تبیان، دستیار زندگی
مرور چند کتاب که اخیرا با موضوع تاریخی بر پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفته اند و یا به زودی منتشر می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نزاع‌ سیاسی ایران و آمریکا


مرور چند کتاب که اخیرا با موضوع تاریخی بر پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفته اند و یا به زودی منتشر می شوند.

معمای ایرانی

معمای ایرانی

«معمای ایرانی» نوشته کنت پولاک، تحلیلگر ارشد سازمان سیا در ایام ریاست جمهوری بیل‌کلینتون از سوی عرفان قانعی‌فرد ترجمه و توسط نشر علم در 3300 نسخه منتشر می‌شود.به گفته مترجم کتاب «معمای ایرانی»، کنت پولاک، تحلیلگر سابق سازمان سیا در ایام ریاست جمهوری بیل کلینتون بوده که در این کتاب، پیشینه نزاع‌های سیاسی و  روابط ایران و آمریکا را در سال‌های قبل و بعد از انقلاب مورد بررسی قرار داده است. رگه‌هایی از سنت قدیمی تحلیلگران سیا، مبنی بر پیش‌بینی سقوط نظام ایران بعد از انقلاب در این کتاب هم به چشم می‌خورد؛ به این معنی که پس از انقلاب بعضی تحلیلگران سیاسی به بهانه‌های مختلف چون جنگ و تحریم و گروگانگیری آمریکایی‌ها و... خبر از فروپاشی نظام دادند و البته تفسیرشان، تحلیل و تفسیر درستی نبود؛ پولاک هم از جمله همین افراد است که خواه ناخواه رگه‌هایی هرچند کمرنگ از این گونه تحلیل و تفسیرها را در کتابش می‌توان یافت.

در کشاکش سیاست و فرهنگ

در کشاکش سیاست و فرهنگ

مرکز اسناد انقلاب دو کتاب دیگر از مجموعه خاطرات چهره های انقلاب؛ خاطرات محمد جواد صاحبی و جواد مقصودی را منتشر و روانه بازار نشر کرده. کتاب «در کشاکش سیاست و فرهنگ» دربردارنده «خاطرات محمدجواد صاحبی» به همت حجت‌الله علیمحمدی تدوین شده است.محمدجواد صاحبی از مبارزان جوان قبل از انقلاب است که در حوادث پیش و پس از آن، نقش ویژه‌ای ایفا نموده است. کتاب «در کشاکش سیاست و فرهنگ» در پنج فصل تدوین شده است؛ فصل اول به زندگی‌نامه، خانواده و تحصیلات راوی اختصاص دارد. در فصل دوم با عنوان «درباره‌ قبل از پیروزی» از وقایع و حوادث و شخصیت‌ها در پیش از انقلاب سخن به میان آمده است. وقایع مربوط به پیروزی انقلاب و فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و انتشاراتی راوی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فصل سوم گنجانده شده است. وی در فصل چهارم از حضورش در مۆسسه‌ی کیهان و مدیریتش بر کیهان اندیشه و ارتباط با اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی می‌گوید. فصل پایانی نیز به آثار و فعالیت‌های علمی وی در قالب برگزاری کنگره‌ها اختصاص دارد. بنابراین گزارش، کتاب «خاطرات جواد مقصودی» را فاطمه نظری کهره تدوین کرده است.

کتاب «معمای ایرانی»، کنت پولاک، تحلیلگر سابق سازمان سیا در ایام ریاست جمهوری بیل کلینتون بوده که در این کتاب، پیشینه نزاع‌های سیاسی و  روابط ایران و آمریکا را در سال‌های قبل و بعد از انقلاب مورد بررسی قرار داده است. رگه‌هایی از سنت قدیمی تحلیلگران سیا، مبنی بر پیش‌بینی سقوط نظام ایران بعد از انقلاب در این کتاب هم به چشم می‌خورد.

ناشر در معرفی کتاب آورده است: «انقلاب اسلامی همان‌گونه که محصول فعالیت‌های گسترده‌ی گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه بوده است، باید از زبان افرادی متفاوت و متعدد نیز بازگو شود تا علاوه بر دسترسی جامع‌تری به جزئیات وقایع، چگونگی و زوایای گوناگون وقایع نیز پدیدار شوند.»خاطرات جواد مقصودی اطلاعات سودمند از وقایع دهه‌ 1330 و فعالیت‌های «گروه شیعیان» - که راوی خود از اعضای شورای مرکزی آن بوده است و تاکنون اطلاعات کمی درباره‌ آن منتشر شده‌است - در اختیار پژوهشگران تاریخ انقلاب اسلامی می‌گذارد. این گروه بعد از فوت آیت‌الله العظمی‌ بروجردی و تشکیل هیئت مۆتلفه‌ی اسلامی‌ یکی از ارکان مۆتلفه‌ی اسلامی ‌شد. همچنین وی خاطرات نسبتاً جامعی از آغاز نهضت اما‌م‌خمینی(ره)، فعالیت‌های مبارزان با رژیم پهلوی در دوران تبعید امام و وقایع مربوط به این دوره ارائه داده‌است. با توجه به مسئولیت راوی در مدرسه‌ رفاه و مدرسه‌ علوی خاطرات دستِ اولی از نخستین روزهای ورود امام(ره) و فضای سیاسی نخستین سال‌های انقلاب در اختیار ما قرار گرفته است. همچنین با عنایت به اداره‌ ستاد نماز جمعه توسط راوی به‌مدت 27 سال، خاطرات منحصربه‌فردی در این زمینه نیز در کتاب ارائه شده‌است.

داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی

داستان ایران از آغاز تا خاموشی دماوند

دفتر نخست از مجموعه دو جلدی «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» با عنوان «از آغاز تا خاموشی دماوند» به قلم فریدون جنیدی منتشچندی پیش به بازار آمد.در جلد نخست «داستان ایران بر بنیاد گفتارهای ایرانی» که با استفاده از متون تاریخی ایران نوشته شده، تاریخ ایران از آفرینش تا خاموشی دماوند بیان شده است. این کتاب پژوهشی با نگاهی تازه و متفاوت برای شناخت فرهنگ و تمدن دورکرانه‌ ایران‌زمین است.«داستان ایران بر پایه‌ گفتارهای ایرانی» کتاب عظیمی است که حاصل 35 سال کار نویسنده بر روی مجموعه گفتارهای ایرانی است.

نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی

نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی

کتاب «نقد تاریخ ‌نگاری انقلاب اسلامی» (جلد پنجم) همراه با نقد 6 کتاب پیرامون انقلاب ایران و بیان حقایق عوامل پیروزی انقلاب اسلامی به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.بزرگ‌نمایی و افراط در تاریخ‌نگاری به اندازه‌ اغماض‌های بی‌جا و برخوردهای تفریطی و انفعالی زیان آور است و هر دو، جامعه‌ تشنه‌ حقیقت را به گمراهی می‌کشاند، واقع‌گرایی، حقیقت‌بینی و دقتِ توأم با صداقت یک مورخ، سرمایه ارزشمندی است که وی را همه‌ جای آثارش از گزند خطا و خیانت و انحراف مصون می‌دارد.این دقت و تأمل در بررسی رویدادهای منتهی به انقلاب اسلامی و حوادث سه دهه اخیر اهمیت بیشتری دارد. سیر تحولات شکل‌گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی، حرکت کشور به سوی استقلال، حاکمیت ملی و عدم وابستگی سیر پرفراز و نشیبی است که نویسندگان فراوانی کوشیده‌اند به آن بپردازند.لیبرال‌ها، سلطنت‌طلبان، فراماسون‌ها و کمونیست‌ها از جمله کسانی بودند که درباره‌ انقلاب اسلامی قلم زده‌اند و آثار خود را منتشر کرده‌اند، در این میان شناخت سره از ناسره به نقدی منصفانه و منطبق با حقایق انقلاب اسلامی نیازمند است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی بدان همت گماشته است.در این مجلد، شش کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره انقلاب اسلامی ایران مورد بررسی و نقد قرار گرفته اند.

ایران - تاریخ و میراث

ایران - تاریخ و میراث

کتاب «ایران - تاریخ و میراث» نوشته‌ی جان اِی. بویل با مقدمه‌ی سر راجر استیونز (سفیر بریتانیا در ایران 1954 -1958) و ترجمه‌ جعفر محسنی منتشر شده. این کتاب در شش فصل با عنوان‌های «ایران در قرون متمادی»، «ادبیات فارسی»، «نقاشی در ایران»، «معماری در ایران»، «سفال و سفالگری در ایران» و «قالی و قالیبافی در ایران»، همراه با عکس‌هایی درباره موضوع‌های ذکرشده، منتشر شده است.«ایران - تاریخ و میراث» با 127 صفحه، شمارگان 990 نسخه و قیمت 11هزار تومان از سوی نشر ققنوس به چاپ رسیده است.

نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک‌ جانبه‌گرای آمریکا

نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک‌ جانبه‌گرای آمریکا

کتاب «نومحافظه‌کاری و سیاست خارجی یک‌ جانبه‌گرای آمریکا» با موضوع بررسی سیاست خارجی نومحافظه‌کاران آمریکا در جهان و خاورمیانه چندی است وارد بازار نشر شده. این کتاب به قلم علی‌اکبر جعفری و حسین بکویردی ورزقانی که با موضوع بررسی سیاست خاجی آمریکا در سه دهه اخیر در خاومیانه نوشته شده است.در این پژوهش از دیدگاه علمی ریشه‌های سیاست خارجی تهاجمی آمریکا بررسی و شناخت قابل توجهی درباره ماهیت و روند شکل‌گیری این سیاست برای علاقه‌مندان به روابط بین‌الملل ارائه می‌شود.مولفان این اثر در مقدمه آن تاکید داشته‌اند که نومحافظه‌کاری به صورت مصطلح به افکار و ایدئولوژی نومحافظه‌کاران آمریکا اطلاق می‌شود که ویژگی اصلی آن دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه در سیاست خارجی و تاکید کمتر به مسائل داخلی است. این کلمه به طور مشخص به گروهی از کارشناسان، تحلیلگران سیاسی و نظامی و نهادهای اطلاق می‌شود که بر جهان تک‌قطبی و سیطره ایالات متحده بر آن تاکید و آن را رسالت تاریخی و اخلاقی این کشور می‌دانند.

تاریخ تشکیلات اسلامی

تاریخ تشکیلات اسلامی

کتاب «تاریخ تشکیلات اسلامی» با استناد به بیش از دویست مصدر و منبع معتبر و اصلی معاصر دولت‌های اسلامی، به قلم محمدرضا شهیدی‌پاک برای مقطع کارشناسی ارشد تدوین شد.نویسنده کتاب «تاریخ تشکیلات اسلامی» این اثر را با هدف تدوین مطالب درسی و ارائه پژوهش‌های خود در موضوع تاریخ تشکیلات اسلامی تألیف کرده است. در تألیف این اثر از دویست مصدر و منبع معتبر و اصلی معاصر دولت‌های اسلامی استفاده شده است.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: مهر/فارس/ایسنا/خبرآنلاین