تبیان، دستیار زندگی
اگر چیز نجس را زیر شیرى كه متّصل به كر است بشویند، آبى كه از آن چیز می ریزد اگر متصل به كر باشد، و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد، و عین نجاست هم در آن نباشد، پاک است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تطهیر فرش و موکت نجس

تطهیر

فرش و موکت نجس با شستشو آب مطهر و پاک می شود. همین که با آب کر محل را به قدری شستشو دادید که آب کر به تمام جاهایی که نجس شده بوده رسید، (موکت و زمین) همه پاک می شوند. و از آنجایی که غساله آب کر نجس نیست، خیسی های باقیمانده نیز پاک هستند.


در این مقاله از پرسش و پاسخهای بحث طهارت و نجاست دو مورد را انتخاب کردیم که تقدیم شما می کنیم:

تطهیر فرش و موکت نجس:

فرش و موکت نجس با شستشو آب مطهر و پاک می شود. همین که با آب کر محل را به قدری شستشو دادید که آب کر به تمام جاهایی که نجس شده بوده رسید، (موکت و زمین) همه پاک می شوند. و از آنجایی که غساله آب کر نجس نیست، خیسی های باقیمانده نیز پاک هستند.

مساله مورد اتفاق مراجع تقلید است و در رساله آیة الله سیستانی دام ظله نیز چنین آمده است:

مسأله 19 ـ اگر چیز نجس را زیر شیرى كه متّصل به كر است بشویند، آبى كه از آن چیز می ریزد اگر متصل به كر باشد، و بو یا رنگ یا مزه نجاست نگرفته باشد، و عین نجاست هم در آن نباشد، پاک است.

آبی که از تطهیر غیر شرعی باقی مانده نجس است و اگر روی زمین بماند و خشک شود ، نجاستش باقی خواهد ماند و با رطوبت انتقال می یابد مگر به صورت صحیح یک بار دیگر ، تطهیر صورت گیرد.

می توانید با آب کر همه سطح اتاق را یکبار شستشو دهید نیازی به مصرف زیاد آب نیست همین که بعد از برطرف شدن عین نجاست (در جایی که عین نجاست باقی است) یک بار آب کر روی آن جریان یابد کافی است . (آیة الله مکارم شیرازی و آیة الله سیستانی ، توضیح المسائل ، مبحث نجاسات )

شستن لباس نجس با ماشین لباسشوئی:

سۆال: آیا لباس شستن با هر نوع ماشین لباس‏شوئى خانگى پاک کننده مى‏باشد یا خیر؟ اگر پاک مى‏کند شرائط آن به چه صورت است؟

پاسخ: اگر بعد از زوال عین نجاست؛ یک مرتبه با آب لوله یا دو مرتبه با آب قلیل مى‏شوید پاک مى‏کند.

سۆال: آیا در ماشین‏هاى لباسشوئى برقى که مقدارى آب از شیر متصل به کر داخل مخزن جمع مى‏شود و روى لباسها مى‏ریزد و بعد آب قطع مى‏شود و آب موجود در مخزن در اثر نیروى گریز از مرکز از لباسها جدا شده و بیرون مى‏رود آیا از نظر شرعى لباسها پاک است یا خیر؟

پاسخ: بعد از زوال عین نجاست اگر دو مرتبه، در آب قلیل شسته شود و غساله منفصل شود پاک مى‏شود.

امام خمینی (قدّس سرّه) ـ (استفتائات: ج 1، ص 119 و 120 ، س 327 و 328)

سۆال: آیا لباسهائى که با لباسشوئى تمام اتوماتیک شسته مى‏شود، پاک مى‏گردد یا خیر؟ نحوه کار این لباسشوئى‏ها به این صورت است که در مرحله اول که لباس با آب مخلوط با پودر لباسشوئى شسته مى‏شود، مقدارى از آب و کف پودر بر شیشه درب لباسشوئى و نوار پلاستیکى اطراف آن پاشیده مى‏شود، و در مرتبه دوم آب غساله شستشو کشیده شده ولى کف پودر، درب و نوار پلاستیکى اطراف آن را به طور کامل مى‏پوشاند. در مراحل بعدى ماشین لباسشوئى لباسها را در سه نوبت با آب قلیل مى‏شوید و از آن پس آب غساله بیرون کشیده مى‏شود، امیدواریم توضیح بفرمائید، لباسهائى که به این ترتیب شسته شده‏اند، پاک هستند یا خیر؟

پاسخ: اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمت‏هاى داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است.

آیةالله العظمی خامنه ای (مدّظلّه) ـ (أجوبة الإستفتائات س 292)

سۆال: آیا شستن با ماشین لباسشویی اتوماتیک جهت آبکشی لباس نجس کفایت میکند؟

پاسخ: اگر عین نجس زائل شود کفایت می کند.

سۆال: لباسهائى كه اثر خون رویش است اگر در ماشین لباسشوئى بیندازیم و رنگش باقى بماند طاهر است یا نه؟ و آیا خون حیض با خونهاى دیگر فرق مى كند؟

پاسخ: اگر خون برطرف شود پاك است ولو رنگ آن باقى مانده باشد.

آیةالله العظمی سیستانی (مدّظلّه) ـ سایت معظم له (سۆال و جوابها/ نجاسات/ ش 43 و 49)

سۆال: خواهشمند است بفرمائید آیا شستن لباسی که نجس است ولی عین نجاست در آن نیست با ماشین های لباسشوئی جدید که آب کشی هم می کنند صحیح است یا خیر؟

پاسخ: در صورتی که با شرائط مقرر شرعی آب بکشد اشکال ندارد و کار ماشینهای مختلف، متفاوت است.

آیةالله العظمی وحید خراسانی (مدّظلّه) ـ سایت معظم له (نجاسات و پاک کننده ها/ س 97)

سۆال: آیا لباس به وسیله ماشین لباسشویى اتوماتیکى که خود چند بار لباس را میشوید و آب آن را مى کشد پاک مى شود؟

پاسخ: پاک است؛ خواه در حال شستن لباسها اتّصال با آب لوله کشى داشته باشد یابعد از قطع شدن، شروع به شستشو کند.

آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) ـ استفتائات جدید: 1/27/س 34

سۆال: ماشینهاى لباسشوئى برقى که لباس را خشک میکند با توجه به قطع و وصل شدن آب آیا لباس را پاک میکند؟

پاسخ: ماشینها مختلف میباشند . بطور کلى اگر لباس نجس را در ظرفى بگذارند و آب پاک ، هر چند قلیل باشد بقدرى بر آن بریزند که تمام آن لباس را فرا بگیرد و بعد آن را در آورند و فشار بدهند یا بوسیله‌اى فشار داده شود و اگر به بول ، نجس شده پس از خالى کردن آب غساله ظرف ، بار دیگر این عمل تکرار شود پاک مىشود به شرط این که نجس دیگر به آن نرسد یا به محل دیگر که نجس شده نخورد بنابر این ، تطهیر با ماشینها هم به این نحو خصوصا که آب کر یا جارى است اگر انجام شود و با نقاط دیگر ماشین اگر نجس شده باشد تماس پیدا نکند ممکن است و به هر حال ، چون شبهه در موضوع است میزان ، علم خود شخص است.

آیةالله العظمی گلپایگانی (قدّس سرّه) ـ مجمع المسائل: 1/30/س 12

سۆال: ماشینهای لباسشویی تمام اتوماتیکی که لباسها را پس از شستشو با مواد شوینده سه الی پنج مرتبه با آب قلیل آبکشی مینماید، با توجه به این که در هنگام شستشوی اولیه، کف متنجس را با توجه به حجیم بودن آن به قسمتهایی از درب شیشه ای و لاستیک دور آن میرساند در صورتیکه هنگام آبکشی آب به قسمتهای مورد نظر نمیرسد آیا البسه از نظر شرعی پاک میشود در صورتیکه جواب منفی باشد چگونه باید عمل کرد؟

پاسخ: اگر بدانید قسمتهای از شیشه یا لاستیک اطراف درب بوسیله آب قلیل پاک نمیشود و ترشحات آن به لباسهای داخل ماشین میرسد موجب تنجیس لباسها میگردد و باید آنها را در خارج ماشین تطهیر نمائید.

آیةالله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه) ـ جامع الاحکام 1 /30 / س 80

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسک قرآن

توضیح المسائل  آیة الله مکارم شیرازی و آیة الله سیستانی، مبحث نجاسات

جامع الاحکام آیة الله صافی گلپایگانی دام ظله ج1

مجمع المسائل آیةالله العظمی گلپایگانی (قدّس سرّه) ج 1

استفتائات جدید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه) ج 1

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.