تبیان، دستیار زندگی
جنبش حماس به عنوان تشكلی اسلامی و مبارز، مدتی است اظهارنظرهایی را مطرح می كند كه به مذاق آزاداندیشان دنیا خوش نیامده و این تفكر را ایجاد كرده است كه واقعا حماس چگونه می اندیشد و در چه راهی گام بر می دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حماس در قبال سوریه به كدام سو می‌رود؟


جنبش حماس به عنوان تشكلی اسلامی و مبارز، مدتی است اظهارنظرهایی را مطرح می كند كه به مذاق آزاداندیشان دنیا خوش نیامده و این تفكر را ایجاد كرده است كه واقعا حماس چگونه می اندیشد و در چه راهی گام بر می دارد.

جنبش حماس

جنبش حماس كه اصولا از تفكرات اخوان المسلمین در دهه 50 و 60 میلادی، جان مایه خود را یافته است، امروز بر خلاف روند مبارزاتی آن دوران و نفی استكبار ستیزی و احقاق حقوق مظلوم گام بر می‌دارد. اگرچه باید به جد اقدامات جنبش حماس و سران آن از قبیل اسماعیل هنیه و خالد مشعل را در مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل ستود اما برخی واكنش های سران این جنبش متناسب با واقعیت‌های موجود در منطقه نیست. اظهارات اخیر سران این جنبش در تقبیح عملكرد دولت بشار اسد در مبارزه با تروریسم و همراهی با تروریست‌های مستقر در سوریه، این سوال را پدید آورده است كه اساسا جنبش حماس چگونه می تواند تناقض‌های موجود در رفتار خود را توضیح دهد. از یك سو این جنبش در حال مبارزه با مزدوران و ارتش رژیم صهیونیستی است و از سوی دیگر از جریانات و تفكراتی حمایت می :ند كه خواسته یا ناخواسته آب بر آسیاب دشمن می ریزند. بر هیچ كس پوشیده نیست كه تروریست‌های مستقر در سوریه، مورد حمایت تسلحاتی و لوجستیكی غرب و اعراب متحجر منطقه هستند و از این رو اولین برنده سقوط بشار اسد، غرب و نطفه شوم‌ آنان یعنی اسرائیل است.

از یك سو این جنبش در حال مبارزه با مزدوران و ارتش رژیم صهیونیستی است و از سوی دیگر از جریانات و تفكراتی حمایت می :ند كه خواسته یا ناخواسته آب بر آسیاب دشمن می ریزند

این حمایت‌ها از سوی جنبش حماس از مخالفان اسد در شرایطی صورت می گیرد كه سران جنبش به خوبی واقفند كه بشار اسد و دولت آن سد محكمی در برابر زیاده‌خواهی‌های اسرائیل در منطقه است و هرگونه زوال آن موجب قدرت یافتن اسرائیل خواهد شد. از سوی دیگر در طی سال‌های مبارزاتی مردم فلسطین از جنگ‌های 6 روزه گرفته تا نبرد 22 روزه غزه و انتفاضه‌های مردم فلسطین، سوریه همواره به عنوان حامی فلطسین و مردم ان حضور داشته و بر ازادی قدس شریف تاكید كدره است. همچنین خالد مشعلی كه امروز با پرچم مبارزان و مخالفان سوری به عرصه می آید، سالها در دامن كشور سوریه و دولت آن ارتزاق كرده و سوریه با قبول تمام مسائل و مشكلات ناشی از حضور وی و همراهانش در خاك این كشور، پذیرایی درخوری از آنان را ترتیب داده و زمینه های فعالیت و مبارزه آنان را فراهم كرده است.

جنبش حماس

امروز شاهدیم كه جنبش حماس نمك خورده و نمكدان شكسته است. اشتباهات مبارزان فلسطینی در طی سال های پس از اشغال فلسطین مجددا تكرار شده و این بار به گونه ای دیگر جلوه‌گر شده است. در نخستین سال های قیام و مبارزه ملت فلسطین، سراین مبارزه با عربی كردن مو ضوع زمینه مبارزه و مبارزه طلبان را محدود كردند كه اولین اشتباه استراتژیك انان بود در حالی كه باید با اسلامی كردن مساله در جهت جلب حمایت تمام مسلمانان چهان گام بر میداشتند. توافقات مكرر از اسلو گرفته تا كمپ دیوید و اجلاس‌های متعدد، بدون توجه به خواست عمومی جهان اسلام تحقق یافت و امروز نتایجی را برای فلسطین به بابر آورده كه به راحتی نمی توان از آن رها شد. سیر بی‌وقفه مذاكره برای صلح و سازش و در عین حال عدم تمكین اسرائیل به توافقات صورت گرفته در واقع نتیجه همین رویكرد نادرست است. امروز نیز جنبش حماس به علت درگیر شدن در باد نخوت پیروزی اخوان المسلمین در مصر كه دیری نپائید، گرفتار آمده و با پشت كردن به تمام حامیانش زمینه‌های بروز تشتت را در سرزمین‌های اشغالی فراهم آورده است. حافظ اسد مرحوم و بعدها پسرش به عنوان یكی از اصلی ‌ترین و محوری ترین حامیان سوریه، كمك های زیادی به این جنبش كرده اند در حالی كه امروز و در روز مبادا این جنبش با پشت كردن به بشار اشد دم از آزادگی و حمایت از مبارزان سوری می زند.

این حمایت‌ها از سوی جنبش حماس از مخالفان اسد در شرایطی صورت می گیرد كه سران جنبش به خوبی واقفند كه بشار اسد و دولت آن سد محكمی در برابر زیاده‌خواهی‌های اسرائیل در منطقه است و هرگونه زوال آن موجب قدرت یافتن اسرائیل خواهد شد

ناگفته پیداست كه چنینی رویكردی كه در گذشته و هنگام آغاز درگیری‌های سوریه در دو سال گذشته رخ داد، عامل تغییر سیاست‌های اصولی سوریه در حمایت از مردم فلسطین و مبارزه با اسرائیل نخواهد شد اما نشان می دهد كه چه كسانی در چه مراحلی به عنوان دوست اصلی شناخته می شوند و قابلیت سرمایه‌گذاری دارند. با توجه به روندی كه در سوریه در خصوص منتفی شدن حمله نظامی و حضور بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل در سوریه رخ داده، می توان انتظار داشت كه پیروزی نهایی در سوریه از آن ملت و دولت این كشور خواهد بود و در این شرایط سران جماس باید پاسخگوی سیاست‌های در قبال سوریه به افكار عمومی فلسطین باشند.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان