تبیان، دستیار زندگی
لشکر خوبان اسم کتاب نیست؛ اسم لشکر شهید مهدی باکری است. لشکر ۳۱ عاشورا هنوز است. جایی در شهر تبریز پادگانی دارد و در کشاکش مأموریت‌های قرارگاه حمزه شمال غرب حسابی فعال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمانده لشکر خوبان


لشکر خوبان اسم کتاب نیست؛ اسم لشکر شهید مهدی باکری است. لشکر 31 عاشورا هنوز است. جایی در شهر تبریز پادگانی دارد و در کشاکش مأموریت‌های قرارگاه حمزه شمال غرب حسابی فعال است.

فرمانده لشکر خوبان

سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه روایت کرده است: یکی از قصه‌های دردناک شهادت فرماندهان، شهادت شهید «محمدابراهیم همت» است و یکی از زیباترین شهادت‌ها هم قصه شهادت شهید «مهدی باکری» است؛ فرماندهی در دوران جنگ این‌ها نمونه بارز و مهم بود. اگر این قله‌ها نبودند، این دامنه‌ها سرسبز نمی‌شدند. هوایی که در دامنه وجود داشت و لذتی که در دامنه می‌بردیم، به دلیل بلندی قله‌ها بود؛ به همین دلیل آن‌ها این قدر محبوب بودند، هزاران مهدی در لشکر 31 عاشورا بود اما محبوبیت فرمانده لشکر طوری بود که اگر می‌گفتند: «آقا مهدی» ، یک مهدی در آن لشکر وجود داشت، آن هم مهدی باکری بود؛ اگر می‌گفتند: «حاج همت»، چهره او ترسیم می‌شد، انگار عکس او را در قلب‌ها حک کرده بودند.

شهید مهدی باکری، فرمانده لشکر خوبان در عملیات رمضان با سمت فرماندهی تیپ عاشورا به نبرد بی‌امان در داخل خاک عراق پرداخت و این بار نیز مجروح شد، اما با هر نوبت مجروحیت، وی مصمم تر از پیش در جبهه‌ها حضور می‌یافت و بدون احساس خستگی برای تجهیز، سازماندهی،‌ هدایت نیروها و طراحی عملیات، شبانه‌روز تلاش می‌کرد.

در عملیات مسلم بن عقیل با فرماندهی وی بر لشکر عاشورا و ایثار رزمندگان سلحشور، بخش عظیمی از خاک گلگون ایران اسلامی و چند منطقه استراتژیک آزاد شد.

شهید باکری در عملیات والفجر مقدماتی و والفجر یک، 2، 3 و 4 با عنوان فرمانده لشکر عاشورا، به همراه بسیجیان غیور و فداکار، در انجام تکلیف و نبرد با متجاوزین، آمادگی و ایثار همه‌جانبه‌ای را از خود نشان داد.

نقش شهید باکری و لشکر عاشورا در حماسه قهرمانانه خیبر و تصرف جزایر مجنون و مقاومتی که آنان در دفاع پاتک‌های توان‌فرسای دشمن از خود نشان دادند بر کسی پوشیده نیست.

نقش شهید باکری و لشکر عاشورا در حماسه قهرمانانه خیبر و تصرف جزایر مجنون و مقاومتی که آنان در دفاع پاتک‌های توان‌فرسای دشمن از خود نشان دادند بر کسی پوشیده نیست

فرمانده خوبان در بین فرزندان لشکر

در یک تصویر منتشر نشده سردار شهید مهدی باکری، فرزندان سرداران شهید حمید باکری و محمدابراهیم همت را در آغوش گرفته است.

تصویرحاضر مربوط به عکس یادگاری است که سردار شهید مهدی باکری (فرمانده لشکر عاشورا) با فرزندان سرداران شهید حمید باکری و محمد ابراهیم همت گرفته است.

تاریخ دقیق این عکس معلوم نیست اما اسامی بچه‌هایی که در این تصویر حضور دارند عبارتند از (سمت چپ) : آسیه باکری(فرزند شهید حمید باکری)، مصطفی همت(فرزند شهید محمد ابراهیم همت)، مهدی همت (فرزند شهید محمد ابراهیم همت) و سجاد باکری(فرزند شهید حمید باکری)

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری فارس، تابناک/نوید شاهد/ایثارگران