تبیان، دستیار زندگی
خانم شرمن مذاکره کننده ارشد در مذاکرات هسته ای چند روز پیش با بیان اینکه ما به دنبال حذف تحریم های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می دهیم برای از بین بردن نگرانی های ما، مدتی استراحت کند، در توهینی علنی به مردم کشورمان ادعا کرد که فری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

DNA ایرانیان در وزارت خارجه آمریکا!


خانم شرمن مذاکره کننده ارشد  در مذاکرات هسته ای  چند روز پیش با بیان اینکه ما به دنبال حذف تحریم های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می دهیم برای از بین بردن نگرانی های ما، مدتی "استراحت" کند، در توهینی علنی به مردم کشورمان ادعا کرد که فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است.

این بیانات در ادامه اظهارات یکطرفانه و تحت تاثیر لابی صهونیست در آمریکا بود که پس از تماس تلفنی اوباما و روحانی و در جریان مذاکرات هسته ای از نیویورک تا ژنو به نحوی ادامه داشته است

شرمن

اما حال پس از اینکه این توهین اشکار حواشی رسانه ای خاصی را به دنبال داشته و برخلاف مواضع ایرانی ها مبنی بر صدای واحد، اعتماد و احترام متقابل در مذاکرات است سخنگوی وزیر امور خارجه امریکا سعی در  پنهان کردن این توهسین اشکار دارد.

سخنگوی این وزارت‌‌خانه گفت منظور وندی شرمن این نبوده است که ایرانی‌ها به طور ژنتیکی فریب‌کار هستند.

ماری هرف، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه ایالات متحده، این که منظور وندی شرمن، دی‌ان‌ای ایرانی‌ها بوده باشد را رد کرد. او در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی گفت: ما به‌صراحت از خیلی از سخنان رئیس‌جمهور روحانی تقدیر کرده‌ایم. لحن او و همچنین لحن هیئت ایرانی در مذاکرات 1+5 را تحسین می‌کنیم و امیدواریم این لحن، تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن اشاره به عید غدیر و مبعث و تاکید بر پیوند ولایت فقیه با نظام اسلامی از پیش‌شرط برخی مقامات آمریکا برای شرکت ایران در مذاکرات ژنو 2 انتقاد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در چنین کنفرانسی شیفتگی ندارد

یشنهاد کیهان: با شرمن مذاکره نکنید

به نوشته روزنامه کیهان وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده این کشور در 1+5 از جمله مقامات آمریکایی است که طی روزهای اخیر تحرکات دسیسه‌آمیز خودش علیه جمهوری اسلامی را شدت بخشیده است.

وندی شرمن در حالی این هفته در جلسه‌ای محرمانه به کنگره آمریکا درخصوص گفت‌وگوهای 1+5 و ایران که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، گزارش‌ می‌دهد که صریحا خط باقی ماندن تحریم‌ها بر ضد کشورمان را پیگیری می‌کند.

بنابراین کیهان در مقاله خود پیشنهاد داده است، با توجه به پیگیری تحریم‌های ضدایرانی از سوی وندی شرمن و همزمان اظهارات توهین‌آمیز او علیه ملت بزرگ ایران، شایسته است تیم هسته‌ای کشورمان با این عنصر غیرقابل اعتماد آمریکایی به مذاکره ننشیند و این کمترین برخورد با رویکرد خصمانه و کینه‌توزانه اوست. در همین حال، برخی نمایندگان مجلس موضع‌گیری مقامات آمریکایی را مهر تاییدی بر بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکا دانستند و تاکید کردند: دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌بایست در مذاکرات هسته‌ای به این نکته توجه داشته باشد و بدانند که نمی‌توان به آن‌‌ها اعتماد کرد.

اولین گام‌ها در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای 1+5 برداشته شد که اگر براساس حسن‌نیت باشد، آینده بهتری در فضای سیاسی جهان حاکم خواهد شد

لاریجانی هم در نطق پیش از دستور امروز خود در مجلس درباره رفتار از بالا طرف غربی و گذاشتن پیش شرط برای ایران گفت: در روز گذشته برخی مقامات ایالات متحده مساله‌ای مطرح کردند و در مساله سوریه و تشکیل کنفرانس ژنو 2 برای ایران شروطی را افاضه نمودند؛ من جمله اینکه ایران باید نتایج ژنو 1 را بپذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشار اسد هم نباید برای دوره آینده کاندیدا شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد رجال سیاسی آمریکا یا دچار فراموشی ذهنی شده‌اند یا به این کسالت روانی تمارض می‌کنند. اولا از هنگام تشکیل کنفرانس ژنو1 به خاطر داریم که همین موجودات پرحرف چه جنجالی به پا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند. آن زمان هنوز درگیری‌های داخلی سوریه به این شکل نبود. ایران هم در کنفرانس ژنو 1 شرکت نکرد اما نظر خود را بارها اعلام نمود که راه‌حل مساله سوریه جهت تعمیق دموکراسی از طریق نظامی نیست و فقط از طریق گفت‌وگوهای ملی باید به عزم واحدی در درون سوریه برسند.

لاریجانی

رییس مجلس افزود: بعد از کنفرانس ژنو1 اعضای شرکت‌کننده به خیال ماجراجویی در سوریه راه‌حل نظامی در پیش گرفتند و این مسائل را برای مردم سوریه به وجود آوردند. حالا شما باید جواب دهید که در کنفرانس یک شرکت کردید؛ چرا مصوبات ژنو 1 را دنبال نکردید؟ و دنبال راه دیگری رفتید. نه اینکه برای ایران که دعوت به کنفرانس نشده این سوال را مطرح کنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکا و برخی کشورهای منطقه که با سروصدا در کنفرانس شرکت کردند باید پاسخ دهند چرا دنبال راه‌حل نظامی رفتند و کشتار مسلمانان را باعث شدند؟ ثانیا این کشورها که در این کنفرانس شرکت کردند چرا دولت انتقالی را به وجود نیاوردند؟ این سوال باید از آنها پرسیده شود.

او تاکید کرد: روشن است این طرح‌های تخیلی از این جهت حاصلی ندارد که نتایج اعلامی ژنو 1 ظاهر قضایا است و باطن ماجرا اهداف دیگری بود که بیان نمی‌شد. قصد آنها از پا درآوردن یک دولت مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی بود حتی به قیمت جنگ. همه تلاش خود را انجام دادند مقدار زیادی سلاح ارسال کردند، تروریست‌ها را مسلح کردند و اعزام نمودند اما امروز پس از دو سال و نیم توفیقی پیدا نکردند ضمنا متوجه شدند که در چه گردابی گرفتار شدند که حالا باید برای تروریست‌های تا دندان مسلح هم فکری کنند.

رییس مجلس گفت: در چنین وضعیتی حالا سخن از ژنو 2 می‌زنند. ثالثا مسئولین آمریکا با چه منطقی به خود اجازه می‌دهند که بگویند فلان کس نباید در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود؟ خیلی وقیحانه است! شما که می‌گفتید بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهیم دموکراسی را در آنجا ایجاد کنیم پس چرا از کاندیدا شدن او می‌ترسید؟

لاریجانی ادامه داد: این رجزخوانی‌های توخالی نتیجه بی‌فکری و نداشتن درک درست از صحنه زندگی مسلمانان است. آنها مرتب سفر می‌کنند اما کمی زحمت نمی‌کشند صحنه را درست بشناسند و اقدامات خود را ارزیابی کنند. حداقل حرف‌های یک سال خود را وارسی کنند و تناقضات آن را بفهمند.

ما به‌صراحت از خیلی از سخنان رئیس‌جمهور روحانی تقدیر کرده‌ایم. لحن او و همچنین لحن هیئت ایرانی در مذاکرات 1+5 را تحسین می‌کنیم و امیدواریم این لحن، تداوم داشته باشد

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی شیفتگی برای شرکت در چنین کنفرانسی ندارد، عنوان کرد: اگر این گونه تدابیر نیمه‌سوخته سیاسی دردی را برای شما علاج می‌کند این راه را ادامه دهید؛ جمهوری اسلامی با واقع‌بینی به صحنه می‌نگرد و باز هم تکرار می‌کند راه‌حل، قشون‌کشی و ارسال سلاح و نظامی‌گری نیست نه در سوریه و نه در بحرین. این گونه جنس‌های تبلیغاتی هم تاثیری در استراتژی جمهوری اسلامی ندارد.

رییس مجلس تاکید کرد: ایران وقتی در ژنو 2 شرکت می‌کند که صرفا یک راه‌حل دموکراتیک مبتنی بر رای مردم سوریه مبنای کار باشد.

همچنین چند روز پیش ییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه غرب باید حسن‌نیت خود را در اراده همکاری با ایران ثابت کند، گفت: اولین گام‌ها در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای 1+5 برداشته شد که اگر براساس حسن‌نیت باشد، آینده بهتری در فضای سیاسی جهان حاکم خواهد شد.

دولتمردان و مسئولین ایرانی همواره اعلام کرده اند که مذاکرات  ایران و 5+1 در صورت شنیدن صدای واحد و مذاکره بر مبنای احترام و اعتماد متقابل پیش خواهد رفت اما گویا غربی ها هنوز بر منطق  زورگویانه  خود پافشاری دارند.

فرآوری : عطاالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: الف، ایسنا، تابناک، کیهان، مشرق