحر كلما شرب منه العطشان ازداد عطشا حتی یقتله: دنیا مانند آب دریاست كه هر چه شخص تشنه از آن بیشتر آشامد، تشنگی اش بیشتر شود تا او را بكشد.»(اصول كافی، ج 3، ص205) همچنین در حدیث دیگری می فرمایند: «إن كان ما یكفیك یغنیك فأدنی ما فیها یغنیك و إن كان ما یكفیك لا یغنیك فكل ما فیها لا یغنیك: اگر اندازه كفایت، بی نیازت كند، كمترین چیز دنیا بی نیازت كند و اگر اندازه كفایت بی نیازت نكند، هرچه در دنیا هست بی نیازت نكند.» (اصول كافی، ج 3، ص 20)

اما همه آنچه انسان به آن میل و رغبت دارد مذموم نیست، زیرا آنچه آدمی در دنیا به آن میل دارد اگر ثمره و نتیجه آن بعد از مرگ برایش بماند ـ یعنی علم نافع و عمل صالح ـ در حقیقت به آخرت متعلق است و آن را به این اعتبار دنیا نامند که نزدیک و در دسترس است و هر یک از عالم و عابد از علم و عبادت خود لذت می برد و حتی برای وی لذت بخش ترین چیزهاست

بدان که دنیا در ذات خود ماهیت و حقیقتی دارد و نسبت به انسان و در حق بندگان نیز ماهیت و حقیقتی دارد. اما ماهیت و حقیقت دنیا فی نفسه عبارت است از اشیاء و اعیان موجود یعنی زمین و آنچه در آن است و مراد از زمین املاک و باغ و امثال اینهاست و آنچه در آن است معادن و نباتات و حیوانات است و به دست آوردن معادن یا برای این است که آلات و ابزار کار قرار گیرد مانند مس و آهن و یا به جهت زینت است مثل جواهر یا برای داد و ستد است، مانند طلا و نقره و از گیاهان برای تحصیل قوت و غذا و دوا بهره برداری می شود و حیوانات را یا برای کار و خدمت مورد استفاده قرار می دهند مانند بردگان و غلامان یا برای تسحیر دلهای آنان و تسلط بر آنها به جهت جاه طلبی و بزرگداشت خود، یا برای لذت یافتن از آنها مانند زنان، یا برای کسب نیرو و پشتیبانی مانند فرزندان. اینها اشیاء و اعیانی هستند که از آنها به دنیا تعبیر می شود و خدای سبحان آنها را در این آیه شریفه جمع فرموده: «زین للناس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطرة من الذهب و الفضة و الخیل المسومة و الانعام و الحرث ذلک متاع الحیاة الدنیا...: دوست داشتن خواهشها (و خواستنی ها) از زنان و فرزندان و اموال گرد آمده از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چارپایان و کشت، برای مردم آرایش (و جلوه) یافته، اینها کالای زندگی دنیاست...» (آل عمران/ 14) و محبت اینها مربوط به قوه شهوت است، مگر دوست داشتن تسخیر دلها به قصد غلبه و تسلط که از رذائل قوه غضب است.

امام جعفر صادق(علیه السلام) نیز در این باره می فرمایند: «مثل الدنیا كمثل ماء البحر كلما شرب منه العطشان ازداد عطشا حتی یقتله: دنیا مانند آب دریاست كه هر چه شخص تشنه از آن بیشتر آشامد، تشنگی اش بیشتر شود تا او را بكشد»

ماهیت و حقیقت دنیا در حق بندگان عبارت است از آنچه پیش از مرگ برای آدمی در آن بهره و وسیله شهوت و حظ و غرض و لذتی هست و لذتی که در حال کنونی خود، پیش از وفات، دارد نسبت به او دنیاست و برای او دو علاقه و بستگی در آنها هست، یکی علاقه قلبی که دوستی آن است و دیگری بستگی به بدن که اشتغال به اصلاح و پرورش آن است تا از آن بهره برداری کند. اما همه آنچه انسان به آن میل و رغبت دارد مذموم نیست، زیرا آنچه آدمی در دنیا به آن میل دارد اگر ثمره و نتیجه آن بعد از مرگ برایش بماند ـ یعنی علم نافع و عمل صالح ـ در حقیقت به آخرت متعلق است و آن را به این اعتبار دنیا نامند که نزدیک و در دسترس است و هر یک از عالم و عابد از علم و عبادت خود لذت می برد و حتی برای وی لذت بخش ترین چیزهاست، اگرچه حظ و بهره ای زودرس در دنیاست، لیکن از دنیا مذموم نیست، بلکه در حقیقت از آخرت به شمار می رود، هر چند از حیث اینکه محسوس و مشهود است از دنیا محسوب می شود. زیرا هر چه در قلمرو حس و مشاهده است از عالم شهادت (محسوس) ـ یعنی دنیا ـ است.

امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرمایند: «إن كان ما یكفیك یغنیك فأدنی ما فیها یغنیك و إن كان ما یكفیك لا یغنیك فكل ما فیها لا یغنیك: اگر اندازه كفایت، بی نیازت كند، كمترین چیز دنیا بی نیازت كند و اگر اندازه كفایت بی نیازت نكند، هرچه در دنیا هست بی نیازت نكند».

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع: بخش دین و اندیشه، خبر گزاری مهر

مطالب مرتبط:

چه کنیم از مرگ نترسیم؟

مرگ برزخی

حقیقت مرگ از نگاه قرآن چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.