تبیان، دستیار زندگی
تارنمای روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی اعلام کرد که ادوارد اسنودن مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، صدها هزار سند این سازمان در ارتباط با روسیه، ایران و چین را در اختیار دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسناد جاسوسی از ایران هم در راه است؟!


تارنمای روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی اعلام کرد که ادوارد اسنودن مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، صدها هزار سند این سازمان در ارتباط با روسیه، ایران و چین را در اختیار دارد.

این گزارش خطاب به نمایندگان دولت آمریکا آورده است: چنانچه اسنودن تصمیم به افشای این اسناد «سیا» مربوط به هر یک از کشورها در رسانه‌ها بگیرد، بی تردید این اقدام خطرناک وی در همکاری آمریکا با هر یک از این کشورها تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

جاسوس

براساس این گزارش این اسناد حتی شامل اطلاعات درباره کشورهایی می شود که همپیمانی و همکاری مخفی آنها با آمریکا تاکنون هرگز علنی نشده است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گزارش واشنگتن اعلام کرد که افشای این اسناد حتی منجر به آن خواهد شد تا آمریکا ناخواسته مجبور شود به برخی کشورها امتیازاتی بدهد که حتی جیمز کلاپر مدیر امنیت ملی آمریکا نیز تاکنون نتوانست در این خصوص اظهار نظری کند.

براساس این گزارش، دولت آمریکا این هفته ناگزیر است به دولت های برخی کشورها در باره فعالیت الکترونیکی و مجازی سازمان امنیت این کشور از جمله آنها در باره شنود مکالمات تلفنی مقام های برخی کشورهای اروپایی و آمریکا لاتین و مکاتبات اینترنتی شهروندان کشورهای مختلف توضیحاتی ارایه دهد.

مکس فیشر تحلیلگر برجسته روزنامه واشنگتن پست می گوید: چندی پیش یک نهاد غیر دولتی در ایران از اسنودن خواسته بود تا اطلاعاتی درباره جزئیات و فرایند جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آمریکا (سیا) بر ضد ایران به شهروندان ایرانی ارائه شود.

گاردین: سیا مکالمات تلفنی 35 نفر از رهبران جهان را شنود کرده است

گاردین همچنین در گزارشی دیگر  به نقل از ادوارد اسنودن افسر سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) از شنود مکالمات تلفنی 35 نفر از رهبران کشورهای مختلف جهان از سوی این سازمان خبر داد.

ایرنا نوشت: در تارنمای اینترنتی این روزنامه آمده است: براساس افشای اسناد طبقه بندی شده سیا توسط اسنودن افسر سابق این سازمان، دولت آمریکا مکالمات تلفنی 35 رهبر جهان را شنود کرد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گزارش واشنگتن اعلام کرد که افشای این اسناد حتی منجر به آن خواهد شد تا آمریکا ناخواسته مجبور شود به برخی کشورها امتیازاتی بدهد که حتی جیمز کلاپر مدیر امنیت ملی آمریکا نیز تاکنون نتوانست در این خصوص اظهار نظری کند

براساس این گزارش، بخش محرمانه سیا همواره از ادارات خاص خود در کاخ سفید، سنا و کنگره و نیز وزارت دفاع خواسته است تا شماره تلفن های رهبران و دیپلمات ها و مقام های امنیتی کشورهای مختلف را برای شنود و ضبط همه مکالمات داخلی و بین المللی آنها در اختیار این سازمان قرار دهند.

این گزارش حاکی است تنها در یک مورد از این پرونده های شنود غیر قانونی سیا که از سوی مقام های آمریکایی در اختیار سیا قرار گرفته است، شنود 200 مکالمه از 35 رهبر جهان ثبت و ضبط شده است که 43 مورد از این شماره تلفن ها ناشناس بوده اند.

این روزنامه از شنود مکالمات تلفن همراه آنکلا مرکل صدراعظم آلمان توسط سیا نام برد که موجب اعتراض شدید مرکل و درخواست وی برای توضیح این اقدام از سوی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا شد.

بخش ارتباطات تبیان

منبع: همشهری آنلاین