تبیان، دستیار زندگی
نخستین جشنواره شعر طاهره صفارزاده با حضور اهالی ادبیات و شعر كشورمان چهارشنبه 1 آبان برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطره دعایی از دیدار امام(ره) و صفارزاده

برگزیدگان نخستین جشنواره شعر طاهره صفارزاده معرفی شدند


نخستین جشنواره شعر طاهره صفارزاده با حضور اهالی ادبیات و شعر كشورمان چهارشنبه 1 آبان برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند.

خاطره دعایی از دیدار امام(ره) و صفارزاده

در این مراسم شخصیت هایی همچون محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، حجت الاسلام دعایی مدیرمسوول موسسه اطلاعات، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری، محمدرضا عبدالملكیان شاعر، رضا اسماعیلی دبیر جشنواره، جلال صفارزاده برادر زنده یاد طاهره صفارزاده، جواد محقق، موسی بیدج ، سعید بیابانكی و جمعی از اهالی ادبیات و رسانه وعلاقه مندان این شاعره انقلابی كشورمان حضورداشتند.

در مراسم برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش شعر علیرضا قنبری و شراره كامرانی از تهران مورد تقدیر قرار گرفتند و رتبه سوم به مریم كرباسی نجف آبادی از اصفهان تعلق گرفت. پیام جهان گیری از اردبیل رتبه دوم را تصاحب كرد و رتبه اول هم به مطهره عباسیان رسید.در بخش مقالات نیز مقاله های سید مهدی طباطبائی ، محمد باقر نجف زاده بارفروش و ذبیح الله حبیبی نژاد به عنوان برگزیده معرفی شدند.همچنین مریم سقلاطونی از بین 190 بانوی فعال در حوزه شعر كشورمان رتبه نخست را كسب كرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

رضا اسماعیلی دبیر جایزه ادبی طاهره صفارزاده: صفارزاده به اذعان ادیبان و منتقدان معاصر در عرصه های شعر، پژوهش

گزیده ای از گفته های سخنرانان این مراسم در ادامه می آید:

، ترجمه و كارهای دانشگاهی نام معتبری دارد و دارای چهره جهانی است كه ما در معرفی آن كوتاهی كرده ایم. چهره صفارزاده در زمینه ترجمه قرآن بسیار شناخته شده است و با اشرافی كه وی به آیات قرآنی داشت، آن را ترجمه كرد. وی در سال های پایانی عمر خود ترجمه ادعیه اسلامی را به زبان فارسی انجام داد. چهره برجسته صفارزاده نه تنها به مردم ایران بلكه باید به جهان معرفی شود و زمینه ای برای ترجمه آثار او به زبان خارجی فراهم گردد تا بدین وسیله دایره مخاطبان او گسترده تر شده و پیام و ارزش های انقلاب اسلامی توسط اشعار او صادر گردد.

حجت الاسلام محمود دعایی : زمانی كه در موسسه اطلاعات از سوی امام(ره) منصوب شدم تصمیم به گردآوری و انتخاب نیروهایی ارحمند گرفتم كه مرحوم شهید بهشتی دكتر بهرام قاسمی را به عنوان سردبیر به من معرفی كردند تا روزنامه را با كمك همدیگر اداره كنیم. دكتر بهرام قاسمی از شاگردان و علاقمندان ویژه مرحوم صفارزاده بود به همین دلیل وقتی تصمیم به جذب نیروهای فرهیخته را گرفتیم دكتر صفارزاده را به ما معرفی كردند تا در بخش شعر، ادبیات و هنر با ما همكاری كنند. در بدو ورود به منزل شاهد سجایای اخلاقی و انسانی در ایشان شدم؛ صفارزاده در آن وقت آپارتمان اجاره ای كوچك و محقری در اطراف میدان فلسطین داشت كه نامه ای از سوی بنیاد مستضعفان به ایشان رسیده بود تا اجاره به بنیاد پرداخت شود. صفارزداه در این رابطه گفته بود كه اجاره را هم به بنیاد پرداخت خواهد كرد و هم به صاحب خانه اش كه در خارج از كشور زندگی می كند چون معتقد بود در منزل نماز می خواند و عبادت می كند لذا باید هم خداو هم صاحب خانه راضی باشد و هم اینكه باید به مقررات كشور احترام بگذارد. این امر برای من كه تازه به مسئولیت رسیده بودم درسی بود.

دعایی : من شعری از صفارزاده را كه برای امام با نام "سروش قم " سروده بود خواندم و هق هق زنانه مرحوم صفارزاده در حین خواندن شعر بلند شده بود و اشك می ریخت و بعد از آن از اتاق بیرون آمدم تا صفارزاده حالات خود را برای امام شرح دهند كه بعد از حدود نیم ساعت صفارزاده با چهره ای بسیار شاداب و آرام از اتاق بیرون آمد.

صفارزاده نماز شب می خواند و قرآن را زمزمه می كرد.علاوه برآن كار ادبی و مسئولیت رفیع فرهنگی خود را نیز دنبال می كرد.او به دلیل زندگی عارفانه ای كه داشت به خدا پناه می برد و همیشه این روند برایش بهت آور بود برای همین از من خواست تا ملاقاتی با امام داشته باشد كه بتواند این حالت را با انسانی بزرگ و كسی كه به او اعتقاد دارد در میان بگذارد و من از طریق حاج احمد آقا فرزند امام(ره) این قرار را گذاشتم. من نیز به امام (ره) گفتم كه به عنوان یك كرمانی افتخار می كنم كه شخصیتی مثل صفارزاده در كرمان داریم و امام تبسمی كردند. من شعری از صفارزاده را كه برای امام با نام "سروش قم " سروده بود خواندم و هق هق زنانه مرحوم صفارزاده در حین خواندن شعر بلند شده بود و اشك می ریخت و بعد از آن از اتاق بیرون آمدم تا صفارزاده حالات خود را برای امام شرح دهند كه بعد از حدود نیم ساعت صفارزاده با چهره ای بسیار شاداب و آرام از اتاق بیرون آمد و گفت دیگر آرام شدم زیرا حالات خود را به كسی كه به او اعتقاد دارم گفتم و حرف امام برای من اتمام حجت است.

جلال صفارزاده برادر زنده یاد طاهره صفارزاده : پنج سال است كه طاهره را از دست داده ام و من با تمام غم و اندوهی كه داشتم تنها كاری كه برای او انجام دادم جمع آوری اشعار و چاپ آنها بود. سیرجان زادگاه طاهره است و با همكاری شورای شهر آن جا تصمیم به ساخت كتابخانه ای مرجع گرفتیم. هفت هزار جلد از كتاب های طاهره شماره گذاری و به سیرجان منتقل گردید و با حضور حجت الاسلام دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و محمد حسینی وزیر سابق ارشاد آن كتابخانه افتتاح شد. باید یادگاری از طاهره در سیرجان وجود داشته باشد. امكانات در تهران زیاد است و اگر قرار است كاری انجام شود باید در آن شهر باشد. قصد دارم پیكر طاهره را به سیرجان و به كنار قبر پدر و مادرمان منتقل كنم.

محمدرضا عبدالملكیان شاعر: دوستانی كه از نزدیك با مرحوم صفارزاده حشر و نشر داشته اند می دانند كه عزت نفس و آزادگی دو ویژگی برجسته و ارزشمند ایشان بود و اگر بخواهیم 2- 3 شاعر را نام ببریم كه این روحیه آزادگی را داشته اند قطعا یكی از آنها صفارزاده بود. بی نیازی و وارستگی صفارزاده كه هیچ چیز جزء آرمان های بزرگ برایش اهمیت نداشت مثال زدنی بود. نه با تریبون و نه جایزه و نه بزرگداشت  نمی شد صفارزاده را از مرتبه ایی كه در آن قرار داشت به سمت و سویی دیگر كشاند. او با جرائت، جسارت و بزرگ منشی به بسیاری از بزرگداشت ها، جوائز، تریبون ها در دوران حیاتش نه گفته است. بزرگ منشی صفارزاده به گونه ای بود كه ما را شاگردان خود می خواند بی آن كه مستقیم در خدمت اش بوده باشیم. به من، قیصر امین پور و علیرضا قزوه گفته بود شما تحت تاثیر من هستید و برای ما این گفته خوشایند بود و هیچ كدام نسبت به این نوع بیان او ناراحت نمی شدیم.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش ادبیات تبیان


منابع: پایگاه خبری حوزه هنری، خبرگزاری مهر