تبیان، دستیار زندگی
آیا در حالی که صدای ضبط زیاد است به نوار خالی گوش کرده اید؟ صدایی که می شنوید، صدای هیس دارای دانگ (زیر و بمی) بالا است. این صداها به موجب ماهیت نوار به عنوان یک واسطه ضبط صدا ایجاد می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصواتی که در حضور صداها اشتباهی شنیده می شوند، جلسه اول

اهداف:

• هدف اثبات این موضوع است که اغلب افراد چیزی را می شنوند که انتظارش را دارند، حتی اگر صدایی نباشد.

وسائل مورد نیاز:

  • میکسر صوتی استریو
  • نوار کاست خالی
  • هدفن
  • پخش کاست
  • ضبط کاست
  • نوار کاست با یک موسیقی پاپ – تمام سوژه های آزمایش برای شما آشنا هستند
  • کیبورد سینتی سایزر موسیقی الکترونیک با صدای سفید
  • 20 نفر از دوستان و همکلاسی ها
  • ساعت کرونومتر یا ساعت با عقربه ثانیه شمار

مقدمه

آیا در حالی که صدای ضبط زیاد است به نوار خالی گوش کرده اید؟ صدایی که می شنوید، صدای هیس دارای دانگ (زیر و بمی) بالا است. این صداها به موجب ماهیت نوار به عنوان یک واسطه ضبط صدا ایجاد می شود.

نویز یا صدا در باز تولید صوتی، صوت ناخواسته ای است که با نوار و اجزاء الکترونیکی آمپلی فایر ایجاد می شود. این صدای هیس، بخشی از صدای منبع اولیه نیست.

اصواتی که در حضور صداها اشتباهی شنیده می شوند، جلسه اول

هیس نوار، تا سالیان سال، صنعت موسیقی و صوتی را به ستوه آورده بود. امروزه الکترونیک تا آن جا پیشرفت کرده است که صدای هیس ایجاد شده توسط مدارات الکترونیکی به ویژه در تجهیزات صوتی حرفه ای تقریباً از بین رفته است. یک جهش فنی دیگر یعنی لوح های فشرده یا سی دی، پیشرفت فاحشی در کاهش صدای هیس قابل شنیدن در موسیقی های ضبط شده، ایجاد کرده است.

وقتی موسیقی با صدای بلند نواخته می شود، اثر پنهان کردن روانی – صوتی صورت می گیرد. ظاهراً صداهایی مثل صدای هیس نوار، در طی قطعات بلند موسیقی ناپدید می شود.

یک اثر رفتاری جالب دیگر این است که ما اغلب چیزی را می شنویم که انتظار شنیدنش را داریم. در این پروژه، موسیقی و «صدای سفید» را با هم ضبط می کنیم و سپس به تدریج صدای موسیقی را کم می کنیم تا زمانی که تنها صدای سفید باقی بماند. آیا افراد ادعا می کنند در حضور صدای سفید و حتی پس از خاموشی آن، موسیقی را می شنوند؟

فرضیه

فرضیه این است که در آزمون، تعداد بیشتری از دوستان و همکلاسی هایتان حتی پس از قطع کامل موسیقی، آن را می شنوند درحالی که سطح بالای «صدای سفید» باقی مانده است.

روش انجام پروژه

باید بلندی «صدای سفید» ثابت بماند، بلندی موسیقی متغیر است.

برای آزمایش سوژه هایتان باید یک نوار کاست بسازید. روی نوار صدای سفید بالا، همراه با آهنگ های بسیار مشابه سوژه های آزمایش تان ضبط کنید.

برای این کار به یک منبع صدای سفید نظیر صفحه کلید سینتی سایزر موسیقی که تنظیم مشابه صدای سفید دارد، نیاز دارید. خروجی سینتی سایزر را به یک میکسر صوتی وصل کنید. به کانال دیگر میکسر، خروجی پخش کاست را وصل کنید. خروجی میکسر باید به ضبط صوت دیگری وارد شود که برای ضبط نتایج، نوار خالی دارد.

اصواتی که در حضور صداها اشتباهی شنیده می شوند، جلسه اول

اگر به میکسر صوتی دسترسی ندارد، می توانید از آمپلی فایر دستگاه موسیقی مثل یک آمپلی فایر گیتار استفاده کنید که دو کانال ورودی مجزا با کنترل صدا داشته باشد. دو میکروفن (برای کانال های چپ و راست) به جای بلند گوی آمپلی فایر قرار دهید و آن ها را به ضبط کاست برای ضبط نتایج بر روی یک نوار خام وصل کنید.

یک دقیقه ضبط کنید. نوار خالی را از مقابل هادی نوار (بخش پلاستیکی نوار در آغاز نوار کاست) رد کنید. درجه منبع صدای سفید را به نسبت بالا بگذارید. درجه صدای موسیقی نواخته شده را حدوداً برابر قرار دهید. ضبط صوت، مولد صدای سفید، نوار موسیقی و کرنومتر را همزمان به کار اندازید. پس از 10 ثانیه به آهستگی صدای نوار موسیقی را کم کنید ولی صدای سفید را ثابت بگذارید. فید موسیقی باید بسیار بسیار آهسته تر باشد. به گونه ای تنظیم کنید که در طی 50 ثانیه از موسیقی، میزان صدا، 100% کاهش یافته باشد. در ثانیه شصتم ضبط صوت را متوقف کنید.

وقتی نوار آزمایش ساخته شد آن را در بخش صوتی که هدفن دارد، قرار دهید. از دوستتان بخواهید هدفن ها را به گوش بزند و دکمه آغاز نواختن را بزنید. حتماً نوار را به اول هادی نوار برگردانید. تا وقتی دکمه شروع را می زنید نوار ضبط شده آزمایشی شما شروع به کار کند. زمان گیری را در لحظه شروع پخش نوار، آغاز کنید. از دوستتان بخواهید همین که موسیقی توقف یافت، به شما بگوید.

به یاد داشته باشید در لحظه 50 ثانیه نوار، موسیقی قطع شود. آیا قبل از آن که دوستتان بگوید موسیقی خاتمه یافته (60 ثانیه) نوار ضبط شده تمام می شود؟ آیا دوستتان می گوید موسیقی هرگز تمام نمی شود؟ دست کم با 20 نفر از دوستانتان همین آزمایش را انجام داده و بنویسید که آیا هر نفر به درستی تشخیص می دهد که موسیقی قبل از پایان نوار ضبط شده پایان یافته است یا خیر.

تکلیف:

1- آیا سن بر نتایج به دست آمده تأثیری دارد؟ به بیان دیگر آیا جوانان نسبت به افراد بالای 50 سال بیشتر «شنیدن» موسیقی شان پس از اتمام آن ادامه می یابد؟

2- آیا جنسیت بر نتایج شما اثر دارد؟

3- افراد ممکن است ادعا کنند آن چه را که انتظار دارند بشنوند، می شنوند. ولی اگر موسیقی نواخته شده برای آن ها، آهنگی ناآشنا برای آن ها باشد چه؟ آیا باز هم ادعا می کنند. وقتی دیگر موسیقی پخش نمی شود آن را می شنوند؟

نتایج آزمایشتان را بنویسید.

نتیجه گیری کنید که آیا فرضیه تان درست است یا خیر.

محل بازدید/ اردو/ خرید: -------------------

منابع مطالعه: -----------------

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی