تبیان، دستیار زندگی
مردم اغلب پول زیادی صرف خرید زمین و ساخت خانه کنار ساحل، یا رود و نهر خوش منظره می کنند. همیشه مناظر عالی است. هوای تازه و قدم زدن در طول ساحل نیز برای انسان سلامت بخش است. با این وجود، هزینه اولیه خرید املاک در این نقاط گران است و در عین حال این دارایی..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر طغیان آب شیرین و شور ساحلی بر چمنزارها، جلسه اول

اهداف: ----------------

وسائل مورد نیاز:

  • دو سینی بزرگ
  • چند تکه چوب 2 در 1
  • سوزن های کوچک
  • کاربرد چکش و اره دستی
  • چند متر پارچه کرباس (مخصوص پنیر)
  • مخلوط مصنوعی نمک دریا (با هزینه ای اندک از طریق کاتالوگ اقلام آزمایشگاه علوم مدارس در دسترس است)
  • آب
  • بذر چمن
  • خاک گلدان
  • ماشین منگنه
  • قیف
  • قیچی
  • پیمانه آشپزخانه
  • چهار بطری پلاستیکی شیر یا پارچ آب
  • محل گرم و نور گیر در اتاق ولی نه در معرض نور مستقیم خورشید
  • چند هفته وقت – چون با جوانه زنی و رویش گیاهان سر و کار داریم

مقدمه

مردم اغلب پول زیادی صرف خرید زمین و ساخت خانه کنار ساحل، یا رود و نهر خوش منظره می کنند. همیشه مناظر عالی است. هوای تازه و قدم زدن در طول ساحل نیز برای انسان سلامت بخش است. با این وجود، هزینه اولیه خرید املاک در این نقاط گران است و در عین حال این دارایی فاقد ایمنی لازم است. برای خانه های ساحلی هوای شوره ای و بادهای قوی به صورت یک ماسه پاش عمل می کنند که فلزات دستگیره در، قاب پنجره و رنگ خانه را می خورند. توفان های ساحلی نیز تهدیدی دائمی هستند. خطر دیگر تهدید کننده مالکان خانه های کنار رودخانه ها و اقیانوس ها، سیل است. حتی یک سیل کوچک هم می تواند به باغچه های زیبا و گران قیمت اطراف خانه ها آسیب بزند.

آیا طغیان آب شیرین رودخانه آسیب بیشتری می زند یا طغیان آب شور ساحلی؟

اثر طغیان آب شیرین و شور ساحلی بر چمنزارها، جلسه اول

فرضیه

فرضیه این است که طغیان آب شور ساحلی نسبت به طغیان آب شیرین رودخانه ها، آسیب بیشتری به باغچه ها می زند

روش انجام پروژه

بذر علف یا چمن را در دو قاب چوبی با خاک گلدان کاشته شده و رشد می کند. هر دو «باغچه مینیاتوری» نزدیک یک دیگر نگه داشته می شوند تا محیط آن ها مشابه بماند، میزان نور مشابه دریافت کنند و درجه حرارت هر دو مشابه بماند.

اثر طغیان آب شیرین و شور ساحلی بر چمنزارها، جلسه اول

متغیر این پروژه این است که یک باغچه در معرض طغیان شدید آب شور قرار دارد و باغچه دیگر در معرض طغیان آب شیرین.

دو سینی مستطیلی بزرگ برای شستن ظروف به کار می رود. با چند تکه چوب 1 در 2 و میخ (یا پیچ) کوچک دو قاب مستطیلی بسازید که برای قرار گیری داخل سینی مناسب باشند. برای پوشاندن قاب چوبی، تکه هایی از پارچه را به صورت مستطیلی ببرید. با محکم کشیدن پارچه، آن را به قاب چوبی منگنه کنید. برای قاب دیگر همین کار را تکرار کنید. اکنون قاب ها را برگردانید و آن را با خاک گلدان پر کنید. پارچه، خاک گلدان را در قاب نگه می دارد ولی به آب اضافی اجازه می دهد از آن رد شود.

دو ظرف را در محل گرم و با نور کافی قرار دهید ولی نه در نور مستقیم خورشید. روی هر سینی دو تکه چوب قرار دهید و هر قاب چوبی را روی یکی از آن ها بگذارید. تکه چوب ها، قاب را روی سینی نگه می دارد. مقداری بذر چمن در پیمانه آشپزخانه قرار دهید و بعد آن را روی خاک یکی از قاب ها بپاشید مقدار مشابهی بذر در پیمانه دیگر بریزید و روی خاک قاب دوم بپاشید. بذر ها را به آرامی با خاک بپوشانید و خاک قاب ها را مرطوب کنید.

هر روز مشاهده کنید و خاک را مرطوب نگه دارید (ولی آن را غرق آب نکنید)، مراقب جوانه زدن باشید. مقادیر مساوی آب باید به هر دو قاب داده شود. بگذارید علف رشد کند تا زمانی که طول برگ های آن به سه تا پنج سانتی متر برسد. وقتی این اتفاق روی داد، گام بعدی را ادامه دهید.

اثر طغیان آب شیرین و شور ساحلی بر چمنزارها، جلسه اول

چهار پارچ آب یا شیر پلاستیکی یک گالنی را با آب شیر پر کنید. به دو پارچ، مطابق دستور العمل روی بسته، مخلوط نمک مصنوعی دریا اضافه کنید. این مخلوط ها در مغازه های تجهیزات آزمایشگاهی و در کاتالوگ آزمایشگاه مدارس وجود دارند که می توانید از معلم علوم یا متصدی آزمایشگاه مدرسه تان بخواهید. این نمک ها ارزان قیمت هستند. این مخلوط در بردارنده تمام عناصر اصلی و کمیابی است که می توانید با آن ها محلولی نزدیک به آب اقیانوس تهیه کنید.

دو تکیه گاه چوبی روی سینی را بردارید و آن را در سینی فرو ببرید. به آهستگی، طوری که باعث شسته شدن خاک نشود دو گالن محلول آب شور را در سینی بریزید. یک ساعت آب را در سینی بگذارید و سپس آن را دور بریزید. می توانید بااستفاده از یک قیف، محلول را برای بار بعدی حفظ کنید و باز آن را در بطری برگردانید. قاب را از سینی در آورید و تکیه گاه های چوبی را دوباره زیر آن بگذارید تا خاک بتواند زهکشی شود.

به همین ترتیب قاب دیگر را در سینی وارد کنید و روی آن دو گالن آب شیرین بریزید. بگذارید یک ساعت بماند و آب را دور بریزید و باز تکیه گاه ها را زیر قاب بگذارید.

بگذارید قاب ها دو روز خشک شود. مشاهدات خود را انجام دهید تا تغییرات علف ها (رنگ، تورم و غیره) را ببینید. مشاهداتتان را ثبت کنید. اگر تغییری مشاهده نکردید، مراحل طغیان را برای روز سوم تکرار کنید. سپس باز هم اجازه دهید سه روز خشک شود. فرآیند طغیان (آبگیری) و خشک کردن را تا زمانی ادامه دهید که تغییر قابل مشاهده ای ببینید.

تکلیف:

1- اگر باغچه با طغیان آب شور، کشته شد آیا مالک خانه می تواند پس از فروکش کردن سیل، به سادگی بذرهای چمن را دوباره بکارد؟ یا دیگر خاک برای رویش گیاهان جدید مناسب نیست؟ اگر خاک نامناسب بود، چگونه می توان آن را نمک گیری کرد و برای رویش گیاهان زنده، آن را آماده کرد؟ آیا پس از سیل مالک خانه باید فواره های باغچه خود را به کار اندازه تا نمک ها و دیگر مواد به جا مانده از آب دریا، شسته شوند؟

2- آیا یک رقم بذر نسبت به طغیان آب شور مقاوم تر است؟ دانستن این موضوع می تواند برای زمین داران و مالکان خانه های مجتمع های کنار ساحل مهم باشد.

3- آیا ریختن نمک در شکاف های پیاده روها یا سواره روها می تواند علف های هرز یا چمن هایی را که آن جا می رویند، بکشد؟ اگر این طور باشد، این شیوه، روش امنی برای از بین بردن علف های هرز ناخواسته است. چون نمک برای انسان ها و حیوانات خطرناک نیست.

نتایج آزمایش تان رابنویسید. تمام مشاهدات و داده های جمع آوری شده را ثبت کنید.

نتیجه گیری کنید که آیا فرضیه شما درست است یا خیر.

محل بازدید/ اردو/ خرید: -----------------

منابع مطالعه: ------------------------

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی