تبیان، دستیار زندگی
آیا تاكنون هیچ وقت دندانهای شیر را چیده اید ؟ در زمانهای قدیم گل قاصدك نامهای گوناگون داشت. از آن جمله یكی از این نامها دندانهای   Lövetannشیر بود . امروزه هنوز این گیاه در نروژ و در آلمان دندانهای شیر نامیده ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گل قاصدك

آیا تاكنون هیچ وقت دندانهای شیر را چیده اید ؟

در زمانهای قدیم گل قاصدك نامهای گوناگون داشت. از آن جمله یكی از این نامها دندانهای   Lövetannشیر بود .

امروزه هنوز این گیاه در نروژ و در آلمان دندانهای شیر نامیده می شود .Löwenzahn اگر شما لحظه ای به گل قاصدك نگاه كنید ، می فهمید كه چرا به دندانهای شیر مشهور شده است . در گوشه ی هر برگ قاصدك دندانهای تیزی شبیه دندانهای شیر موجود است .

در اوایل ماه مه مزارع ، اطراف جاده ها و چمنزارها كاملاً زرد شده و درخشش مخصوصی می یابند . می دانید چه اتفاقی افتاده است ؟ این گل قاصدك هست  كه گل داده است .

با وجود اینكه گل قاصدك زمانی كه گل می دهد ، خیلی زیبا است ، ولی كسان زیادی نیستند كه وقتی كه این گل را می بینند ، خوشحال شوند .

كسی كه در باغچه و یا حیاط منزل خود یكبار گل قاصدك داشته باشد خیلی به سختی قادر است كه از دست آن خلاص شود . اگر كوشش كنید كه گل قاصدك را از ریشه بركنید برعكس ممكن است كه به زیاد شدن آن كمك كنید . اگر ریشه ی گل قاصدك در حین كندن ، بشكند از هر قطع كوچكی كه بر زمین افتاده و باقی مانده است ، یك گل قاصدك جدید می روید .

آیا تاكنون گل قاصدك را پوف كرده اید ؟

اگر این كار را كرده باشید ، آنگاه به زیاد شدن آن كمك بزرگی كرده اید . چون همین عمل باعث می شود كه بذر گل قاصدك به اطراف پاشیده شود .

بر بدن هر بذری یك قلم مو كه شبیه" پرچم نجات "  است ، نشسته است . با كمك همین پرچم نجات آن دانه ریز می تواند چندین كیلومتر به همراه باد ، پرواز نماید . اگر به یك دانه گل قاصدك توجه كنید ، می توانید ببینید كه دارای قلابهایی است . بوسیله ی این قلابها ، بذر گل قاصدك خود را به هر جایی كه در موقع افتادن از گل قاصدك برخورد كند ، نگه می دارد . در هر توپ گل قاصدك در حدود 200 دانه وجود دارد .

اگر گل های قاصدك را مورد مطالعه قرار دهید ، بزودی متوجه می شوید كه هر كدام با دیگری فرقهایی دارد و مختلف به نظر می رسد . گل قاصدكی كه در چمن حیاط منزل می روید با گل قاصدك باغچه مدرسه و یا كنار دریا فرق می كند .

فقط در سوئد صدها نوع  مختلف از گل  قاصدك موجود است .

گل قاصدك در حقیقت بسیار مفید است . از برگهای گل قاصدك به عنوان سالاد می شود استفاده كرد . ریشه های گل قاصدك از هر گیاه وحشی كه در سوئد می روید مقوی تر است .

اگر انسان مایل به خوردن ریشه های گل قاصدك باشد ، باید اول آن را از طول قطعه قطعه كند و برای چند ساعت در آب سرد قرار دهد . در غیر این صورت مزه خیلی بدی دارد . سپس انسان می تواند یا آنها را بجوشاند و یا خام خام  بخورد . انسان می تواند به وسیله گل قاصدك حلقه برای انداختن به گردن ، گردن بند و اینكه شیپور و یا خیلی چیزهای جالب دیگر درست كند . گل قاصدك همچنین برای زنبور و زنبور عسل مهم است . در یك گل قاصدك شربت زیادی موجود نیست ، ولی زمانی كه هزاران گل قاصدك گل می دهند یك میز خیلی بزرگ غذایی برای حشرات آماده شده است .