تبیان، دستیار زندگی
کارگردان پروژه «معراجی‌ها» در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چقدر تلویزیون پرداختن به آثار دفاع مقدس را در اولویت خود دارد؟ گفت: از ابتدا قصد داشتم نسخه سینمایی «معراجی‌ها» را بسازم و این خود تلویزیون بود که خواست سریالش هم ساخته شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«معراجی‌ها» در سینما یا تلویزیون؟


کارگردان پروژه «معراجی‌ها» در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چقدر تلویزیون پرداختن به آثار دفاع مقدس را در اولویت خود دارد؟ گفت: از ابتدا قصد داشتم نسخه سینمایی «معراجی‌ها» را بسازم و این خود تلویزیون بود که خواست سریالش هم ساخته شود.

«معراجی‌ها»

مسعود ده‌نمکی در گفت‌وگو یی گفت: از ابتدا قصد داشتم فیلمنامه «معراجی‌ها» را بعد از «رسوایی» بسازم، اما با توافقی که با مسۆولان تلویزیون داشتیم، قرار شد که برای آنها کار شود.

وی افزود: برای من فرقی نمی‌کرد که این اتفاق در سینما یا تلویزیون بیفتد مهم این بود که حرف‌هایی که در این کار عنوان شده، زده شود؛ ضمن اینکه تلویزیون خودش خواست که «معراجی‌ها» نسخه‌ی سریالی هم داشته باشد.

این کارگردن در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا به تجربه کردن شبکه نمایش خانگی فکر کرده است یا خیر؟ عنوان کرد: هنوز درموردش فکر نکردم؛ ولی فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در کنار سینما و تلویزیون قرار دارد و اگر قبلا در حاشیه بوده است اکنون جزو این اضلاع است.

او خاطرنشان کرد: فیلمی در سینما یک و نیم میلیون نفر مخاطب دارد، ولی وقتی نسخه‌ی نمایش خانگی همان فیلم توزیع می‌شود حدود 10 میلیون نفر آن را در خانه‌ها می‌بینند؛ تعریف شبکه‌ی نمایش خانگی مبنی بر اینکه فیلم‌هایی را که نمی‌توان در سینما اکران کرد، از این شبکه پخش می‌کنند و شبکه‌ای است که ممیزی‌های سینما را رعایت نمی‌کند تعریف غلطی است و به نظرم این شبکه مکمل سینما و تلویزیون است.

ده‌نمکی در ادامه در پاسخ به پرسش‌های دیگری درباره‌ی پروژه «معراجی‌ها» با اشاره به اینکه ابتدا نسخه سینمایی آن اکران و سپس نسخه تلویزیونی‌اش پخش می‌شود، بیان کرد: تاکنون 30 درصد از کار پیش رفته است و حدود 20 بازیگر نیز جلوی دوربین رفته‌اند. بهاره افشاری، لاله صبوری و دانیال عبادی از بازیگران جدیدی هستند که به گروه پیوستند و دو - سه نفر نیز از گروه بازیگران «اخراجی‌ها» در ماه آینده به گروه اضافه می شوند.

او ادامه داد: بعد از لوکیشن دانشکده وارد لوکیشن‌های داخل شهر و سپس شهرک سینمایی دفاع مقدس می‌شویم و فیلمبرداری آن تا پایان آذرماه طول می‌کشد.

«معراجی‌ها»

این کارگردان خاطرنشان کرد: از آنجا که فیلمنامه سینمایی «معراجی‌ها» قبلا نوشته شده و جداگانه است سکانس‌های آن با سکانس‌های نسخه تلویزیونی‌اش مجزاست اما همه را همزمان با هم ضبط می‌کنیم.

ده‌نمکی درباره اینکه آیا «معراجی‌ها» را برای جشنواره فجر آماده می‌کند؟ نیز گفت: فعلا بحث من جشنواره نیست. مطلب این است که نسخه سینمایی‌اش برای نمایش آماده شود و عجله‌ای برای نمایش در جشنواره نداریم و چون محصول تلویزیون است باید مراحل قانونی خودش را طی کند بعد به مرحله اکران برسد.

او افزود: طبق صحبت‌هایی که شده سعی مان این است که «معراجی‌ها» زودتر نمایش داده شود ، به هر حال فیلم موضوعی را طرح می‌کند که مسائلش امروزه در جامعه طرح می‌شود.

ده‌نمکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این پروژه تاریخ مصرف‌دار است؟ خاطرنشان کرد: خیر؛ تاریخ مصرف دار نیست. الان در بازه‌ی زمانی‌ای هستیم که به نظرم این پروژه در این زمان کارآمدتر است در غیر این صورت مضمونش به گونه‌ای است که همیشه در فرهنگ تاریخی دفاع مقدس ماست.

در «معراجی‌ها» سعی می‌کنیم دغدغه‌های دو طیف را حتی نگاه‌های اجتماعی و سیاسی را طرح کنیم و به آنها پاسخ دهیم؛ یعنی تا زمانی که طرح مساله نشود پاسخی هم داده نمی‌شود، طرح کردن شبهات و پاسخ ندادن به آنها پاک کردن صورت مساله است.

او در بخشی دیگر از صحبت‌های خود توضیح داد: در «معراجی‌ها» سعی داریم ارتباط بین دو نسل را به تصویر کشیم؛ دو نسلی که خیلی‌ها سعی می‌کنند بین آنها فاصله بیندازند و تمام تلاش ما این است که در این کار علیرغم اختلاف سلیقه‌هایی که بین نسل‌ها ممکن است وجود داشته باشد، نشان دهیم ارزش‌های مشترکی نیز بین آنها وجود دارد.

ده‌نمکی همچنین خاطرنشان کرد: در «معراجی‌ها» سعی می‌کنیم دغدغه‌های دو طیف را حتی نگاه‌های اجتماعی و سیاسی را طرح کنیم و به آنها پاسخ دهیم؛ یعنی تا زمانی که طرح مساله نشود پاسخی هم داده نمی‌شود، طرح کردن شبهات و پاسخ ندادن به آنها پاک کردن صورت مساله است.

او ادامه داد: الزاما طرح شبهات رد کردن خطوط قرمز نیست بلکه جواب ندادن به آنها رد کردن خطوط قرمز است. امیدوارم در بحث ممیزی‌های سینما و تلویزیون همکاری خوبی صورت بگیرد.

«معراجی‌ها»

کارگردان «معراجی‌ها» در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا در این پروژه از داستان‌های واقعی کمک گرفته شده است یا خیر؟ گفت: همه فیلم‌هایی را که تاکنون ساختم سعی کرده‌ام که مبتنی بر واقعیات باشند و ما به ازای خارجی داشته باشند. در«معراجی‌ها» نیز اصل ماجرا مابه‌ازای خارجی دارد و کاراکترهایی را هم که برای این فیلم می‌سازم برای زمان جنگ یا بعد از جنگ هستند منتهی سعی می‌کنم افرادی باشند که کمتر تکرار شده باشند.

وی درباره‌ی تاثیرگذاری اجتماعی آثاری مانند «رسوایی» نیز بیان کرد: وقتی مردم با یک اثری ارتباط برقرار می‌کنند، این نشان می‌دهد که آن اثر پسند اجتماعی دارد؛ یعنی مخاطب خودش را پیدا کرده و حتما هم تاثیرگذار است. وقتی می‌بینیم یک اثر را میلیون‌ها نفر در سینما می‌بینند یا از توزیع نمایش خانگی‌اش استقبال شگرفی می‌شود، حتما تاثیر اجتماعی خودش را دارد.

ده‌نمکی در پایان نیز درباره‌ی ساخت «اخراجی‌های 4» گفت: اگر می‌خواستم این فیلم را بسازم این کار را می‌کردم، فعلا معلوم نیست.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایسنا