تبیان، دستیار زندگی
معاون سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه استعفای من از ستاد به دلیل توقف اجرای طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) نیست، گفت: مخالفت با اصل طرح شبنم به معنای موافقت با عرضه کالای جعلی و تقلبی و عدم موافقت با تولید است. مهدی ابویی در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفت با شبنم یعنی موافقت با تقلب!


معاون سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه استعفای من از ستاد به دلیل توقف اجرای طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) نیست، گفت: مخالفت با اصل طرح شبنم به معنای موافقت با عرضه کالای جعلی و تقلبی و عدم موافقت با تولید است. مهدی ابویی در مورد جابه جایی که در معاونت پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز صورت گرفته است، گفت: دلیل خاصی در این تغییرات نیست، بلکه خود بهتر دیدم که از این سمت کناره گیری کنم، بنابراین استعفا دادم.

طرح شبنم

معاون سابق پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سئوال که آیا دلیل استعفا به حذف طرح شبنم باز می گردد، زیرا جنابعالی از افراد پایه گذار اجرای این طرح در ستاد بودید و با وزارت صنعت همکاری می کردید؟ تصریح کرد: خیر، استعفای من ارتباطی با توقف اجرای طرح شبنم ندارد.

وی، اساسی ترین نیاز و اقدام در حوزه اقتصاد در کشورمان برای رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 و دستیابی به قدرت اول منطقه را از نظر اقتصادی را شفاف سازی مجموعه فرآیند در حوزه اقتصاد به ویزه در بخش تولید و تجارت دانست و تصریح کرد: شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی به ویژه گردش کالا، خدمات و پول باید همواره مدنظر باشد.

ابویی، نتیجه شفاف سازی در حوزه اقتصاد را جلوگیری از فعالیت‌های انحرافی به ویژه در حوزه قاچاق کالا و ارز ذکر و بیان کرد: طی یکی دو سال اخیر برنامه ریزی ها در همین راستا صورت گرفت. در این میان، آسیب شناسی های لازم و شناسایی چالشها انجام شد. ستاد بسته ای را به دولت وقت پیشنهاد کرد که تمامی بسته با عنوان "منشور پیشگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز" مصوب شد و هدف اصلی این شفاف سازی اقتصاد بود. بر این اساس، یکی از اقدامات در مورد شفاف سازی گردش کالای خارجی در داخل کشور است تا زمینه عرضه قاچاق کالا و کالای تقلبی به صفر برسد و محیط اقتصادی ایمن شود.

معاون سابق پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: اگر شفاف سازی در عرضه کالاها صورت گیرد، زمینه بری عرضه کالای قاچاق از بین می رود و خود به خود اصل فعالیت صورت نخواهد گرفت.

مدیریت، هدایت، هماهنگی و نحوه اجرا بر عهده این وزارتخانه قرار گرفته بود.در کشورهای پیشرفته نحوه رهگیری کالای ساخته شده وجود دارد و قابل رهگیری است؛ به این ترتیب کالای جعلی و تقلبی ردیابی و با آن برخورد می شود و این کار در کشوری مانند ایتالیا صورت گرفته است و کالای مشابه جعلی و تقلبی در هر نقطه از دنیا شناخته می شود و این اصل ملزومات کار در حوزه اقتصاد است

وی با اشاره به اینکه این مصوبه به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده بود، عنوان کرد: مدیریت، هدایت، هماهنگی و نحوه اجرا بر عهده این وزارتخانه قرار گرفته بود.در کشورهای پیشرفته نحوه رهگیری کالای ساخته شده وجود دارد و قابل رهگیری است؛ به این ترتیب کالای جعلی و تقلبی ردیابی و با آن برخورد می شود و این کار در کشوری مانند ایتالیا صورت گرفته است و کالای مشابه جعلی و تقلبی در هر نقطه از دنیا شناخته می شود و این اصل ملزومات کار در حوزه اقتصاد است.

طرح شبنم

وی، یکی از اشکالات اساسی در حوزه کالای قاچاق را عدم شفاف سازی در سطح عرضه عنوان و بیان کرد: بر این اساس برای مردم، صنوف و مامورین دولتی تقلبی و اصل بودن کالا قابل شناسایی نیس.

معاون سابق پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه باید اصل طرح مورد پیگیری قرار گیرد، گفت: مخالفت با اصل طرح به معنای موافقت با عرضه کالای جعلی و تقلبی و عدم موافقت با تولید است. در عین حال از نتایج شفاف سازی، ایجاد رقابت صحیح در تولید، حمایت از تجارت قانونی، حمایت از سرمایه گذاری برای تولید و ارتقاء کیفیت تولید است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح بر عهده وزارت صنعت است و دو مرحله از طرح اجرا شده و نتایجی مثبت داشته است، گفت: هم اکنون به اجرای مرحله سوم رسیده بودیم. البته در دو مرحله اول اشکالاتی وجود داشت و این اشکالات مشخص شده و ستاد درخواست رفع آنها را کرد. مرحله سوم هم باید آغاز شود تا اشکالات طرح مشخص شود.

ابویی خاطرنشان کرد: متاسفانه اعلام شد که طرح شبنم در ثبت سفارش مانعی است و باعث به تاخیر انداختن ترخیص کالاها می شود، زیرا وارد کننده ملزم بود که سریال کد را بگیرد نه لیبل را. اما باید گفت که اخذ کدرهگیری مانعی در ثبت سفارش نبود و طرح این موضوع به بی راهه رفتن است؛ حتی رئیس کل گمرک نیز اعلام کرد که اجرای طرح ارتباطی با گمرک و ترخیص کالاها پیدا نمی کند، زیرا اخذ برچسب پس از ترخیص کالا صورت می گیرد.

طی یکی دو سال اخیر برنامه ریزی ها در همین راستا صورت گرفت. در این میان، آسیب شناسی های لازم و شناسایی چالشها انجام شد. ستاد بسته ای را به دولت وقت پیشنهاد کرد که تمامی بسته با عنوان "منشور پیشگیری مبارزه با قاچاق کالا و ارز" مصوب شد و هدف اصلی این شفاف سازی اقتصاد بود. بر این اساس، یکی از اقدامات در مورد شفاف سازی گردش کالای خارجی در داخل کشور است تا زمینه عرضه قاچاق کالا و کالای تقلبی به صفر برسد و محیط اقتصادی ایمن شود

طولانی شدن فرآیند تجارت دلایل مشخص دیگری دارد و عواملی زمان گیر در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود، ستاد بارها عواملی را که صرفع قاچاق را بالا می برد و هزینه تولید را بیشتر می کند و همچنین عوامل شیوع قاچاق را به وزارتخانه ها، گمرک، سازمان توسعه تجارت و غیره اعلام کرده است که باید اصلاح شود تا هزینه تولید کمتر و هزینه قاچاق افزایش یابد.

معاون سابق پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در اجرای طرح 17 سامانه طراحی شده بود که 10 سامانه جامع آن با استفاده از فناوری فعال شده و فرآیند رسیدگی را از حالت دستی خارج کرده است، زیرا اسناد دستی جعل و رانت را افزایش می دهد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : مهر