تبیان، دستیار زندگی
در روزهای اخیر ، بیلبوردهایی در سطح شهر تهران نصب شده اند که طی آن ، مذاکرات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با آمریکا ، به طور واضحی تخطئه شده است. البته ظاهر قضیه ، تأکید بیلبوردها بر عدم صداقت آمریکا در مذاکرات است. به عنوان مثال در یکی از این بیلبوردها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای بیلبوردهای جنجالی صداقت آمریکایی


در روزهای اخیر ، بیلبوردهایی در سطح شهر تهران نصب شده اند که طی آن ، مذاکرات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با آمریکا ، به طور واضحی تخطئه شده است. البته ظاهر قضیه ، تأکید بیلبوردها بر عدم صداقت آمریکا در مذاکرات است. به عنوان مثال در یکی از این بیلبوردها ، طرف مذاکره کننده ایرانی با یک کیف در مقابل طرف آمریکایی نشسته اما طرف مقابل ، تفنگ دارد و در تصویر دیگر ، سگ شکاری و ... .


این پوسترها با عنوان «صداقت آمریکایی» به وسیله سازمان رسانه‌ای اوج و توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی و با حمایت بسیج شهرداری تهران در سطح شهر نصب شده اند.

نکته‌ای که در این تصاویر جالب توجه است این است که هرچند طرف آمریکایی مذاکره کننده با نماینده جمهوری اسلامی در بالای میز ژستی دیپلماتیک گرفته اما در زیر میز همچنان از ابزار خشونت و سلاح‌هایی که به‌سمت مقام ایرانی نشانه رفته استفاده می‌کند.

بیلبورد صداقت امریکا

افكار نیوز در خصوص چگونگی انتشار و نصب این پوسترها در شهر به سراغ محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران رفته است؛ ‌وی اقدام هنرمندان طراح این پسترها را بسیار نجیبانه می داند چرا كه دولت امریكا گزینه نظامی را در مواجهه با ایران روی میز دارد اما در این پوسترها برخورد نظامی از سوی امریكا زیر میز است. پیرهادی خاطر نشان كرد: وجاهت بین المللی مذاكرات برای ما بسیار اهمیت دارد اما نباید این مسئله باعث شود تا جنایات امریكایی ها علیه ایران را فراموش كرده و ژست سلطه گری امریكا را از یاد ببریم.

وی تشکل‌های خودجوش مردمی را طراح این پسترها معرفی كرده و می گوید كه شهرداری برای نصب پوستر ها مجوز صادر نكرده است در عین حال بسیج شهرداری تهران از نصب آنها اطلاع داشته و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشده است چرا كه محتوای آن‌ها خارج از سیاست‌های نظام نبوده است.

وی خاطر نشان كرد: اصولا تشکیلات بسیج در همه سازمان‌ها و نهادها از جمله در شهرداری تهران تشکیلات مستقلی دارند و به‌طور مستقل هم عمل می‌کنند. یک روز پیش از نصب پوسترها در جلسه‌ای به من گفتند که قرار است این کار انجام شود، نگران این بودند که ممکن است پس از نصب این پوسترها را جمع کنند یا هنگام نصب کسی مانع آن‌ها شود به همین دلیل با من صحبت کردند و من هم روند کلی کار را در راستای فرموده‌های مقام معظم رهبری دیدم و مانع نشدم.

این پوسترها با عنوان «صداقت آمریکایی» به وسیله سازمان رسانه‌ای اوج و توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی و با حمایت بسیج شهرداری تهران در سطح شهر نصب شده اند

واکنش مخالف عضو دیگر شورای شهر:نصب بیلبوردهای صداقت آمریکایی ضد امنیت ملی است

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر تهران در این باره به ایسنا گفت: نصب بیلبوردها از طرف هر گروهی که انجام شده کار غیراصولی و ضد امنیت ملی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تصمیمات در سیاست خارجی زیرنظر شورای امنیت ملی و مستقیما زیرنظر مقام معظم رهبری اتخاذ می شود گفت: در مسائل داخلی متاسفانه یکسری بی‌تدبیری‌ها و حرکت‌های حساب نشده انجام می‌شود.

بیلبورد صداقت امریکا

انصاری افزود: قطعا حرکت‌های اخیر دولت با هماهنگی شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری انجام شده است. هر کسی یا هرجایی که این بیلبوردها را نصب کرده کاری ضد امنیت ملی انجام داده است و باید سازمان‌های مسئول مانند وزارت اطلاعات و خود شورای امنیت ملی وارد شود و با دست اندرکاران این مسئله برخورد شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه‌ داد: نمایندگان مردم در شورای شهر تهران از شهرداری و مسئولان ذی‌ربط سوال خواهند کرد که چطور می‌شود در سطح شهر بدون مجوز چنین طرح گسترده‌ای اجرا شود و اگر مجوز داده شده، توسط چه کسی و چرا این مجوز صادر شده و نتیجه آن را به مردم اعلام خواهیم کرد.

جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی

- ایسنا نوشت: مدیر روابط‌عمومی سازمان زیباسازی فضای شهری از متولی بیلبوردهایی تحت عنوان «صداقت آمریکایی» ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: سازمان زیباسازی در این موضوع دخیل نبوده و این پوستر‌ها روی بیلبوردهای تبلیغاتی سازمان زیبا‌سازی نبوده است.

مهدی‌نژاد روز گذشته با اعلام این مطلب گفت: امشب (شامگاه جمعه) این پوسترها جمع‌آوری می‌شود.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پاسخ به شرق درباره اینکه «آیا طراحی بیلبوردهای نصب‌شده در سطح شهر تهران توسط سازمان هنری و رسانه‌ای «اوج» که وابسته به سپاه است، به سفارش سپاه بوده؟» گفت: این بیلبوردها را دیده‌ام اما اطلاع خاصی ندارم. سازمان «اوج» هم تا آنجا که من اطلاع دارم کارهای فرهنگی - هنری در مسائلی مثل دفاع مقدس و مانند این انجام می‌دهد.

انصاری افزود: قطعا حرکت‌های اخیر دولت با هماهنگی شورای امنیت ملی و مقام معظم رهبری انجام شده است. هر کسی یا هرجایی که این بیلبوردها را نصب کرده کاری ضد امنیت ملی انجام داده است و باید سازمان‌های مسئول مانند وزارت اطلاعات و خود شورای امنیت ملی وارد شود و با دست اندرکاران این مسئله برخورد شود

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر در برخی معابر اصلی تهران بیلبوردهایی با تصاویر خاص مبنی بر پیام «عدم صداقت آمریکا در مذاکره با ایران» نصب شده بود که واکنش‌های متفاوتی را از سوی برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران به همراه داشت.

برخورد با عاملان نصب بیلبوردها

سخنگوی شهردار تهران از جمع آوری بیلبوردهای ضد آمریکایی در سطح شهر خبر داد و گفت: این تابلوهای تبلیغاتی بدون تایید شهرداری تهران نصب شده بود.

به گزارش سید هادی ایازی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: یکی از موسسات فرهنگی تبلیغاتی در اقدامی خودسرانه و بدون اطلاع و تایید شهرداری، اقدام به نصب این تابلوهای تبلیغاتی کرده بود که با آنها برخورد شد.

سخنگوی شهردار تهران تاکید کرد: هر تبلیغاتی در سطح شهر باید الزاما به تایید شورای فرهنگی شهرداری برسد.

بیلبورد صداقت امریکا

واکنش کوثری به جمع‌آوری بیلبوردهای جنجالی

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جمع آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی از سطح شهر یک 'اشتباه' در روند سیاست خارجی ما است.

به گزارش نسیم وی با بیان اینکه مردم هیچگاه از نظرشان نسبت به آمریکا برنمی گردند، گفت: فشار اصلاح طلبان یا دولت برای جمع آوری این بیلبوردها اشتباه است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حدسم این است که نمی شود بدون هماهنگی شهرداری بیلبوردی در سطح شهر نصب شود.

چهره پشت پرده بیلبوردهای جنجالی

هفته ای که گذشت، هفته «اوج» بود. سازمانی غیردولتی و خبرساز که به واسطه بیلبوردهای نصب شده در معابر مختلف شهر تهران، روی بورس اخبار قرار گرفت. «سازمان هنری- رسانه ای اوج» که بیلبوردهای خبرساز «صداقت امریکایی» را به آن نسبت می دهند، با رئیس جوانش پرحاشیه ترین خبرهای هفته اخیر را به خود اختصاص داد. حاشیه هایی که با واکنش های متعددی روبه رو شد و حتی پس از جمع آوری این بیلبوردها در عصر جمعه هم این واکنش ها ادامه یافت.

«سازمان هنری رسانه‌ای اوج تشکل مردم نهاد و تخصصی مردمی است که توسط NGO‌ها تشکیل شده است که هزینه آن و اعتبارات تولیدات خود را با حمایت همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی تامین می‌کند و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد.سازمان‌هایی در وزارت کشور ثبت می‌شوند سازمان‌هایی هستند که بخش اعظم آن‌ها تشکل‌های سیاسی است. این سازمان به عنوان یک تشکل مردم نهاد با رزمه بین المللی که دو سال از عمر آن می‌گذرد. مجموعه ای است که با کنار هم قرار گرفتن موسسات فعال در حوزه هنر و رسانه شکل گرفته است. این موسسه شبیه به یک اتحادیه است و کار آن حمایت از اشخاصی است که در این حوزه کار می‌کنند.» این، اظهارات مدیرعامل سازمان اوج درباره سازمان تحت مدیریتش است.

«احسان محمدحسنی»  جوان 33 ساله ای که حالا مدیریت سازمان اوج را هم به مجموعه تجربیات مدیریتی اش افزوده است. او «معاون هنری» پیشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس است. چندی هم به عنوان معاونت اطلاع رسانی و تبلیغات این بنیاد فعالیت کرده و سابقه ریاست «فرهنگسرای پایداری» را هم در کارنامه خود دارد.

فرآوری  : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: افکارنیوز، ایسنا،دیپلماسی ایرانی،نسیم،مهر