تبیان، دستیار زندگی
در حالی که انتشار خبر جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از تماس‌های مردم دیگر کشورها و حتی رهبران آنها باعث ایجاد تنش جدی در روابط آنها شده است، اطلاعات منتشره حاکی از جاسوسی وسیع این نهادها از مردم منطقه و از جمله ایرانی‌ها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاسوسی آمریکا از1.73 میلیارد تماس ایرانی‌ها


در حالی که انتشار خبر جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از تماس‌های مردم دیگر کشورها و حتی رهبران آنها باعث ایجاد تنش جدی در روابط آنها شده است، اطلاعات منتشره حاکی از جاسوسی وسیع این نهادها از مردم منطقه و از جمله ایرانی‌ها است.

اسنودن، شنود امریکا

مقامات عالی‌رتبه کشورهایی مانند برزیل و آلمان از جمله افرادی هستند که هدف برنامه‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

در ادامه موج اخبار منتشره در نتیجه افشاگری‌های ادوارد اسنودن، نشریه انگلیسی گاردین گزارش داده است که بر اساس سندی که بدست آورده یک مقام آمریکایی که نامش ذکر نشده، 200 شماره تلفن را فهرست کرده و خواسته که سازمان امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) فورا این خطوط تلفن را زیر نظر بگیرد. به گفته این نشریه نامی از این افراد برده نشده اما شماره تلفن 35 تن از رهبران جهان هم در بین آنها بوده است.

از سوی دیگر بر طبق گزارشهای جدید، آژانس امنیت ملی آمریکا، تنها در عرض یک ماه از حدود 125 میلیارد تماس در کشورهای مختلف جاسوسی کرده است.

در حالی که مبدا بیشتر این تماس‌ها خاورمیانه بوده است، حدود سه میلیارد تماس نیز از خاک خود آمریکا گرفته شده است. جاسوسی از این تعداد عظیم از تماس‌ها در محدوده زمانی تقریبا یک ماهه در ژانویه سال 2013 اتفاق افتاده است.

وبسایت Cryptome که اسناد و اطلاعات دولتی را افشا می‌کند بر پایه گزارش‌هایی که اطلاعات آنها را جمع‌آوری کرده است، مدعی شده است که از این تعداد حدود 22 میلیارد تماس مربوط به افغانستان، 12.76 میلیارد تماس مربوط به پاکستان، 7.8 میلیارد مربوط به عراق، همین تعداد از عربستان، 1.9 میلیارد تماس از مصر، 1.73 میلیارد تماس از ایران و 1.6 میلیارد تماس از اردن بوده است.

هر چند شیوه انجام این کار وسیع اعلام نشده است ولی گفته می‌شود که عبور بخش بزرگی از ترافیک بین‌المللی ارتباطات از طریق آمریکا در این امر نقش دارد.

عبور مکالمات تلفنی، پست الکترونیکی و محتوای سرویس‌های چت از شبکه‌های ارتباطی مستقر در خاک آمریکا ارزان است و همین مساله حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار سرویس‌های امنیتی آمریکا قرار داده است.

مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا همچنین صدها هزار سند این سازمان را در ارتباط با روسیه، ایران و چین در اختیار دارد و افشای این اسناد بدون شک خطرناک بوده و در همکاری آمریکا با هر یک از این کشورها تاثیر بسیار منفی دارد

افشاگری گاردین از شنود تماسهای رهبران جهان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین، با اطلاعات بدست آورده از اسناد ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات امنیتی آمریکا آمریکا تا کنون مکالمات رهبران 35 کشور جهان را شنود می کرده است.

گفتنی است در این سند اسامی آنها اعلام نشده اما دیلما روسف، رییس جمهور برزیل، دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از جمله افرادی بوده اند که شنود مکالمات شان را علنی کرده اند.

این سند که تاریخ آن به 27 اکتبر 2006 باز می گردد، در اختیار مجموعه ای از اعضای مدیریتی سرویس اطلاعاتی قرار می گرفت. دسترسی به شماره تلفن های رهبران جهان امکان دسترسی به شماره تلفن های جالب دیگر را هم برای سوریس اطلاعاتی آمریکا فراهم می آورد. گفته می شود دسترسی به شماره تلفن های رهبران 35 کشور با همکاری یکی از مقامات آمریکایی میسر شده است که از این طریق آنها به 200 شماره تلفن دسترسی پیدا کرده اند.

واکنش مرکل و تماس او با اوباما

تسنیم نوشت:

صدراعظم آلمان در تماس با رئیس جمهور آمریکا نسبت به شنود تلفن شخصی وی از سوی سازمان‌های جاسوسی این کشور به شدت اعتراض کرد.

به گزارش الحیات؛ آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در یک تماس تلفنی با اوباما به شدت به این اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا و شنود مکالماتش اعتراض کرده است.

آنگلا مرکل

خبر شنود مکالمات تلفنی صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه از سوی اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد.

به گفته سخنگوی دولت آلمان آنگلا مرکل درباره شنود مکالمات تلفن همراهش با باراک اوباما، رئیس ‌جمهور آمریکا گفت‌ وگویی تلفنی داشته است. صدراعظم آلمان از اوباما خواسته است که "بی‌درنگ" این شنود تلفنی متوقف شود.

مرکل تصریح کرده است که آمریکا و آلمان ده‌ها سال است که کشورهای دوست و هم‌ پیمان هستند، از این رو شنود مکالمات رئیس یک دولت دوست و هم‌ پیمان نباید صورت پذیرد. صدر اعظم آلمان گفته است: این اقدام آمریکا سلب اعتمادی عمیقی را می تواند در پی داشته باشد.

از سوی دیگر اوباما در این تماس جاسوسی از تلفن همراه مرکل را تکذیب کرده است.

آنگلا مرکل پیشتر از آمریکا خواسته بود که درباره جمع ‌آوری اطلاعات و شنود مکالمات شهروندان آلمانی روشنگری کند، سخنگوی دولت آلمان ضمن اشاره به فعالیت گسترده آژانس امنیت ملی گفت: دولت فدرال آلمان از ماه‌ها پیش از مسئولان آمریکایی خواسته بود به پرسش‌ها موجود در این زمینه را پاسخ دهند.

آلمان و فرانسه خواستار امضای توافقنامه «جاسوسی نه» با آمریکا شدند

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شب گذشته ضمن انتقاد از آمریکا خواستار امضای یک توافقنامه میان برلین-پاریس با واشنگتن درباره عدم جاسوسی از یکدیگر شد و تاکید کرد کرد جاسوسی از دو متحد بسیار نزدیک واشنگتن سریعا باید متوقف شود.

صدراعظم بعد از گفت‌وگو با رهبران اروپایی،  که به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از هزاران شهروند فرانسوی و شنود مکالمات تلفنی مرکل صورت گرفت، تاکید کرد که ما خواستار اقدام عملی از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و نه فقط عذرخواهی خشک و خالی هستیم.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی از سند جدید ادوارد اسنودن درباره شنود مکالمات 35 رهبر جهان از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا پرده برداشت

در حال حاضر آلمان و فرانسه به دنبال چارچوبی برای همکاری بین سرویس‌های اطلاعاتی خود با آمریکا بدون جاسوسی هستند که دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی نیز قرار است به آن بپیوندند.

روز گذشته بعد از نشست 28 رهبر عضو اتحادیه اروپا، دیگر کشورهای اروپایی از ابتکار فرانسه و آلمان در این زمینه حمایت کردند.

براساس این گزارش، آمریکا توافقنامه ای تحت عنوان «5 چشم» در زمینه عدم جاسوسی با کشورهای انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا بعد از جنگ جهانی دوم امضا کرده است.

آنگلا مرکل همچنین گفت: دوستی و شراکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان با آمریکا خیابان یک طرفه نیست. ما به آن وابسته هستیم اما واضح است که واشنگتن نیز نیاز به دوستانی در جهان دارد.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک،خبرآنلاین، تسنیم،فارس