تبیان، دستیار زندگی
این روزها، چشمت را به هر ورزشگاهی در قاره سبز بچرخانی، نمودی از نژادپرستی را می‌توانی ببینی. دیگر حتی مسئولان ارشد فوتبال قاره اروپا نیز معترفند که نمی توان منکر رشد روز افزون رفتارهای نژادپرستانه بود. هر روز خبری از شعارها، دست نوشته ها، رفتارها و ... به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیز فوتبال قاره سبز علیه نژادپرستی


این روزها، چشمت را به هر ورزشگاهی در قاره سبز بچرخانی، نمودی از نژادپرستی را می‌توانی ببینی. دیگر حتی مسئولان ارشد فوتبال قاره اروپا نیز معترفند که نمی توان منکر رشد روز افزون رفتارهای نژادپرستانه بود. هر روز خبری از شعارها، دست نوشته ها، رفتارها و ... به چشم می خورد.
نژاد پرستی در فوتبال

این موضوع به قدری گسترش یافته که مدیران اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را دست به کار کرده تا راه حلی پیدا کنند. انواع فعالیت های تبلیغی در ماه های گذشته صورت گرفت تا با این پدیده مقابله شود که هفته قبل در تمام این قاره با عنوان "فوتبال علیه نژادپرستی در اروپا" نامیده شد. در این بین، بازیکنان و مربیان مشهور نیز وارد عمل شده اند تا بتوانند با این پدیده مبارزه ای را شروع کنند که در صورت تعلل، تمام این ورزش را در این منطقه جهان تحت سیطره خواهد گرفت.

همه علیه نژادپرستی

در هفته گذشته، یوفا از تمام ظرفیتش استفاده کرد تا بتواند پیامدهای رواج این اتفاق را برای مردم تبیین کند. در سه روزی که دیدارهای لیگ قهرمانان و لیگ اروپایی برگزار می شد، برنامه های منسجمی طراحی شد تا این پیام به مخاطبان برسد. این تا بدانجا بود که هفته قبل را هفته اقدام علیه نژادپرستی نامیدند که دیگر صدای همه را درآورده است.

"یوفا، اعضای اتحادیه و تمامی کسانی که حامی این جنبش هستند، تمام توانشان را در مقابله با هر نوع تبعیضی در این ورزش و هرگونه رفتار مشابهی در سراسر قاره اروپا گذاشته اند. ما پیام نبردمان با نژادپرستی را به صدای بلند اعلام خواهیم کرد تا بتوانیم مردم را هشیار کنیم." این سخنان متعلق به میشل پلاتینی، رئیس یوفاست که از حامیان جدی این جنبش به شمار می رود. در حقیقت، او در زمره کسانی است که قاره را علیه این پدیده متحد کرده است.

بستن بازوبندی با نوشته "نه به نژادپرستی"، پیام هایی با محتوای مبارزه با نژادپرستی در مکان های عمومی و اطراف زمین، پخش ویدئوهای مبارزه با این پدیده در ورزشگاه ها و ... از اقداماتی بود که در هفته قبل به شکل گسترده در قاره انجام شد

نام های بزرگ در کمپین ضد نژادپرستی

در این بین، شاهد هستیم که بسیاری از بازیکنان نیز به این کمپین پیوسته اند. همه آنها در تلاش بوده اند تا هوشیاری عمومی در واکنش به افزایش خشونت و تبعیض در فوتبال را افزایش دهند که البته، هفته قبل اوج این اقدامات و فعالیت ها در اروپا بود. این روزها یوفا از هر روشی برای مبارزه با این پدیده استفاده می کند و راه های زیادی را تجربه می کند. این تا بدانجاست که بازیکنانی مانند لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، یوهان کرایوف و ... نیز پا به عرصه گذاشته و به صورت جدی در حال فعالیت هستند.

بستن بازوبندی با نوشته "نه به نژادپرستی"، پیام هایی با محتوای مبارزه با نژادپرستی در مکان های عمومی و اطراف زمین، پخش ویدئوهای مبارزه با این پدیده در ورزشگاه ها و ... از اقداماتی بود که در هفته قبل به شکل گسترده در قاره انجام شد. البته، قبل از دیدارهای این فصل نیز بنرهایی محتوای شعارهایی در حمایت از این اقدام نیز به نمایش در می آید. همه اینها با کمک بازیکنان و مربیان مشهوری است که در فوتبال اروپا فعال هستند.

نژاد پرستی در فوتبال

تمام این اقدامات در راستای برگزاری کنگره عمومی یوفا در ماه گذشته است که مبارزه با نژادپرستی را در دستور کار خود قرار داد. در کنار تمام این اقدامات، این اتحادیه به زودی مجازات های سنگینی را نیز در این زمینه به اجرا خواهد گذاشت که می تواند فصل جدید را در این موضوع رقم بزند.

بزرگترین کمپین رزشی در اروپا

"ما بسیار خوشحالیم که در این هفته شاهد بزرگترین و وسیع ترین فعالیت پیام رسانی در ورزش بودیم که از گروه های کوچک تا بزرگترین باشگاه قاره اروپا را در بر می گیرد. زمینه و خواست کسانی که در فوتبال هستند، مقابله با نژادپرستی و ترویج این پیام در قاره است." اینها را پیارا پاور، مدیر اجرایی این کمپین بر زبان آورده که هفته گذشته، روزهای پر کاری را پشت سر گذاشته است.

در هفته قبل، بیش از چهل کشور در قاره سبز درگیر این رویداد بودند تا بتوانند پیام مبارزه با نژادپرستی را به گوش مردم برسانند. این اتفاق در حالی رو به ازدیاد است که این روزها می توان خواستی جدی را برای نابودی آن دید؛ اما چرا فوتبال قاره سبز به این نقطه رسیده، خود داستان مفصلی است که بدان خواهیم پرداخت.

بخش ورزشی تبیان


منبع: مشرق