تبیان، دستیار زندگی
شهاب حسینی برای نخستین بار در قامت کارگردان روزهای تولید و ساخت «ساکن طبقه وسط» را سپری می کند، فیلمی که خود تاکید دارد، گفتنی نیست و باید آن را دید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با شهاب حسینی ،ساکن طبقه ی وسط

گزارش پشت صحنه "ساکن طبقه وسط"


شهاب حسینی برای نخستین بار در قامت کارگردان روزهای تولید و ساخت «ساکن طبقه وسط» را سپری می کند، فیلمی که خود تاکید دارد، گفتنی نیست و باید آن را دید

با شهاب حسینی ،ساکن طبقه ی وسط

روایت «ساکن طبقه وسط» به کارگردانی شهاب حسینی به صفحه 107 رسیده و سکانس 89 این اثر که مربوط به جشن فارغ التحصیلی است، قرار است در فرهنگسرای ارسباران فیلمبرداری شود.

ساعت حدود 22 است و دست اندرکاران «ساکن طبقه وسط» در تلاش برای آماده کردن سن سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران هستند.

قرار است در این بخش دانشجویان رشته پزشکی که فارغ التحصیل شده اند، قسم نامه بقراط را قرائت کنند و شیطنت های «احمد» یکی از این فارغ التحصیلان در هنگام قرائت این قسم نامه به تصویر کشیده شود.

فرید سمواتی دستیار کارگردان در حال خواندن جزییات سکانس مورد نظر است و وضعیت بازیگران جوانی که قرار است در قامت دانشجویان فارغ التحصیل قسم نامه بقراط را قرائت کنند را پیگیری می کند.

شهاب حسینی نیز جلوی سن حضور دارد و با مجید لیلاجی طراح صحنه، سعید ملکان گریمور، مرتضی پورصمدی فیلمبردار و دستیاران خود به بحث و گفت وگو می نشیند و به دکوپاژ صحنه مورد نظر فکر می کند.

سالن اصلی محل فیلمبرداری بتدریج در حال پر شدن از علاقه مندان به سینما است که دوست دارند این بار شهاب حسینی را نه در قامت بازیگر بلکه کارگردان ببینند.

در میان علاقه مندان به شهاب حسینی، چهره های نام آشنا و همکاران وی نیز همچون محسن امیر یوسفی، ارد عطارپور و سحر قریشی دیده می شوند. سحر قریشی با امیر سماواتی تهیه کننده این اثر برای دقایقی مشغول گپ و گفت شد.

نظم خاصی در پشت صحنه کار وجود دارد و دست اندرکاران این اثر فارغ از وظایفی که برعهده دارد همانند یک خانواده در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

تمرین آغاز می شود.

هفت بازیگر جوان با کلاه ویژه جشن فارغ التحصیلی آماده حضور روی سن هستند و دو بازیگر جوان دیگر نیز به آنان اضافه می شوند و حسینی نکاتی را به آنان گوشزد می کند.

مرتضی پورصمدی دوربین را روی تراولینگ قرار داده و با شهاب حسینی قاب بندی مورد نظر را چک می کند و در نهایت بر اساس نگاه کارگردان، قاب مورد نظر بسته می شود.

شهاب در حال مطالعه متن است، قسم نامه بقراط هم به صحنه می رسد؛ ساعت حدود 24 است و همه چیز به نظر برای فیلمبرداری آماده است.

حسینی نکاتی را به بازیگران جوان گوشزد می کند: «صاف و راست قامت باشید».

تمرین آغاز و حسینی سوگندنامه بقراط را قرائت می کند و بازیگران جوان نیز همراه با حسینی این سوگندنامه را قرائت می کنند.

قرار است فارغ التحصیلی جمعی از دانشجویان پزشکی و بخصوص جوانی بنام «احمد» در 10 سال پیش در این بخش به تصویر کشیده شود، از این رو حسینی از بازیگران جوان درخواست می کند ساعت فانتزی و یا هر چیزی که نزدیک به فضای امروز جامعه است را کنار بگذارند. دانشجویان جابجا می شوند و ترتیب مورد نظر حسینی شکل می گیرد.

قرار است در این بخش دانشجویان رشته پزشکی که فارغ التحصیل شده اند، قسم نامه بقراط را قرائت کنند و شیطنت های «احمد» یکی از این فارغ التحصیلان در هنگام قرائت این قسم نامه به تصویر کشیده شود.

«احمد» هم که سوژه اصلی این سکانس است گوشی قدیمی خود را در دست می گیرد و با نگاهی زیرکانه صندلی روبرو و تلفن همراه خود را نگاه می کند.

اعضای گروه نسبت به کاری که باید انجام دهند توجیه شده و تمرین پیش از فیلمبرداری این بخش آغاز می شود.

حسینی از برخی بازیگران جوان راضی نیست و به آنان می گوید: واقعا تصور کنید فارغ التحصیل رشته پزشکی هستید و شل نباشید. باید امید به آینده در نگاهتان دیده شود. علی السویه کار نکنید و باید این باور در وجود شما شکل بگیرد که فارغ التحصیل رشته پزشکی هستید.

وی با جدیت خطاب به بازیگران می گوید: اگر حسی را که در نظر دارم در وجود شما پیدا نکنم مجبورم از افراد دیگری استفاده کنم.

حسینی در عین حال با دست اندرکاران فیلم شوخی های منحصر بفرد خود را نیز دارد و جدیت وی در کار در کنار این شوخ طبعی جالب است.

فرید سمواتی از حاضران درخواست می کند که سکوت را رعایت کنند؛ این صحنه پنج بار تمرین می شود و برداشت اول برای حسینی راضی کننده است اما او به یک برداشت قانع نیست.

برداشت دوم، رضایت حسینی را جلب نکرده و او از برخی ناهماهنگی ها بین بازیگران جوان در قرائت سوگندنامه بقراط گلایه می کند.

صحبت کردن برخی حاضران نارضایتی شهاب حسینی را به همراه دارد اما او با خوشرویی به حاضران می گوید که ببخشید اگر میان صحبت های شما پلان می گیریم!

بازی نقش «احمد» برای حسینی راضی کننده است و نگاه زیرکانه و «اس ام اس» زدن پنهانی در هنگام قرائت قسم نامه بقراط، پیامی جز رضایت حسینی از پلان گرفته شده ندارد.

با شهاب حسینی ،ساکن طبقه ی وسط

برداشت سوم با موفقیت انجام می شود و حسینی از بازیگران جوان تشکر می کند و از آنان درخواست می کند برای پلان بعدی آماده شوند.

در پلان بعدی نیز ادامه قسم نامه بقراط قرائت شده و دوربین روی «احمد» و دانشجویانی که کنار وی ایستاده اند فوکوس دارد و این بخش نیز با رضایت فیلمبرداری می شود.

ویژگی حسینی در کارگردانی «ساکن طبقه وسط» دقت در جزییات است؛ در پلان بعدی قرار است که تصویری از حاضران و والدین برخی دانشجویان گرفته شود که به ظاهر ساده است اما حسینی از حاضران درخواست می کند در چهره آنان اشتیاق فارغ التحصیلی یکی از نزدیکانشان در رشته پزشکی دیده شود.

وی تاکید می کند که بطور قطع شما سوگندنامه بقراط را نشنیده اید، از این رو با دقت به این سوگندنامه گوش کنید.

ساعت حدود 3 و 30 دقیقه بامداد است و گروه در حال آماده سازی گرفتن این پلان هستند اما خستگی در چهره آنان دیده نمی شود و شوخی های حسینی نیز در ایجاد انرژی مضاعف در گروه اثرگذار است.

حسینی خیلی اهل گفت وگو و مصاحبه نیست اما این امر از خوشرویی او نمی کاهد و فقط می گوید: حرف خاصی درباره کار برای گفتن ندارم، اما از قول من بنویس «ساکن طبقه وسط» گفتنی نیست، دیدنی است.

در فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» نخستین تجربه کارگردانی شهاب حسینی، حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، آناهیتا نعمتی، بابک حمیدیان، طناز طباطبایی، حسین محب اهری، حسین محجوب، بهناز جعفری، نیما رئیسی و فرید سمواتی بازی می کنند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی / ایرنا