تبیان، دستیار زندگی
به پشت صحنه مهمترین مجموعه نمایشی تلویزیون برای ماه محرم امسال رفته‌ایم. دارابی و جمعی دیگر از مسئولین صداوسیما هم آمده‌اند. ظواهر امر نشان می‌دهد با سریال پربیننده‌ای روبرو خواهیم بود:«زمانی برای عاشقی» سریال جدید مناسبتی لطیفی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمانی برای عاشقی

گزارشی از پشت صحنه سریال امسال محرم تلویزیون


به پشت صحنه مهمترین مجموعه نمایشی تلویزیون برای ماه محرم امسال رفته‌ایم. دارابی و جمعی دیگر از مسئولین صداوسیما هم آمده‌اند. ظواهر امر نشان می‌دهد با سریال پربیننده‌ای روبرو خواهیم بود:«زمانی برای عاشقی» سریال جدید مناسبتی لطیفی.

زمانی برای عاشقی

ماه محرم به دلیل یادآوری واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) فضای آشنایی برای ما مردمان حسینی است که ذهنمان را با نشانه‌های مقدسی مثل نواها و پرچم‌های حسینی و عاشورایی، بوی اسفند و گلاب، گره می‌زند. محمدحسین لطیفی قصد دارد تا سریال «زمانی برای عاشقی» را همسو با این فضا یک بار دیگر در قالب تصویر و به شکلی متفاوت تولید کند که در آن قصه کربلا، با کاراکترها و شخصیت‌ها و کنش‌هایی که به قصه می‌دهد برایمان یادآوری و بازنمایی کند. به سمت میدان سپاه جایی که قرار است لوکیشن اصلی کار باشد و علی دارابی معاون سیما رسانه ملی از پشت صحنه و مراحل تولید آن بازدید کند می‌روم.

به خانه‌ای کوچک و با طراحی سنتی و حوضی با زمینه آبی رنگ که در میان حیاط خودنمایی می کند می‌رسم. محمد حسین لطیفی کارگردان سریال دائما مقابل دوربین‌های مختلف می‌ایستد و با صبوری قصه «زمانی برای عاشقی» را بازگو می‌کند.

وی عنوان می کند: زمانی برای عاشقی روایتگر حاج مرتضی با بازی فرهاد قائمیان، بازاری خوشنام و اهل خدا و پیغمبریست که  یک اتفاق ناخواسته  زندگی او  را از این رو به آن رو می‌کند. او تصمیم می‌گیرد به  حال و هوایی که سالها  از آن غفلت کرده، باز گردد.

دارابی، معاون سیما و جمعی از مدیران گروه‌های مختلف شبکه تهران هم در پشت صحنه کار حاضر شده‌اند.

در این میان معصومه فرد شاهین نیز در کسوت تهیه کننده با حوصله خاصی از چگونگی همکاری‌اش با لطیفی برایمان می‌گوید: سالها پیش کاری را با حال و هوای محرم به آقای محلوجیان سفارش دادم و آقای محلوجیان هم آن را نوشتند و به شبکه ارائه دادیم. این طرح را شبکه مطالعه کرد و کار مجوز گرفت. پس از طی شدن فرآیند اداری در گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که برای کار با حال و هوای محرم با آقای لطیفی صحبت کنیم و ایشان پذیرفتند.

زمانی برای عاشقی روایتگر حاج مرتضی با بازی فرهاد قائمیان، بازاری خوشنام و اهل خدا و پیغمبریست که  یک اتفاق ناخواسته  زندگی او  را از این رو به آن رو می‌کند. او تصمیم می‌گیرد به  حال و هوایی که سالها  از آن غفلت کرده، باز گردد.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد از تصویربرداری کار به پایان رسیده و یک کار 10 قسمتی با مدت زمان 45 دقیقه‌ای است که قرارست از شب اول محرم از شبکه تهران پخش شود و با پخش قسمت‌های پایانی کار در روز عاشورا ادامه داشته باشد.

فرهاد قائمیان، رضا رویگری، عنایت شفیعی، علیرضا اوسیوند، نصرت میرعظیمی، کاظم هژیرآزاد، احمد علامه دهر، امین ایمانی، ابوالفضل همراه، امیر کاظمی، زهرا سعیدی، لیلا بلوکات، نفیسه روشن، سعیده عرب بازیگران این سریال هستند.

زمانی برای عاشقی

مادر نگران و آشفته در سریال لطیفی

در بخش‌هایی از سکانس‌هایی که پخش می‌شود، لیلا بلوکات را به عنوان یک مادر نگران و آشفته که دیالوگ‌هایی را با پدرش رد و بدل می کند می‌بینیم. پس از دیدن این صحنه به سراغ او می‌روم و درباره چگونگی ایفای نقش و نزدیک شدن به حس یک مادر از او می پرسم و او پاسخ می دهد: تا به حال نقش مادر را ایفا نکرده‌ام و تجربه اولی است که آن را بازی می‌کنم. در کار سیروس الوند هم نقش مادر را داشتم و می خواستم قصاص خون شوهرم را بگیرم اما این نقش سخت بود چون تجربه مادری که در حال از دست دادن فرزندش است را نداشتم و سعی کردم بیشتر از بازی، این نقش را زندگی کنم. در آن لحظه فقط خودم را مادر امیرعباس دیدم و سعی کردم به این کاراکتر نزدیک شوم.

بلوکات افزود: علاقه خاصی به بچه‌ها دارم و چه امیرعباس پسرم بود و یا نبود، وقتی می‌بینم حال خوبی ندارد، برایش ناراحت می‌شوم. نرگس که نقش آن را من به عهده دارم تا آن لحظه سکوت می کند اما در آن زمان بحرانی سکوتش را می‌شکند و به نظرم یکی از سکانس‌های خوب سریال بوده است.

زمانی برای عاشقی

ظهور پرچم محرم از صندوقچه قدیمی

نفیسه روشن نیز یکی دیگر از بازیگران سریال «زمانی برای عاشقی» است. از او درباره سریال سوال می‌کنم و می‌گوید: علت اصلی پذیرفتن این کار فقط کارگردانی لطیفی و سابقه کار با خانم فردشاهین به عنوان تهیه کننده بود. من نقش زینب دخترخانواده حاجی را ایفا می‌کنم که فرهنگ سنتی دارند. این اولین بار است که نقش یک پرستار را ایفا می‌کنم و روزهای اول کار به بخش‌های مختلف بیمارستان می‌رفتم و با پرستاران گفتگو می‌کردم. پرستاران شغل بسیار سختی دارند و موضوع زمانی سخت‌تر می‌شود که یکی از اطرافیان نیز درگیر دغدغه‌ای شوند و حفظ تمرکز در این شرایط سخت می‌شود.

پس از صحبت با روشن گروه منتظرهستند تا پلانی گرفته شود که در آن فرهاد قائمیان بازیگر نقش حاج مرتضی پرچمی را از درون صندوقچه‌ای بیرون بیاورد. علی دارابی و سعید مقیسه به همراه محمدحسین لطیفی و دیگر عوامل برای بازبینی و کارگردانی به طبقه بالا می‌روند و ضبط شروع می‌شود.

این صحنه با چنین حساسیتی گرفته می‌شود که لطیفی پس از چند بار تصویربرداری فرمان کات را صادر می‌کند. کات لطیفی مصادف می‌شود با لحظه خروج من از محل تصویربرداری و به آرامی این ساختمان قدیمی و کوچک را ترک می‌کنم و منتظر می‌مانم تا در ایام محرم تصویر دوباره این سریال در چشمانم بنشیند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری تسنیم/ نسرین بختیاری