تبیان، دستیار زندگی
بن رودس معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در نشست رویترز در واشنگتن گفت: یکی از راه های کاهش تحریم های ایران اجازه دادن به این کشور برای دسترسی به پول های توقیف شده اش است.وی افزود: آمریکا قصد ندارد در مرحله نخست از مذاکرات هسته ای با ایران، تحریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا:کاهش تحریمها بعد از اقدامات ایران


"بن رودس" معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در نشست رویترز در واشنگتن گفت: یکی از راه های کاهش تحریم های ایران اجازه دادن به این کشور برای دسترسی به پول های توقیف شده اش است.وی افزود: آمریکا قصد ندارد در مرحله نخست از مذاکرات هسته ای با ایران، تحریم ها را کاهش بدهد. این مهم است که مقاصد ایران را بیازماییم.

تحریم ایران

آمریکا اعلام کرد ایران باید قبل از کاهش تحریم ها، دست به اقدامات ملموسی بزند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، یک مقام ارشد در کاخ سفید آمریکا گفت: ایران باید دست به اقدامات ملموسی برای رفع نگرانی ها درباره برنامه هسته ای اش دست بزند تا آمریکا به کاهش تحریم های تهران اقدام کند.

"بن رودس" معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در نشست رویترز در واشنگتن گفت: یکی از راه های کاهش تحریم های ایران اجازه دادن به این کشور برای دسترسی به پول های توقیف شده اش است.

وی افزود: البته این موضوع تنها یک احتمال از میان تعدادی از احتمالات است. من نمی خواهم بگویم که مسیر و شیوه مناسبت تری را برای تعامل با پرونده هسته ای ایران مشخص شده است.

قبل از این روزنامه نیویورک تایمز نوشته بود صدور مجوز دسترسی ایران به پول و دارائی های بلوکه شده این کشور، یکی از راه های دولت آمریکا برای کاهش فشارهای اقتصادی علیه تهران بدون لغو تحریم هاست.

وی افزود: آمریکا قصد ندارد در مرحله نخست از مذاکرات هسته ای با ایران، تحریم ها را کاهش بدهد. این مهم است که مقاصد ایران را بیازماییم.

معاون مشاور امنیت ملی اوباما افزود: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کنگره این کشور می خواهد انعطاف نشان دهد تا امکان توافق هسته ای با ایران بررسی شود. کاخ سفید از قانون گذاران آمریکایی می خواهد به پیشرفت هایی که در پرونده هسته ای ایران به دست می آید توجه کنند.

قبل از این کاخ سفید در واشنگتن میزبان نشستی با سران کنگره بود. در این نشست از کنگره آمریکا خواسته شده بود با تاخیر در تصویب تحریم های جدید علیه ایران، فرصتی را برای مذاکرات هسته ای در اختیار تهران بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی درباره جزییات مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو گفت: یکی از مشخصات مذاکرات جدی این است که محتویات آن روی آنتن نمی‌رود. پس ما که در مورد این مذاکرات واقعاً جدی هستیم در ملاء عام وارد جزییات مذاکرات نمی شویم.

آلن ایر: در مورد هر نوع رفع تحریمی که مد نظر ماست، آن چه اهمیت دارد این است که اقدامات ما محدود و متناسب با اقداماتی که ایران در مورد برنامه هسته‌یی‌اش انجام دهد باشد. ما به طور زودهنگام هیچ گامی که نظام و ساختار کلی تحریم‌های‌مان را تضعیف کند بر نخواهیم داشت

آلن ایر: رفع تحریم‌‌ها متناسب با اقدامات ایران است

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی درباره جزییات مذاکرات ایران و 1+5 که در ژنو گفت: من اشتیاق رسانه‌ها برای (اطلاع از) جزییات این مذاکرات را خوب درک می‌کنم، اما همان‌طور که هم مقامات آمریکایی و هم وزیر امور خارجه ایران جناب آقای دکتر ظریف گفته‌اند، یکی از مشخصات مذاکرات جدی این است که محتویات آن روی آنتن نمی رود. پس ما که در مورد این مذاکرات واقعاً جدی هستیم در ملاء عام وارد جزییات مذاکرات نمی‌شویم.

وی درباره اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از "مقامات ارشد دولت آمریکا" درخصوص ارائه طرحی برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران در آمریکا و بررسی آن‌ها در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در مورد تسهیل یا برداشتن تحریم‌ها، در مذاکرات ژنو هیچ توافقی حاصل نشده است. پیش از آن که ما گام‌هایی به سوی برداشتن تحریم‌ها را به طور جدی درنظر بگیریم، ایران باید با انجام اعمال معنی‌دار، شفاف و قابل راستی‌آزمایی موافقت کند. بحث در مورد انواع خاصی از تسهیل تحریم‌ها زودهنگام است.

وی افزود: آمریکا قصد ندارد در مرحله نخست از مذاکرات هسته ای با ایران، تحریم ها را کاهش بدهد. این مهم است که مقاصد ایران را بیازماییم

ایر هم‌چنین درباره علت حضور کارشناسان حوزه تحریم، در هیات آمریکایی تصریح کرد: هدف حضور کارشناسان امور تحریم‌ها در هیات ما در ژنو این بود که ایران خواستار رفع تحریم‌هاست. پس ایران باید گستره تحریم‌های ما را درک کنند و هم‌چنین الزامات آن‌ها، طرز کار آن‌ها و مقدمات لازم برای رفع آن‌ها را بداند. هم‌چنین ایران باید بداند کدام تحریم‌ها به نظر ما باید فعلا باقی بمانند و چرا ما معتقدیم تحریم‌های محوری ما باید سر جایش بمانند تا ایران کاملا به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌یی‌اش بپردازد.

وی با بیان این که ما قبل از آن که برداشتن گام‌ها برای کاهش تحریم‌ها را آغاز کنیم کارهای زیادی پیش رو داریم و می خواهیم ایران آنچه را که لازم است درک کند، افزود: ایشان (هیات مذاکره کننده ایرانی) افکار و ایده‌های‌شان را به ما داده‌اند و ما هم افکار و ایده‌های‌مان را به آن‌ها داده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: در مورد هر نوع رفع تحریمی که مد نظر ماست، آن چه اهمیت دارد این است که اقدامات ما محدود و متناسب با اقداماتی که ایران در مورد برنامه هسته‌یی‌اش انجام دهد باشد. ما به طور زودهنگام هیچ گامی که نظام و ساختار کلی تحریم‌های‌مان را تضعیف کند بر نخواهیم داشت.

ایران و امریکا

وی درباره مذاکرات انجام شده در ژنو بین ایران و 1+5 و دیدار نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه این نشست گفت: در دو روز دیدارها در شهر ژنو، گفت‌وگوهای جدی، ماهوی و محتوایی بین ایران و شریکان ما در گروه 1+5 صورت گرفت. ما گفت‌وگوهایی فنی همراه با جزییات داشتیم در سطحی که تاکنون بی سابقه بودند. هم‌چنین توافق کردیم که به منظور تضمین ادامه سرعت این کار، در همین سطح در اوایل ماه نوامبر ملاقات دیگری داشته باشیم، و قبل از آن کارشناسان ما درجهت آماده‌سازی تشکیل جلسه دهند.

ایر گفت: گروه 1+5 و ایران درباره مراحل و اقدامات لازمی که ایران باید به منظور رفع نگرانی‌های جامعه بین المللی بردارد گفت‌وگو کردند. هر توافق نهایی باید به جامعه جهانی ثابت کند که برنامه ایران تنها برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده خواهد شد.

او اضافه کرد: ما بارها گفته‌ایم، در این مورد، ملاک عمل است نه حرف. مطلوب و مقصود ما اقدامات معتبر و قابل تایید است، که نگرانی‌های جامعه جهانی را برطرف کنند. در این مورد کوتاه نخواهیم آمد و گروه 1+5 در این رویکرد اتفاق نظر دارد.

شرمن: خواهان تحریم‌های جدید علیه ایران نیستیم

تسنیم نوشت وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات 1+5 طی مصاحبه با شبکه صدای آمریکا اعلام کرد، دولت آمریکا خواهان توقف اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است.

وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، در این گفت‌وگو تأیید کرد که تا اطمینان از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات، خواهان تصویب تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران نیست.

همچنین وی اظهار داشت: ایران و آمریکا با وجود این مذاکرات در آغاز راه درک متقابل از یکدیگر هستند.

مسئول پرونده هسته‌ای ایران در وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به انتقاد برخی گروه‌ها در ایران نسبت به این که گفته بود «فریبکاری بخشی از دی‌ان‌ای» است تصریح کرد: در این مورد سوءتفاهمی پیش آمده، و پیشینه عدم اعتماد میان ایران و آمریکا طولانی است.

وندی شرمن به گزارش‌های حاکی از اختلافات میان اسرائیل و آمریکا بر سر ایران نیز واکنش نشان داد.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایسنا، عصرایران،تسنیم