تبیان، دستیار زندگی
یکسال از زمانی‌ که «محمدرضا علیان جاسبی» مدیر انتشارات پیام آزادی بر اثر بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت، گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادی از محمدرضا علیان جاسبی


یکسال از زمانی‌ که «محمدرضا علیان جاسبی» مدیر انتشارات پیام آزادی بر اثر بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت، گذشت.

محمدرضا علیان جاسبی

او بعد از آنکه سال‌ها به انتشار آثار دینی و مذهبی و حوزه کودک و نوجوان اهتمام داشت و آثار متعددی منتشر کرد در سن  64 سالگی درگذشت.محمدرضا علیان جاسبی سالها با نشر و کتابت آشنا بود و اکثر نویسندگان و مولفان نیز آثاری را برای انتشار به او سپرده‌اند، مدیر مسئول انتشارات پیام آزادی متولد 1327 در تهران بود که از سال 1357 فعالیت انتشاراتی خود را با تاسیس «انتشارات پیام آزادی» آغاز کرد.

او علاوه بر حضور در هیئت مدیره انتشارات، قائم مقام انجمن اسلامی ناشران و کتابفروشان، عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و عضو هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز بود.پیام آزادی بیش از 800 عنوان کتاب با شمارگانی بیش از 30 میلیون جلد را در کارنامه خود دارد؛ به عنوان اولین ناشر نمونه کشوری در حوزه کودک و نوجوان در سال 1370 و ناشر برگزیده دفاع مقدس، ناشر برگزیده خادم قرآن و چند نوبت ناشر نمونه نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران نیز انتخاب شد.علیان که دیرهنگامی‌ بود با نشر و کتاب سر و کار داشت، دو سالی با بیماری سخت سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، البته دینداری و ایمانش مانع از ناله و ابراز دردهایش بود. وی در نهایت بر اثر همین بیماری درگذشت.

در ذیل این مطلب موارد و مطالب عنوان شده درباره این پیر نشر می‌آید:

نویسندگان تمایل داشتند آثارشان را از طریق این ناشر عرضه کنند

محمد حمزه‌‌زاده مدیر انتشارات «سوره مهر» و رییس هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی «منا» اظهار کرد: بنده جناب آقای علیان را نزدیک به 20 سال پیش به واسطه فعالیت انتشارات «پیام آزادی» می‌شناختم. این انتشارات با مدیریت محمدرضا علیان، علاوه بر فعالیت‌های دیگر، به ویژه بر روی کتاب‌های کودک و نوجوان متمرکز شده بود و اغلب نویسندگان کودک و نوجوان تمایل داشتند آثارشان را از طریق این ناشر عرضه کنند چراکه در توزیع و فروش موفق بود. اتفاقا اخیرا که با برادر ایشان صحبت می‌کردم، گفتند در آرشیو انتشارات «پیام آزادی» مجموعه داستانی پیدا کرده‌اند که مربوط به 10-15 سال پیش بنده است. این مجموعه را قرار بود انتشارات «پیام آزادی» چاپ کند که موقعیت پیش نیامد.حمزه‌زاده با بیان این که «محمدرضا علیان» عمر، سلامتی و زندگی خود را صرف نشر متعهد دینی و آثار انقلابی کرد، گفت: ایشان چند ویژگی بارز داشت که اطرافیانشان بر آن اذعان می‌کنند؛ مردم‌داری و فروتنی خاص ایشان از جمله این ویژگی‌های شخصیتی است.

پشت تمام کتاب‌هایش جمله امام را چاپ می‌کرد

محمدرضا سرشار درباره این پیشکسوت می‌گوید: در طول این سال‌ها ایشان پشت تمام کتاب‌هایشان این جمله امام را که «ناشران تنها باید کتاب اسلامی چاپ کنند» را چاپ می‌کردند. به خاطردارم که به آقای علیان تذکر دادم که لزومی ندارد به صورت رسمی این مسئله عنوان شود، چرا که ممکن است باعث شود برخی مخاطبان موضع بگیرد، اما ایشان تا سال‌ها به این روند ادامه دادند.

رفتاری بسیار خوب و پسندیده

احمد عربلو گفت: با تلاش بی‌وقفه آقای علیان، بعضی از کتاب‌های خوب در عرصه‌ ادبیات کودک و نوجوان با تیراژهایی بسیار خوب و مناسب چاپ و توزیع شد و بی‌شک موجی از خواندنی‌ترین کتاب‌های تولیدی در کشور ایجاد کرد. زنده یاد علیان با رفتاری بسیار خوب و پسندیده با نویسندگان کودک و نوجوان باعث جذب بسیاری از آنها به انتشارات پیام آزادی شد.

عربلو: با تلاش بی‌وقفه آقای علیان، بعضی از کتاب‌های خوب در عرصه‌ ادبیات کودک و نوجوان با تیراژهایی بسیار خوب و مناسب چاپ و توزیع شد و بی‌شک موجی از خواندنی‌ترین کتاب‌های تولیدی در کشور ایجاد کرد. زنده یاد علیان با رفتاری بسیار خوب و پسندیده با نویسندگان کودک و نوجوان باعث جذب بسیاری از آنها به انتشارات پیام آزادی شد.

اشاعه فرهنگ دینی اقدام مهم پیام آزادی

محمد میرکیانی، نویسنده و محقق درباره زنده یاد علیان می‌گوید: انتشارات پیام آزادی مجموعه‌ای از افراد متدین، علاقه‌مند و دلسوز است که تمام تلاش آنها اشاعه فرهنگ دینی است.

نگاه صنفی زنده‌یاد «محمدرضا علیان» هیچگاه در مقابل حق نبود

محسن مومنی، رئیس حوزه هنری درباره این ناشر ابراز داشت: نمی‌دانستم آقای علیان مدیر انتشارات پیام آزادی است، اما بعدها متوجه شدم نگاه صنفی او به گونه‌ای بود که در مقابل حق نمی‌ایستاد و در مواردی از حقوق ناشران که مطمئن بودند حقی نادیده گرفته می‌شود، دفاع می‌کرد.

افتخار مرحوم علیان این بود که کتاب خوب چاپ می‌کرد

حسین استادولی مترجم قرآن و نویسنده درباره مرحوم علیان اظهار داشت: افتخار او این بود که کتاب‌های خوب چاپ می‌کرد و در طول فعالیتش از مۆلفان شناخته‌شده آثار زیادی را منتشر کرد. یادم است زمانی کتاب اصحاب پیامبر(ص) در اوایل انقلاب را منتشر کرد این آثار اوایل انقلاب سازنده، انسان‌ساز و افرادی مدافع انقلاب پرورش می‌داد، از این رو مرحوم علیان انصافاً در این زمینه افتخار خوبی کسب کرد. از ویژگی‌های او همین بس که در سال 58 جزو مۆسسین انجمن اسلامی ناشران بود و پس از مرحوم دزفولی و مرحوم آخوندی این مسئولیت را برعهده گرفتند، گاهی حتی جارو به دست گرفت و به نظافت پرداخت و همواره برای رضای خدا کار می‌کرد.

پدیده جدید در حوزه نشر

احمد مسجد جامعی بیان کرد: مرحوم علیان اگر از اولین‌ها نباشد شاید جزء نخستین شخصیت‌هایی باشد که از فناوری روز در عرصه کتاب‌های دینی بهره برد، از این رو او حدفاصل نشر سنتی و جدید است اما این کار نیازمند دانش ویژه است. مسئله ویرایش، نقاشی، گرافیک در کتاب‌ها جدی تلقی شد، این همان ظرفیتی بود که در کار مرحوم علیان ظهور یافت، اگر بخواهیم از این منظر بنگریم، علیان پدیده جدید در حوزه نشر کتاب به ویژه در عرصه کودک و نوجوان بود. امیدوارم فرزندان او که در کنار پدر بزرگ شده و ناشرانی که با پیشوند پیام کار خود را آغاز و از مکتب او آموخته‌اند و صاحب آثار و انتشارات پیام هستند، این مسیر را ادامه دهند و بر تکامل مسیر بیفزایند تا هر روز شاهد گسترش حوزه اندیشه و شیوه‌های مختلف بیان هنری باشیم.

بخش ادبیات تبیان


منبع: فارس