تبیان، دستیار زندگی
غلام دلشاد جانباز بالای هفتاد درصد و در سن 17 سالگی مجروح شده است، خود از جامعه جانباز حاد شیمیایی و همچنین کاندید پیوند ریه و عمل استند ریه است، گفت: دکتر اشتانسل فوق متخصص ریه و فوق تخصص استند ریه از بیمارستان همر آلمان، آذرماه امسال به تهران سفر خواهد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما در خدمت دانشمندانیم نه دشمنان


غلام دلشاد جانباز بالای هفتاد درصد که،خود از جامعه جانبازان حاد شیمیایی و همچنین کاندیدای پیوند ریه و عمل است،گفت: دکتر اشتانسل فوق متخصص ریه و فوق تخصص استند ریه از بیمارستان همر آلمان، آذرماه امسال به تهران سفر خواهد کرد.

جانبازان شیمیایی

وی در رابطه با استند ریه گفت: استند دستگاهی است که در ریه قرار می‌گیرد و بعد از شش ماه باید جرم گیری و شست و شو شود.

این جانباز شیمیایی افزود: مشکلات جانبازان ریوی علاوه بر هزینه ایاب و ذهاب به کشور آلمان، شست‌وشو و جرم گیری این دستگاه است که به دلیل عدم وجود این فن آوری در کشورمان هر شش ماه یک‌بار باید جانباز به آلمان مراجعت کرده، این امر هزینه زیادی را برای فرد و جامعه متحمل می‌کند. سفر دکتر اشتانسل به کشورمان فرصت مناسبی است تا پزشکان کشورمان با این فناوری و تخصص آشنا شوند.

وی درخواست خود را از مسئولان چنین عنوان کرد: از آنجا که دکتر اشتانسل پزشک متبحری ست باید امکاناتی فراهم آید تا پزشکان ما این علم را بیاموزند و انجام این عمل و مراحل بعدی آن در کشورمان انجام شود؛ چرا که این عمل ساده‌ای است.

دلشاد روز دوشنبه 13 آذر سال گذشته را به آورد و گفت: مانند سال جانبازان شیمیایی با وضعیت حاد ریوی توسط «پرفسور اشتانسل» در بیمارستان خاتم‌الانبیاء (صلی الله علیه واله) ویزیت خواهند شد.

وی ادامه داد: به گفته تعدادی از جانبازان که سال پیش در بیمارستان با هم بستری بودیم همگی می‌دانستند که آلمان پادزهر را دارد اما در اختیار ما نمی‌گذارد و آمدن این دانشمند صرفاً برای تکمیل آزمایشات است.

این فعال حوزه جانبازان شیمیایی گفت: محمد صادق روشنی خیلی زیبا بیان کرده، او به پرفسور اشتانسل گفت: آلمان خود لطف کرد گاز خردل را در اختیار صدام گذاشت و الآن به دنبال ادامه تحقیقات، درمان جانبازان شیمیایی را بهانه کرده است. روشنی با صراحت به پروفسور اشتانسل گفت: ما فیلمی را که 3 دختر آلمانی شیمیایی شدند و شما آنان را درمان کردید، دیده‌ایم. شما 3 تا 4 ماه در بیمارستان ارتش آن‌ها را قرنطینه کردید و خوب شدند، من خوشحالم که این سه خواهر سلامتی خود را به دست آورده‌اند. فقط می‌خواستم بگویم ما می‌دانیم شما پادزهر را در اختیار دارید.

وی همچنین اعلام کرد: جامعه جانبازان با اتحاد از مسئولان بخواهند به جای صرف هزینه سفر چنین افرادی، در تدارک یک دوره آموزشی برای پزشکان متخصص جامعه هدف باشند، تا این تحقیقات به منفعت ایران و اسلام تمام شود نه اینکه ما موش آزمایشگاهی دشمن قرار بگیریم.

پیوند ریه عملی پرخطر است جانبازان بعد از عمل پیوند معمولاً شش ماه بعد به درجه رفیع شهادت نایل می‌شوند، سعی می‌شود تا عمل پیوند انجام نشود

دلشاد در خصوص مشکلات ریوی جانبازان هم این چنین گفت: اصلی‌ترین مشکلات جانبازان مربوط به ریه آن‌ها است جانبازان ریوی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

1-    مشکلات ریوی پر خطر: جانباز با کوچک‌ترین عارضه یعنی سرما و گرما دچار مشکل می‌شود.

2-    مشکلات ریوی متوسط: عارضه آن یک درجه کمتر از پرخطر است اما با گذشت زمان و افزایش سن به نوع اول تبدیل می‌شود.

3-    مشکلات ریوی معمولی: جانباز در عوارض شیمیایی قرار گرفته اما با دارو و اسپری‌های مخصوص کنترل می‌شود.

وی گفت: ما با گروه‌های پرخطر سر و کارداریم که در آستانه پیوند ریه قرار گرفته‌اند، با توجه به اینکه پیوند ریه عملی پرخطر است جانبازان بعد از عمل پیوند معمولاً شش ماه بعد به درجه رفیع شهادت نایل می‌شوند، سعی می‌شود تا عمل پیوند انجام نشود.

این جانباز حاد شیمیایی همچنین در خصوص اسپری‌ها گفت: قیمت این اسپری‌ها گران بوده و پس از تحریم به سختی گیر می‌آید که همین امر مشکلات زیادی را برای جانبازان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: بسیاری از جانبازان باید برای تایید داروی خود چند بار به مسوولان مراجعه کنند. همچنین یکی از عوارض داروهایی که جانبازان شیمیایی مصرف می‌کنند، پوکی استخوان است و برای مبارزه با آن باید هر شب آب گوجه فرنگی یا یک عدد موز بخورند اما این کار را هم نمی‌توانند انجام دهند. مشکلات اقتصادی بدجوری به این افراد فشار می‌آورد.

غلام دلشاد از آن دسته جانبازانی 70 درصد است که تمام تلاش خود را می‌کند تا بخشی از مشکلات این گروه مساعد شود تا دیگر مجبور نباشد علاوه بر مشکلات ناشی از بیماری، به مسایل جانبی مانند نبود دارو و چند برابر شدن قیمت‌ها فکر کنند.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری  تبیان