تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با چهارم آبان 1392هجری خورشیدی، بیستم ذی الحجه 1434هجری قمری و بیست و ششم اکتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهارم آبان در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز شنبه برابر با چهارم آبان 1392هجری خورشیدی، بیستم ذی الحجه 1434هجری قمری و بیست و ششم اکتبر 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

4 آبان 1359

خرمشهر پس از 34 روز مقاومت و از خودگذشتگی نیروهای مردمی به اشغال نظامیان ارتش صدام درآمد. این شهر در عملیات بیت المقدس در خرداد 1361 هجری خورشیدی توسط رزمندگان اسلام آزاد شد.

4 آبان 1357

امام خمینی(ره) در پیامی چهارم آبان سالگرد تولد محمدرضا پهلوی را روز عزای ملی نامیدند.

4 آبان 1357

ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در ملاقات با علی امینی و جعفر شریف امامی خواستار تشکیل شورای سلطنت شد و تهیه مقدمات کار را به آنها سپرد.

4 آبان 1356

وزیر خزانه داری آمریکا که برای دیدار با محمدرضا پهلوی به تهران آمده بود، اعلام کرد خرید های ایران از آمریکا از 40 میلیارد دلار تجاوز می کند.

4 آبان 1350

اختلافات مرزی ایران و عراق شدت گرفت. موارد اختلاف بین دو کشور در رابطه با رود خانه شط العرب و اروند کنار و بعضی از نقاط مرزی و موارد دیگر بود که باعث شد تا روابط میان حکومت بعثی عراق به ریاست احمد حسن البکر و رژیم پهلوی ایران بشدت تیره شود و موجبات اخراج هشت هزار ایرانی از خاک این کشور شد.

4 آبان 1346

مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی، همراه با همسر و پسرش رضا پهلوی در کاخ گلستان انجام شد. هزینه سنگین این مراسم از بودجه عمومی کشور پرداخت شد.

4 آبان 1343

امام خمینی(ره) در اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون در نطق شدیداللحنی فرمودند: عظمت ایران از بین رفت، استقلال از دست رفت، عزت ماپایکوب شد، مگر ما مستعمره هستیم. مگر ایران در اشغال امریکاست؟

4 آبان 1299

در پی استعفای مشیرالدوله، سپهدار رشتی از سوی احمد شاه به رییس الوزایی منصوب شد.

4 آبان 1294

جنگ جهانی اول هشت روز پس از تاجگذاری احمد شاه آخرین پادشاه سلسله قاجار آغاز شد. مستوفی الممالک نخست وزیر وقت ایران بلافاصله پس از آغاز جنگ، بیطرفی کامل ایران را اعلام کرد اما دولت های درگیر در جنگ، این بیطرفی را نادیده گرفتند و نیروهای خود را از هر سو وارد ایران کردند.

4 آبان 1290

سر جورج بارکلی سفیر انگلیس در تهران در یادداشتی به وثوق الدوله وزیر امور خارجه، خواستار جلوگیری از مخالفت مردم با ورود قوای انگلیسی به ایران و کنترل احساسات ضد انگلیسی مردم شد.

تنظیم: هومن بهلولی