تبیان، دستیار زندگی
زن و شوهر برای داشتن یک زندگی آرام، بدون دردسر و کم‌دغدغه به محیطی سرشار از صمیمت، صداقت، محبت و احترام نیازمندند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن، شوهر و یک خانه‌ی صمیمی


زن و شوهر برای داشتن یک زندگی آرام، بدون دردسر و کم‌دغدغه به محیطی سرشار از صمیمت، صداقت، محبت و احترام نیازمندند.

همسر

برای داشتن محیطی مناسب در خانه باید هر دو طرف با درایت و سنجیده رفتار و عمل کنند و چنانچه در هرکدام از این موارد یک طرف کوتاهی کند، روال سلامت زندگی مشترک با چالش‌های جدی و مشکلات فراوان روبه‌رو خواهد شد. مقدمه رسیدن به چنین درکی، شناخت نسبتا کامل زن و شوهر از یکدیگر و آشنابودن و احترام گذاشتن به عقاید و خواسته‌های طرف مقابل است.

به دلیل اهمیت این موضوع و نقش آن در زندگی مشترک، بهتر است قبل از ازدواج دختر و پسر به نقش و جایگاه خود در این تعامل آشنا شوند تا بتوانند زندگی آرامی را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

در زمان های نه چندان دور، این طرز فکر که زن باید در خانه بماند و وظیفه اصلی او فقط و فقط نظافت و تهیه غذا برای افراد خانواده است رواج کامل داشت، اما امروزه با توجه به شناخت روحیات لطیف زن و همچنین درایت و مدیریتی که در ذهن و فکر وی وجود دارد بسیاری از مسئولیت های خانه را به او واگذار می کنند به این دلیل که او می تواند فضایی سرشار از محبت را برای همه اعضای خانواده فراهم کند. همچنین زنان با درایتی که دارند می توانند خانه را به مکانی امن برای خانواده تبدیل کنند؛ آنچنان که همه افراد در آن محیط احساس آرامش داشته باشند.

یکی دیگر از نقش های زن در خانواده، محبت کردن به همسر و فرزندان است. همین راهکار به ظاهر ساده، کلید حل مشکلات بزرگ خانواده است. کلیدی که تنها در دست زنان می تواند سختی ها را به آسایش بدل کند. اهمیت این موضوع به قدری است که اگر به آن توجه نشود می تواند نقطه آغاز از هم گسیختگی پایه و اساس خانواده باشد. نکته مهمی که در همین زمینه باید به آن توجه شود، این است که در بسیاری از موارد، خانم ها کارها و فعالیت های خود در خانه (مانند نظافت و پخت و پز) را به حساب محبت نسبت به اعضای خانواده می گذارند و به همین دلیل از بازگوکردن علاقه خود (آن هم در قالب الفاظ شیرین) نسبت به افراد خانواده و بویژه همسرشان خودداری می کنند. همین موضوع می تواند آغازی بر دلگیری های ناخواسته و ایجاد شکاف در جمع خانواده شود.اخلاق خوش زن در خانه هم بسیار مهم و قابل تامل است. با توجه به نقش اساسی زن در نظام خانواده، خوش خلقی او نه تنها بر روحیه بقیه اعضا بخصوص شوهر تاثیر مثبت می گذارد، بلکه خلق خوش زن می تواند از بروز اختلاف ها در جمع خانواده جلوگیری کند.

همچنین دختران جوان باید آگاه باشند که در زندگی مشترک ممکن و طبیعی است که با مشکلات یا کمبودهای مالی مواجه شوند، پس باید از توقع های بیجا که موجب اختلال و اختلاف در روابط زن و شوهر می شود، خودداری کنند.

باید به این نکته مهم، دقت و توجه داشته باشند و بدانند با یک قدردانی کوچک می توانند همسر خود را خشنود ساخته و به او بفهمانند کارها و زحمات او را درک می کنند و می دانند این تلاش برای زندگی مشترک شان مهم و قابل تاثیر است. با این رفتار، شوهر از توجه همسرش نسبت به کارهایی که او انجام می دهد، خشنود شده، احساس تعلق بیشتری به زندگی مشترک خواهد داشت

نکته دیگری که اهمیت زیادی در روابط زناشویی دارد و بویژه برای شوهران بسیار مهم و قابل توجه است، قدردانی از زحمات شوهر و دانستن نقش او در تأمین مایحتاج افراد خانه است. پس دختران جوان که بتازگی وارد زندگی مشترک شده اند، باید به این نکته مهم، دقت و توجه داشته باشند و بدانند با یک قدردانی کوچک می توانند همسر خود را خشنود ساخته و به او بفهمانند کارها و زحمات او را درک می کنند و می دانند این تلاش برای زندگی مشترک شان مهم و قابل تاثیر است. با این رفتار، شوهر از توجه همسرش نسبت به کارهایی که او انجام می دهد، خشنود شده، احساس تعلق بیشتری به زندگی مشترک خواهد داشت؛ البته این نقش هم کاملا دوطرفه است، به این معنا که شوهر هم باید از کارهای زن چه در داخل و چه در خارج از خانه قدردانی بکند و برای کارها و زحماتی که زن می کشد، بهای لازم را قائل باشد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: سیمرغ

مطالب مرتبط :

نقش ایمان در عشق به همسر

به همسرتان گوش دهید!

قلق‌یابی همسـر بداخلاق!

رنجیده ام اما هنوز دوستت دارم

آئین نامه بحث های زناشویی

من و همسرم بلد نیستیم، حرف بزنیم

دروغ های من و همسرم !

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.